    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Kogeneracja dla Kowalskiego
    Date: Sun, 21 Jan 2018 16:16:20 +0100

    nadir pisze:

    > Tylko, że spalanie benzyny lub ON w celu wytworzenia prądu jest
    > ekonomicznie bezsensu i używa się takich rozwiązań tylko doraźnie.

    Tylko węgiel ma sens? Ropa naftowa jest pierwotnym surowcem energetycznym
    dla elektrowni zawodowych w wielu krajach.

    > Co si Niemcy chcieli osiągnąć w dłuższej perspektywie, to nie wiem?

    Spalają gaz ziemny z sieci, co było wyraźnie opisane w relacji. Gaz też
    jest powszechnym paliwem w elektrowniach. Co chcieli osiągnąć, to można
    przeczytać w temacie dyskusji: kogenerację. Kogeneracja na tym polega,
    że zamiast zamieniać paliwo wprost na ciepło do ogrzewania, część jego
    energii zamienia się na prąd. Energia elektryczna jest najdroższa,
    najbardziej poszukiwana i najbardziej uniwersalna. Jaka by więc nie
    była "sprawność" wytwarzania prądu w kogeneracji, to zawsze jesteśmy
    do przodu. Sprawność ująłem w cudzysłów, bo tu jest tak, że "straty",
    czyli ciepło są energią użyteczną. Przed zastosowaniem kogeneracji,
    czyli przed zastąpieniem kotła silnikiem, produkowane były tylko takie
    "straty".

    --
    Jarek