    From: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: LAZIENKA - podyskutujmy
    Date: Wed, 16 Jun 2010 11:05:25 +0200

    Użytkownik "Konrad N.S." <n...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:60b5.00000c76.4c17fe4f@newsgate.onet.pl...
    > Jesli ktos walczyl ostatnio z lazienka i ma doswiadczenia albo
    > przemyslenia -
    > prosze o pomoc.
    >
    > 1. Wanna - jaka?
    > Akrylowa czy blaszana? Napewno biala. Bedzie obudowana kafelkami. Krotka,
    > bo
    > szerokosc lazienki to tylko poltora metra - a wiec 150cm (lub 140cm z
    > polka na
    > szczycie). Zwezajaca sie "w nogach", bo w zwezenie ma byc wsunieta
    > umywalka.
    > Ale jaki material? Akrylowa czy blaszana? Dla jednej osoby w mieszkaniu
> [...]
    Moim zdaniem akrylowa jest przyjemniejsza w użytkowaniu bo materiał jest
    cieplejszy w dotyku. Wanna koniecznie z parawanem. Raczej bez zwężeń,
    umywalkę pewnie i tak dasz radę powiesić.

    > 2. Batria do wanny - czy jest tutaj sens montowac termostatyczna?
    > Pod natrysk napewno, ale do wanny? A znowu w wannie tez mozna brac
    > prysznic...
    > Czegoś unikać, jakiegoś producenta?
    Bateria jednouchwytowa dobrego producenta (np. Grohe, Hangrohe, Kludi,
    Hansa). Są gotowe zestawy łazienkowe (bateria umywalkowa, wannowa,
    szłuchawka, wąż do prysznica, drążek) po korzystnych cenach. Ja bym unikał
    tanich baterii i baterii w marketach budowlanych.

    > 3. Lazienka jest mala, ma wymiary 150 * 200cm. Ta wanna ma byc, nie
    > natrysk. Do
    > tego w lazience pralka, nad pralka szafka. Umywalka. WC. Bez okna.
    > Jak dobrac kafelki?
    > a) kolor - jasne czy ciemne - co ja powiekszy?
    Zdecydowanie jasne.

    > b) jak klasc kafelki - tradycyjnie, czy po skosie - co powiekszy?
    Tradycyjnie.

    > c) duze kafle np 25*25 lub 33*33 czy wlasnie male?
    Można też mniejsze. Nie tyle wymiar jest istotny, co pomysł na ułożenie.
    Co prawda nie do łazienki, lecz do kuchni szukałem kafelek o odpowiednich
    wymiarach, kolorze i cenie. po kilku miesiącach szukania udało się coś

    > d) duze fugi, szerokie czy waskie?
    Wąskie fugi (krzyżyki 2mm), zbliżone odcieniem do kafelek lub srebrno-szare.

    > e) kafelki klasc do sufitu, czy skonczyc na pewnej wysokosci, np rowno z
    > drzwiami? Jak to wplynie na percepcje przestrzeni tego malego
    > pomieszczenia?
    Tu nie ma reguł. Jeśli tak zależy Ci na przestrzeni, to zaprojektuj jak
    najwięcej jasnych powierzchni bez dodatkowych dekorów. Bardzo dobrze wygląda
    pokrycie części powierzchni ścian gładzią i zróżnicowanie wysokości ułożenia
    kafelek (choć wymaga dużo więcej pracy).

    > f) czy mozna klasc te same kafelki na podloge? nie bedzie to mdlo?
    Kafelki ścienne nie nadają się na podłogę - są za słabe. Ciemniejszy kolor
    jest bardziej praktyczny.

    > g) czy na podloge kladzie sie plytki/terakote zawsze ciemniejsza niz
    > sciany,
    > czy mozna jasniejsze?
    Można, ale po co? Lubisz wycierać podłogę po każdym skorzystaniu z łazienki?

    > h) jak to jest z kafelkami, z kalsami scieralnosci i innymi peirdolami?
    > czego
    > nie kupowac, czego unikac?
    Klasa ścieralności liczy się dla gresu czy terakoty w wiatrołapie. Odporność
    na uderzenia - głównie w kuchni. W łaziene liczy się wygląd i łatwość
    utrzymania w czystości. Moim zdaniem liczy się także to, aby niewielkie
    zabrudzenia nie były za bardzo widoczne. Unikać gresu na ściany - bardzo
    trudno wierci się w tym dziury.

    > Sam uklad sprzetow, punktow oswietlenia - juz jest koncept, ale
    > najwazniejsze
    > to matrial (wanna) i kolorystyka (kafelki).

    Sam pomysł na układ sprzętów to bardzo mało, skoro pytasz się o tak wiele
    rzeczy. Dobry projekt musi stanowić całość stylistyczną i funkcjonalną, a
    nie zlepek dobrych pomysłów.

    Pozdrawiam,
    Druid29