    Subject: Re: Ogórki obieracie od kwiatu czy od łodygi?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: FEniks <x...@p...fm>
    Date: Sat, 12 Dec 2020 20:18:29 +0100

    W dniu 12.12.2020 o 19:13, ToMasz pisze:

> [...]
    > nastawione nie na jednostkę, tylko na społeczeństwo. nie bez powodu
    > mówi się ze na 100% jest jakiś azjata który to co Ty robi 2 razy
    > lepiej. Wszyscy negujecie mój pomysł. Każdy może mieć własne zdanie.
    > ale zastanówcie się jaki jest tego cel i koszt. na "polskim" zdobywamy
    > absolutnie nieprzydatną wiedzę o u/ó, ż/rz. weźcie obalcie tą tezę.
    > Marnując na to czas zyskujemy co? odrębność? Skoro my się tego
    > uczyliśmy, to "młodzi" muszą zapłacić "frycowe"? Też dostać w dupę?
    > ŁAtwiej mnie kopnąć i powiedzieć - bzdura facet, niż obronić
    > konieczność uczenia niepotrzebnych rzeczy.

    Nie, zupełnie nie o to chodzi. Twoja "teza" jest po prostu oparta na
    przynajmniej dwóch błędnych założeniach. Po pierwsze - że ortografia
    innych języków np. francuska czy angielska są łatwiejsze od polskiego
    (na jakiej podstawie tak uważasz?). Po drugie - nawet jeśli pierwsze
    założenie byłoby prawdziwe - to że opanowanie trudnego języka jest
    przeszkodą w osiąganiu innych celów dla osoby wybitnie zdolnej. Pomijam
    już utopię innej słynnej użytkowniczki Usenetu, której pomysł na
    uproszczenie ortografii doprowadziłby do jeszcze większego jej utrudnienia.

> [...]
    > stoi się po stronie purystów językowych, tępi się z rozkoszą błędy
    > językowe u innych? To jest dozwolone, ale po co z tego prawa
    > korzystać? To już lepiej zostać donosicielem w kwestii pies nasrał na
    > trawnik, albo sąsiad wyciął katalizator.
    > Odeszliśmy od wielu zwyczajów..... złotych zębów, peruk, palenia
    > świecy podczas burzy, od komuny.... Czy warto bronić zbędnej
    > ortografii tylko dla tego że jest? Bo jeśli jesteście zdania że jest
    > do czegoś przydatna, to dalej ludzie, każda litera w alfabecie może
    > mieć swoją parę o tej samej wymowie a innym zapisie i wybiórcze zasady

    Z czym się zgodzę - tzw. "tępienie" błędów językowych samo przez się
    jest po prostu niekulturalne, o ile nie odbywa się na lekcjach języka w
    szkole, choć i tu moim zdaniem powinno być raczej poprawianie i
    doskonalenie. Trochę inne też wymagania można mieć wobec osób
    publicznych, a zwłaszcza ministra kultury czy edukacji.

    Na pewno wiele też jest do zmiany w systemie edukacji. Na pewno znacznie
    więcej niż w samej ortografii.

    Ewa