  • Data: 2013-04-08 23:55:25
    Temat: Re: Ogrzewania podłogowe - juz za późno?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "M." napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Tylko ten przepływ będzie wolniejszy (mniejsza różnica temperatur).

    Oczywiście! Nigdy tego nie negowałem. Powtarzam po raz eNty: będzie
    mniejszy, ale będzie!

    > Czyli woda z podłogówki będzie się mniej chłodzić. Czyli piec będzie
    > musiał ją mniej podgrzewać. Czyli będziesz dostarczał do grzejnika mniej
    > energii. Czyli mniej jej zużyjesz.

    Piec będzie już dawno wyłączony. Przypominam pisałem o zyskach od
    nasłonecznienia. Czyli nagle wychodzi słońce i zaczyna nam nagrzewać
    pomieszczenie. Czujnik temperatury wewnętrzne wyłącza piec. Cała energia
    która od tej chwili zostanie dostarczona do pomieszczenia jest niechciana i
    zostanie częściowo zmarnowana. Pytanie brzmi czy tej energii będzie więcej
    gdy w pomieszczeniu będą grzejniki czy gdy będzie podłogówka.

    > Przy niedużych różnicach temperatur ta stabilizacja podłogówki jest dobra.

    > Duże skoki temperatury pozwala skompensować sterowanie pogodowe.

    Sterowanie pogodowe nie ma czujnika oświetlenia i prognozy pogody by to
    skompensować. Sterowanie pogodowe kompensuje zmiany _temperatury_
    zewnętrznej a nie zmiany _nasłonecznienia_.

    Np. przy temp. 0 stopni jak jest słoneczny dzień to temp. zewnętrzna
    podniesie się tylko o stopień lub dwa (albo wcale gdy dzień jest wietrzny)
    tymczasem do środka przez przeszklenia słońce dostarczy sporej porcji
    energii - pogodówka w żaden sposób tego nie skompensuje. Częściowo
    skompensuje to samoregulacja podłogówki, ale _tylko_ częściowo.

    Pozdrawiam
    Ergie