    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Palnik do spawania/cięcia i tym razem ja pytam na końcu...
    Date: Sat, 24 Mar 2012 09:02:41 +0100
    <jkhdqm$2aa$1@node2.news.atman.pl> <jkir47$5a4$1@inews.gazeta.pl>
    <4f6d0ab4$1$1218$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
    news:4f6d0ab4$1$1218$65785112@news.neostrada.pl...

    > Człowieku weź ty już nie piernicz!!!
    > No ciekawe czym grozi, zaraz powiesz że wybuchem jądrowym, za dużo się
    > świerszczyków naczytałeś, spawało się w zakładach gdzie wszędzie było
    > pełno smarów i olejów, pracownicy tez brudni byli i jakoś nikomu nawet
    > włos z głowy nie spadł. Wyluzuj i przestań pierniczyć!!!

    Kolego tak się składa, że przez wiele lat serwisowałem automatykę tlenowni,
    w której produkowano tlen. Był on transportowany rurami już w postaci
    gazowej dla potrzeb huty. Podczas swojej pracy przeżyłem kilka mniej lub
    bardziej poważnych wypadków z czego 2 z nich spowodowane były nieprawidłowym
    odtłuszczeniem zaworów lub pozostawieniem wewnątrz substancji organicznej
    (być może jakiś owad czy źdźbło trawy, a może nawet ludzki włos)
    zamontowanych na rurociągach. W jednym z tych wypadków rozerwało odcinek
    rurociągu o długości ok. 15m, a kawałki tego rurociągu oraz zaworu zbierano
    w odległości kilkuset metrów.
    Kolego, każdy manometr, przetwornik czy jakiekolwiek urządzenie, które się
    montowało na obiegach tlenowych musiały być sprawdzone czy nie ma w nich
    obcych ciał oraz odtłuszczane i to 2 krotnie. Pierwszy raz po naprawie,
    regeneracji czy sprawdzeniu w warsztacie lub laboratorium, gdzie zakładano
    na wloty kapsle, które następnie plombowano. Drugi raz po otwarciu kapsli
    przed montażem. Każda z tych czynności była robiona komisyjnie, pod nadzorem
    kierownictwa, a każda wykonywana czynność zapisywana była w książkach
    raportowych.
    Problem polega na tym, że najmniejsza ilość oleju, smaru czy łoju, kawałek
    wióra metalowego, źdźbła trawy czy nawet ludzki włos w kontakcie ze
    sprężonym, czystym tlenem ulega samozapłonowi, wytwarzając przy tym wysoką
    temperaturę. Ta temperatura natomiast doprowadza do rozgrzania elementów
    metalowych, które zaczynają się palić. Tak, tak, stal zaczyna się palić.
    Może jest to dla Ciebie trudne do zrozumienia, ale tak jest.