  • Data: 2010-08-17 13:46:31
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości
    news:m1fqj7-bod.ln1@kerber0.swps.edu.pl...
    > Zastosowanie STP w domu mija sie z celem. Chyba ze ktos robi przewieszke
    > pomiedzy budynkami, ale wtedy STP generuje problemy wspomniane jak wyzej.
    > Zreszta, malo gdzie uzywa sie STP z przyczyn wlasnie roznicy potencjalow i
    > problemow z tym zwiazanych.

    Do niwelowania róznicy potencjałów jest co innego a nie ekran kabkla STP.
    Ekran służy głównie do ochrony przed zakłoceniami ale w przypadkach silnych
    pól EM ogranicza znacznie indukowanie się szkodliwego napięcia w żyłach
    kabla co w duzym stopniu zabezpiecza Porty LAN przed uszkodzeniem.

    > Jezeli komus uszkadzaja sie urzadzenia sieciowe to sugeruje zainwestowac w
    > zabezpieczenia przepieciowe B+C lub samo C w rozdzielni i D w poblizu
    > urzadzen (czytaj - listwy z warystorami).

    Mylisz się i to bardzo gdyż nie mowa tu o przepięciacj z sieci. Ja to wiem
    bo serwisuję urzadzenia elektroniczne i je naprawiam i wiem co w jakich
    okolicznościach ulega uszkodzeniu. Uszkodzony port LAN o którym ciągle piszę
    _nie_uszkadza_ się od strony zasilania sieciowego. Gdyby tak było zapewne
    jako pierwszy poleciałby zasilacz impulsowy a tak nie jest i wraz z nim być
    może jeszcze coś w urządzeniu zasilanym. To że uszkadza się tylko sam Port
    LAN świadczy o problemie tylko od strony skrętki czego widzę ty w swoich
    budynkach nie uświadczyłeś bo być może stoją w okolicy gdzie nie ma bliskich
    wyładowań atmosferycznych. Przy domu mam rozwieszoną prostą antenę
    krótkofalarską W3DZZ. Nawet nie trzeba burzy, wystarczy śnierzyca aby
    między odpięta wtyczką antenową a ziemią przeskakiwały 10cm iskry.
    To samo zachodzi w skrętce komputerowej nawet ukrytej w budynku gdy
    następuje wyładowanie niedaleko potrafi wyindukować w żyłach kilka kV.
    Uziemiony ekran spowoduje że to w nim wyindukuje się napięcie a nei w zyłach
    w jego wnętrzu więc jak widzisz uziemienie go spowoduje sprowadzenie
    potencjału do ziemi i ochronę portu LAN.

    Natomiast co do zabezpieczenia sieci elektrycznej to w domu mam odpowiednie
    zabezpieczenia w rozdzielni o których piszesz oraz dodatkowo istniejące
    zabezpieczenia w Smart UPS 1400 z którego zasilane są elementy aktywne oraz
    w listwach komputerowych. I nie tylko warystory ale także transile się
    stosuje.

    Marek