    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Plan zagospodarowania a nietypowy budynek - kopuła
    Date: Tue, 29 Oct 2013 13:51:39 +0100

    dyskusyjnych:1pdheymn03r5p$....@m...org...

    > Czy ktoś obeznany z tematem znajduje tu jakiś "kruczek" prawny dzięki
    > któremu mogę mieć choć jakąś taryfę przetargową w sporze, w razie gdybym
    > trafił na mocny opór? ;>

    Jeśli nie masz jeszcze działki to poszukaj w okolicy takiej gminy/dzielnicy
    gdzie obowiązuje mniej restrykcyjny plan. Jeśli już masz to zawsze możesz
    wystąpić o zmianę planu dla Twojej działki, ale w zależności od gminy trwa
    to ok. dwóch lat.

    Tyle drogi formalne, a teraz nasza polska ułańska fantazja :-)
    - W niektórych gminach przechodzą projekty sprzeczne z MPZP, ale podobające
    się urzędnikom. Czyli jeśli urzędniczka odpowiedzialna za tę gminę/dzielnicę
    będzie miała ochotę to sama podpowie co jak zapisać w projekcie aby
    przeszło, a ona się nie narażała na dyscyplinarkę. Wiele rzeczy w przepisach
    jest na tyle niejasnych że urzędnik ma spore pole do interpretacji.

    Kopuła może się np. stać budynkiem z dachem skośnym wielospadowym o zmiennym
    kącie nachylenia :-) Różne dziwne rzeczy już widziałem gdy urzędnik chciał
    pchnąć projekt do przodu ale z oczywistych względów nie będę ich powtarzał.

    Druga możliwość to taka modyfikacja kopuły by na rysunkach wyraźnie kąt się
    zmieniał po przejściu ze ścian na dach (może być tam. np. jakiś "gzyms") a w
    opisie zapisanie że zarówno kolor jak i decyzja czy ma być gzyms czy nie
    architekt pozostawia inwestorowi. I później budujesz już bez tego gzymsu.
    Architekt z doświadczeniem będzie znał takie sztuczki.

    Trzecia możliwość to wystąpienie o PNB na budowę rotundy (okrągły do ze
    stożkowatym dachem) a w rzeczywistości zrobienie kopuły i gdy urzędnik i
    nakaże rozbiórkę to zabawa w sądy. Te drogę często wybierają deweloperzy by
    zbudować np. hotel na starówce. Urzędy mają zwykle najtańsze kancelarie ( z
    przetargu) i ich prawnicy często zapominają o jakimś terminie na złożenie
    kolejnego pisma w sądzie i udaje się taką samowolę zalegalizować.

    Osobiście spotkałem się z dwoma pierwszymi sytuacjami czyli urzędnik któremu
    podoba się projekt i który mówi co i jak zapisać by przeszło, oraz architekt
    który potrafi tak narysować i opisać projekt by urzędnik klepnął coś czego
    klepnąć nie chciał.

    Pozdrawiam
    Ergie