    From: Mateusz Viste <m...@n...please>
    Subject: Re: Po co różnicówki?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 17 Oct 2009 21:22:17 +0200

    On Saturday 17 October 2009 20:59, Alti wrote:
    > Stara instalację mam 2 zyłową i jak chcę mieć wszystko na różnicówce to
    > muszę mieć 3 żyłowe kable wszędzie.

    Bzdura.
    Różnicówka a uziemienie, to dwie różne rzeczy. Oczywiście najlepiej mieć i
    to i to, ale nie zmienia to faktu, że różnicówka bez uziemienia też
    będzie działać. Ja na twoim miejscu prułbym ściany, by użytkować w pełni
    bezpieczną instalację. Ale co zrobisz, twoja sprawa - ważne, żebyś był
    świadomy wyboru.

    > Mój elektryk na 100% nie chce mnie naciągnąć. Jest moim dobrym znajomym.

    Zadaj mu pytanie, czy lepiej mieć różnicówkę bez uziemienia, czy brak
    różnicówki i brak uziemienia. Odpowiedź wydaje mi się oczywista.

    Na szybko, załóżmy następujący (łopatologiczny) scenariusz: w twoim
    pececie nastąpiło przebicie, i na obudowie masz 230VAC. Dotykasz obudowy.

    1) Nie masz ani różnicówki, ani uziemienia: stajesz się de facto
    przewodnikiem. Jeśli "przykleisz się" do obudowy, zostaniesz w takiej
    pozycji ad vitam aeternam.
    2) Masz różnicówkę i uziemienie: W momencie przebicia różnicówka wykryje
    upływ i odetnie obwód od zasilania. Dotkniesz czy nie, to nieważne, bo
    prundu już i tak nie ma. :)
    3) Masz różnicówkę, ale brak uziemienia: Dotykasz obudowy, stajesz się
    *krótką* chwilę przewodnikiem. Różnicówka przy 30mA upływu momentalnie
    odłączy zasilanie. Czy przeżyjesz, nie wiadomo - ale zostałeś migiem
    odłączony, co znacząco zwiększa twoje szanse.

    Wybór należy do ciebie. ;-)

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste