  • Data: 2011-11-12 17:53:27
    Temat: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Od: Adam <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 12 Lis, 18:16, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Adasko no nie zapomnialem. Moja taryfe podzililem przez trzy, dajace wlasnie
    > owe 20 groszy w pierwszej taryfie. Druga taryfa tylko dla CWU jest wg. mnie
    > kiepskim pomyslem.

    Raz ze rzeczywiscie drogi prad macie, a dwa ze mowimy o sezonie
    wiosenno-letnio-jesiennym gdzie taka pompa srednio uzyska minimum
    COP4. W dzien grzejac od 20stC do 45stC masz tylko 25stC roznicy. COPy
    gruntowek podawane sa zwykle dla 0/35 czyli dla 35stC roznicy.
    Spokojnie przy +20stC na zewnatrz pompa grzejac CWU do ~45stC osiagnie
    COP ~6 lub nawet wyzszy.

    > No OK, to czemu piszesz, ze musze miec dodatkowe zrodlo ciepla na pochmurne
    > dni?

    Sam pisales ze w pochmurne, deszczowe dni sierpnia uzyskiwales max
    30stC w baniaku CWU - to malo, trzeba czyms dogrzac. Wtedy
    oszczednosci na solarze biora w leb bo trzeba grzac czyms drogim (np
    gazem) lub czyms niewygodnym (np. weglem). Z PC masz pewnosc ze zawsze
    w baniaku bedzie te 45stC.

    > Zestaw solarny za 8 minus 2 (baniak) to realnie 6 tysi wzgledem PC 3,3.
    > Roznica 2,7 tysia.

    Czyli tak jak liczylem wczesniej.

    > Zakladajac 3000kWh rocznie, roznica zwroci sie po 4,5 roku. Tylko, ze to
    > teoria, bo 3,3 tysia za PC to cena netto. :-)

    http://allegro.pl/hewalex-powietrzna-pompa-ciepla-do
    -c-w-u-i1926215695.html

    "TYLKO U NAS !!!
    Cena 3350 zł brutto !!!"

    :-)

    > Pisales o dodatkowym zrodle ciepla na pochmurne dni, pozniej o swojej PC,
    > wiec nie wiem co w sumie porownujesz.

    Juz to wyzej wyjasnilem.

    > Nie jest alternatywa dla solarow, tylko dla wegla latem i innych drogich
    > zrodel. To sa urzadzenia uzupelniajace istniejace, niewygodne i latem
    > nieekonomiczne. Dziala to dobrze do +5C.

    Czyli mniejwiecej tak jak solar, pozatym ze moze grzac tez energie np.
    poznym wieczorem kiedy akurat jest duze uzycie CWU - domownicy biora
    kapiel :)

    > Przyklad z fabrycznego pdf'a:
    > temp. wody 50C
    > temp. powietrza 7C
    > COP 2,6

    Czemu zakladasz temp. powietrza 7stC? Jaka jest srednia temperatura
    sezonu wiosenno-letnio-jesiennego? Na pewno duzo wyzsza. 7stC to chyba
    nawet nie jest srednioroczna temperatura uwzgledniajaca zime :) No i
    CWU nie trzeba grzac do 50stC - wystarczy 45.

    > dla akceptowalnych 40C przy 7C na zewnatrz COP 3,2.
    > COP 3,8 dla 30C i 7C na zewnatrz.
    > Co jak temperatura spadnie ponizej 7C?

    Wtedy na pewno wlaczy sie tez cos co grzeje CO bo to znaczy ze mamy
    juz zime ;) Wtedy pompa powietrza poprostu sie wylaczy. Solar zreszta
    tez juz prawdopodobnie w takie dni nie nagrzeje do tylu ile trzeba.

    > To ma sie nijak dla solarnego COP w okolicach 40 przy 4C na zewnatrz.

    Co po COPie 40 jak w sierpniu miales w baniaku wode 30stC ? O to mi
    chodzi :) I tak musiales odpalic gaz. W sierpniu woda z wodociagu ma u
    mnie ~15-17stC wiec ten solar niewiele energii z siebie dal niestety.

    > Po co mi solary jak mam gaz? Bo 3000kWh * jakies 0,3/m^3=900zl rocznie, a to
    > przy okazji przeszlo 350m^3 gazu, ktorych byc moze bedzie mi brakowalo by
    > zostac w taryfie W2, a to kolejnych pare setek. Do tego moge grzac podloge
    > np. COP'em 63.

    Policz to teraz jakbys zamiast solara kupil ta pompe. Tylko jezeli
    mamy liczyc uczciwie to licz COP4, dolicz gaz ktory trzeba uzyc do
    dogrzania baniaka w pochmurne dni i dolicz odsetki w banku z tych 2,7k
    pln ;-)

    > Po prostu przyjmujesz zle zalozenia.

    Kazdy bedzie chwalil swoje.. Choc ja akurat nie mam pompy
    powietrznej ;-)

    > Widzisz, mnie w rachunku ekonomicznym nie interesuje, czy one grzeja w
    > srodku lata przez wszystkie dni, bo relatywnie PC nie grzeje cala zime, wiec

    Mowimy o grzaniu CWU w lato. PC powietrze-woda w lato grzeje przez
    wszystkie dni. Nie musi sie uruchamiac dodatkowe zrodlo ciepla (w
    Twoim przypadku to jeszcze luzik bo sie samo uruchomi, gorzej z
    posiadaczami kotlow na wegiel - a tacy przeciez czesto instaluja
    solary! :)

    > tak czy inaczej drugie zrodlo ciepla trzeba miec. Liczy sie uzysk roczny w
    > stosunku do globalnych kosztow. A solary do istniejacego baniaka to pewnie
    > tez ze 4 tysie.

    Mysle ze PC woda-powietrze jest zdecydowanie lepszym wyborem dla
    posiadaczy kotlow stalopalnych. Dla posiadaczy zautomatyzowanej
    kotlowni w ktorej zrodlo ciepla wlacza/wylacza sie samo i
    automatycznie potrafi dogrzac ten zbiornik - czyli glownie dla
    gazmanow, trzeba poprostu indywidualnie przeliczyc. Bo u mnie lokalnie
    instalacja dwoch solarow bez baniaka z robocizna to dalej koszt 10k
    pln, a nie 8 - sasiad wlasnie zamowil i jeszcze w tym roku bedzie mial
    na dachu :)
    pozdr.

    --
    Adam