  • Data: 2011-11-12 20:59:42
    Temat: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:6a0345d8-5940-47e4-b936-

    >Raz ze rzeczywiscie drogi prad macie,

    Prawde mowiac musze to przeliczyc po nowych fuckturach, bo ktos mi
    wspominal, ze teraz to podobno prawie zlotowka ze wszystkimi oplatami. Gola
    nas coz poradzic. JanuszK w Bielsku ma bardziej przesrane, a to wcale nie
    tak daleko od Ciebie. :-)

    > a dwa ze mowimy o sezonie
    >wiosenno-letnio-jesiennym gdzie taka pompa srednio uzyska minimum
    >COP4. W dzien grzejac od 20stC do 45stC masz tylko 25stC roznicy. COPy
    >gruntowek podawane sa zwykle dla 0/35 czyli dla 35stC roznicy.
    >Spokojnie przy +20stC na zewnatrz pompa grzejac CWU do ~45stC osiagnie
    >COP ~6 lub nawet wyzszy.

    Ale co tam dwa miesiace i zalezy ile tej H2O trzeba.. :-)

    >Sam pisales ze w pochmurne, deszczowe dni sierpnia uzyskiwales max
    >30stC w baniaku CWU - to malo, trzeba czyms dogrzac. Wtedy
    >oszczednosci na solarze biora w leb bo trzeba grzac czyms drogim (np
    >gazem) lub czyms niewygodnym (np. weglem). Z PC masz pewnosc ze zawsze
    >w baniaku bedzie te 45stC.

    Fakt, ze trzeba dogrzac nie swiadczy o tym, ze uzysk kiedy slona nie widac,
    wogole tylko chmury, to malo. Jak by nie bylo to nadal ponad 5kWh. W
    najgorszym wypadku to COP przekraczajacy 12, a to i tak ponad dwa razy
    lepiej jak najlepsze uzyski PC w najgorszy w tym okresie dzien, powiedzmy,
    ze najgorszy, bo gorsze zapewne tez sie zdarzaja jakos szczatkowo.

    >Czyli tak jak liczylem wczesniej.

    No nie, ostatnio liczyles 5 tysi, wczesniej owszem 2,7, ale koszt ogrzewania
    na poziomie 30zl. Dla mnie to sie nie zamyka, bo mi wychodzi prawie trzy
    razy wiecej.

    >http://allegro.pl/hewalex-powietrzna-pompa-ciepla-d
    o-c-w-u-i1926215695.html

    >"TYLKO U NAS !!!
    >Cena 3350 zł brutto !!!"

    >:-)

    Fakt, podalem inna aukcje niz czytalem. Tamta byla lekko ponad 4 tysie.
    Uznajmy, ze 3,3.

    >Czyli mniejwiecej tak jak solar,

    No niezupelnie. Podalem Ci, ze w listopadzie przy 4C Cop byl ok. 39, a nie
    oby 2.

    > pozatym ze moze grzac tez energie np.
    >poznym wieczorem kiedy akurat jest duze uzycie CWU - domownicy biora
    >kapiel :)

    No owszem, ale idea solara jest troche inna jak ogrzewanie wody tuz przed
    kapiela.

    >Czemu zakladasz temp. powietrza 7stC?

    Nie ja zakladam tylko producent. To dane bezwzgledne i tylko do nich mozemy
    sie odnosic.

    >Jaka jest srednia temperatura
    >sezonu wiosenno-letnio-jesiennego? Na pewno duzo wyzsza. 7stC to chyba
    >nawet nie jest srednioroczna temperatura uwzgledniajaca zime :) No i
    >CWU nie trzeba grzac do 50stC - wystarczy 45.

    Dla 44 bedzie jeszcze lepsze. :-) I dalej COP w okolicy 3.

    >Wtedy na pewno wlaczy sie tez cos co grzeje CO bo to znaczy ze mamy
    >juz zime ;) Wtedy pompa powietrza poprostu sie wylaczy. Solar zreszta
    >tez juz prawdopodobnie w takie dni nie nagrzeje do tylu ile trzeba.

    Ale ciagle bedzie produkowal. Nawet przy -10 niczym dziwnym bedzie 11kWh.
    Zima tak naprawde poza dostepnoscia slonca nie tak wiele sie zmienia. Latem
    woda "wchodzaca" z wodociagu ma te 15C, a zima 6 - 8C. Przy tych temp. solar
    ma wyzsza sprawnosc.

    >Co po COPie 40 jak w sierpniu miales w baniaku wode 30stC ? O to mi
    >chodzi :) I tak musiales odpalic gaz. W sierpniu woda z wodociagu ma u
    >mnie ~15-17stC wiec ten solar niewiele energii z siebie dal niestety.

    No ale cos sie czepil tego sierpnia? Chyba oczywiste jest, ze jak pada
    deszcz to wody nie da sie nagrzac sloncem. W lutym jak bedzie slonce i temp.
    ponizej 0, kiedy PC ma jeszcze dwa miesiace do odpalenia, solar bedzie
    grzal. To nic, ze nie do temp. uzytkowych, liczy sie przeciez ilosc energii
    i tym samym mniej spalonego gazu czy czego tam jeszcze. Myslenie o tym, ze
    solar ma wylacznie nagrzac wode do kapieli jest bledem. Tym bardziej majac
    gaz lepiej zainwestowac w solary podgrzewajace choc troche wode zamiast
    stawiac PC by zapewnic 100% uzytkowej wody. Koszt wytworzenia energii gazem
    i pradem w przypadku powietrznej PC bedzie wzglednie zblizony. Po kiego
    grzac pradem jak mozna gazem za podobne pieniadze?

    >Policz to teraz jakbys zamiast solara kupil ta pompe. Tylko jezeli
    >mamy liczyc uczciwie to licz COP4, dolicz gaz ktory trzeba uzyc do
    >dogrzania baniaka w pochmurne dni i dolicz odsetki w banku z tych 2,7k
    >pln ;-)

    Bank sobie darujmy, bo to takie same pewne dochody jak z koziej dupy trabka.
    Nie o tym tu piszemy. Pierwsza podwyzka nosnika zezre zyski z tych 2,7 tysia
    do kupy z inflacja.
    Mnie interesuje ile zaplace za co najmniej 3000kWh. Dla solara liczac z bani
    dla 180 dni i 10 godzin pracy pompy dziennie o mocy 40W w mojej taryfie to
    koszt ok. 43zl. Tyle kosztuje mnie 3000kWh, tak w uproszczeniu. Dla
    porownania roznica kosztow dla PC to 557zl. Dzielac to przez 2700 daje
    blisko 5 lat zwrotu. Dzis daje 5 lat zwrotu. Nie ma w tym ogrzewania domu,
    bo tu solar tez ma potencjal. PC przy gazie sie wylozy w tej materii, ale
    nie o tym. Piec lat to dla mnie akceptowalny wynik, tym bardziej, ze PC z
    roku na rok bedzie coraz starsza i prawdopodobnie mniej sprawna. Czas zycia
    solarow to co najmniej 20 lat. Po pieciiu latach PC generuje koszty, a solar
    oszczedza prawie za darmo, relatywnie za darmo.

    >Kazdy bedzie chwalil swoje.. Choc ja akurat nie mam pompy
    >powietrznej ;-)

    Ja tu nic nie chwale. Podaje suche informacje o uzyskach juz od roku. Nawet
    z Markowymi uzyskami pozwolilem sie niezgodzic, jako zbyt optymistycznymi.
    Rok temu o tej porze pisalem, ze zasniezony solar nic nie produkuje. Staram
    sie byc obiektywny na tyle ile potrafie. Wiec nic tu nie zamierzam chwalic.
    Jednak Twoje wyliczenia dla mojego przypadku zwyczajnie mnie nie przekonuja.
    Uwazam, ze posiadajac gaz pomylka jest inwestowanie w PC dla ogrzewania CWU.
    Juz lepiej nic nie zmieniac tylko grzac gazem.

    > Widzisz, mnie w rachunku ekonomicznym nie interesuje, czy one grzeja w
    > srodku lata przez wszystkie dni, bo relatywnie PC nie grzeje cala zime,
    > wiec

    >Mowimy o grzaniu CWU w lato.

    To moze Ty tak mowisz, bo CWU to ja potrzebuje caly rok.

    >PC powietrze-woda w lato grzeje przez
    >wszystkie dni. Nie musi sie uruchamiac dodatkowe zrodlo ciepla (w
    >Twoim przypadku to jeszcze luzik bo sie samo uruchomi, gorzej z
    >posiadaczami kotlow na wegiel - a tacy przeciez czesto instaluja
    >solary! :)

    No jasne, dla tego nigdzie nie pisze, ze PC jest zla. To dobra alternatywa
    dla nieekonomicznego i klopotliwego latem wegla i takie tam. Z drugiej
    strony nie brak przeciez i tu ludzi piszacych, ze gazetami latwo nagrzeja
    baniak. Oni w kwestji kosztow bija nas na leb. :-)

    > tak czy inaczej drugie zrodlo ciepla trzeba miec. Liczy sie uzysk roczny w
    > stosunku do globalnych kosztow. A solary do istniejacego baniaka to pewnie
    > tez ze 4 tysie.

    >Mysle ze PC woda-powietrze jest zdecydowanie lepszym wyborem dla
    >posiadaczy kotlow stalopalnych.

    Jestem podobnego zdania poza "zdecydowanie" :-)

    > Dla posiadaczy zautomatyzowanej
    >kotlowni w ktorej zrodlo ciepla wlacza/wylacza sie samo i
    >automatycznie potrafi dogrzac ten zbiornik - czyli glownie dla
    >gazmanow, trzeba poprostu indywidualnie przeliczyc. Bo u mnie lokalnie
    >instalacja dwoch solarow bez baniaka z robocizna to dalej koszt 10k
    >pln, a nie 8

    8 to z baniakiem, plus rury i otulina oczywiscie. Dla nas to pikus, bo
    robimy sami i korzystamy przez lata. :-)

    > - sasiad wlasnie zamowil i jeszcze w tym roku bedzie mial
    >na dachu :)

    Dwa kolektory to malo dla rodziny 2+2 np., cena tez jakas no wysoka
    powiedzmy. Ze strony Hewalexa - dwa kolektory to jakies 3 tysie, zestaw
    pompowy naciagajac 1,5 tysia daje 4 - 4,5 tysia. Rury i robocizna 2 - 2,5
    tysia. 6 tysi bedzie uczciwie.

    Pozdro.. TK