    From: Andrzej <c...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Date: Fri, 29 Jan 2010 14:40:31 -0800 (PST)

    > Nie da się jednoznacznie bez obmiaru i kalkulacji powiedzieć, że to będzie
    > drożej, a to taniej.
    > AluPex - rura tania, zaś złączki drogie - opłaca się tam, gdzie mamy duże
    > odległości, a jednocześnie mało złączek.
    > Miedź - złączki tanie, a rura droga - opłaca się tam, gdzie instalacja nie
    > jest rozległa i prowadzona jest od pionów krótkimi odcinkami, a jednocześnie
    > potrzebuje stosunkowo sporej ilości złączek.

    Obliczyłem wstępnie że na system rozdzielaczowy, łączna długośc rur
    od rozdzielacza do grzejników to 200m, od tego szafki podtynkowe,
    złączki, rodzielacze i suma daje ok. 1800zł
    Na instalacje miedzanią od łaczna długośc rur od kotła do grzejników
    to ok 100m. Wwiem że stosuje się stopniowanie średnic, nie wiem jakie
    średnice stosuje się gowen piony i poziomy zasilające, ale gdyby
    uśrednić cene miedzi na 18zł za m to daje 1800zl + kilka stówek (może
    400) na złączki. Czy moje obliczenia mogą być w przybliżeniu realne?
    Gdyby tak, to róznica w cenie niewielka.

    > Z reguły główne piony to grubsze rurki, a odejścia cienkie. W większości
    > przypadków wystarczy cyrkulować tylko pion, bo tu znajduje się spora ilość
    > wody, którą trzeba by było przetłoczyć, aby zaczęła płynąć ciepła.
    Jeśli mam dwie linie zasilajace do kuchni i do dwóch łazienek
    (łazienki jedna pod drugą) to czy cyrkulacja tych linii zasilajacych
    musi byc że sobą połączona? Czy mogę ewentualnie od zasobnika wody
    podłaczyć dwie linie i dwie cyrkulacje?