  • Data: 2016-09-14 20:25:08
    Temat: Re: Rekuperator - bełkot marketingowy
    Od: Budyń <b...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 14 września 2016 17:01:22 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Zadalem sobie trud i przed chwila znalazlem w necie cieplo wlasciwe powietrza i
    mase metra szesciennego powietrza. Policz jeszcze raz bo mnie wyszedl inny wynik dla
    dla 360m3 i krotnosci 0,9.

    T srednie okresu grzewczego: +6
    T w budynku: +20
    powietrze ciepło właściwe 1,02 kJ/kgK = 0,2833356 Wh/kgK
    powietrze ciężar właściwy 1,2 kg/m3

    moc niezbedna dla nagrzania takie strumienia powietrza to m x cw x dT x czas(1h)
    dla 1m3 = 4,76W
    dla 360m3 = 1713W
    ilosc czasu = 244 dni okresu grzewczego x 24h
    zatem łącznie 10034,92188 kWh
    co kosztuje (dla gazu 2,4zł/m3, 1m3=10,97kWh, sprawnosc pieca kond. 100%) 2194zł

    po zastosowaniu rekuperacji o sprawnosci 75% koszt gazu spada do 548zł
    natomiast dochodzą całoroczne koszty pracy wentylatorów 30Wx8760h=262kwh x
    0,6zł/kwh=157zł
    Łącznie 705zł.
    Roczny zysk z posiadania reku 1489zł.

    Ale jesli nie chcemy tak mocno wentylowac i przyjmiemy wentylacje na poziomie 50m3/h
    to wyjdzie 304zł dla grawitacji, a 76zł+prad 157=233zł. Wtedy zysk jest absolutnie
    symboliczny.

    b.