    From: s_13 <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rozdzielnia elektryczna
    Date: Mon, 22 Aug 2011 02:40:38 -0700 (PDT)

    > Podobnie jest z tą nieszczęsną różnicówką 300mA. Po co wydawać kupę kasy,
    > skoro ta różnicówka niczego nie będzie zabezpieczać, a w dodatku może
    > powodować problemy z niepotrzebnym wyłączaniem wszystkich obwodów oraz
    > możliwością "popalenia" wszystkich urządzeń elektrycznych w domu?

    nie wiesz widzę, po co ta różnicówka, radzę doczytać, jeśli robisz
    ludziom instalację...
    ale na początek trochę wiedzy: nie będzie wywalać, bo jest na większy
    prąd niż inne, a przede wszystkim ma oznaczenie S, powinieneś
    wiedzieć, co to znaczy... a po co jest taka różnicówka i kiedy należy
    ją stosować jako zabezpieczenie przeciwpożarowe, to się sam dowiedz,
    bo w ustach fachowca, takie wypowiedzi jak twoja powyżej, to żenua, a
    dla ciebie potencjalny kryminał...

    > Wracając jeszcze do autora wątku i zabezpieczeń.
    > Jeżeli przyłącze jest linią napowietrzną to warto zainstalować ochronnik
    > B+C.
    > Jeżeli przyłącze jest kablem ziemnym to wystarczy ochronnik klasy C.

    nie tylko... B+C daje się również:
    - w budynkach z zewnętrzną instalacją piorunochronową,
    - budynkach z linią kablową, gdy odległość od stacji trafo jest
    niewielka,
    - obiektach bez instalacji piorunochronnej w bliskim sąsiedztwie
    obiektów wysokich, gdy uziomy obiektów są połączone
    - chronionym obiekcie, w którym jako instalację piorunochronną
    wykorzystano wewnętrzną konstrukcję stalową

    ale ty byś nie dał i... potencjalny kryminał...

    > Ochronniki przepięciowe powinno się dobezpieczyć.

    coś widać słyszałeś, ale nie do końca...
    ochronniki mają podane maksymalne wartości dobezpieczenia, jeśli
    zabezpieczenie przed ma mniejsza wartość, to dobezpieczać NIE
    TRZEBA... na moim napisali, ze max 160 A, a w skrzynce przed mam... no
    własnie czy ktoś na tej grupie ma w złączu większy bezpiecznik niż
    160A...:-)))

    > W przeciwnym wypadku po
    > większym przepięciu zostaniemy pozbawieni zasilania i trzeba będzie po
    > ciemku biegać do skrzynki przyłącza (być może wzywać energetykę) lub
    > przezbrajać rozdzielnię.

    większym, to znaczy jakim...
    bo u mnie działa to tak, że generalnie nic nie rozłącza... raz po
    uderzeniu pioruna w stację trafo, poszły iskry z ostatniego słupa w
    linii, u sąsiada spaliło starą skrzynkę na bezpieczniki topikowe, u
    mnie ochronnik tylko pyknął, wyłączył się na jakieś pół minuty, ostygł
    i znowu się załączył, w tym czasie oglądałem telewizję i miałem
    włączony komputer, nic się z urządzeniami nie stało...

    pozdrawiam
    s_13