  • Data: 2009-11-03 10:04:29
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    news:9fb00fde-deb4-4ed1-9962-ac1d64076093@a32g2000yq
    m.googlegroups.com...
    On 2 Lis, 15:41, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    > A co powiesz o 75 stopniach z 14tu?

    >jak to z 14stu? a skad masz taka ciepla woda?

    U mnie zanim woda dojdzie do kotłowni przechodzi pod garażem i domem w ziemi.
    Jakieś 11m będzie. Zawsze cos się podgrzeje
    To co wychodzi w lecie z wodociągu to jakieś 15-17C a w zimie spada do 10-12C.
    Takie temp wskazuje sterownik który je mierzy precyzyjnie czujnikami PT1000.

    >poza tym rewelacja ale to chyba juz maksymalne przyrosty a nie
    >średnie...
    W lecie gdy temp spadała poniżej 60 w zbiorniku stopni to juz są chłodne dni :)
    W upalne dni potrafi na kolektorze osiągnąć 110C a zbiornik na koniec dnia ponad
    90C.

    >ale jednak kupiles piec + przylacza, pozwolenia, instalacja, komin a
    >mogles od razu wieksze panele, w sytuacjach awaryjnych najwyzej prądem
    >dogrzewać lub zwyklym taniutkim kotlem na biomase/drewno - moze z
    >10dni mamy naprawde mroznych w roku tu w Polsce

    Moim założeniem od początku było mieć ogrzewanie bezobsługowe. Koszty: kocioła
    gazowy 3400, przyłącze 2700, gaz w budynku 1000 - to już z pozwoleniem i
    projektem. Komin tak czy siak dzisiaj robi się z nierdzewki, tyle że do gazu
    może być mniejszy przekrój i cieńsza blacha więc tańszy - 1200zł. ceny z roku
    2006.
    Myślałem wtedy o kolektorach ale w przyszłości. Tylko dlatego że gmina
    zorganizowała dofinansowanie na które się załapałem, postanowiłem skorzystać i
    zakupiłem kolektory, kocioł przerobiłem z dwufunkcyjnego z przepływowego
    ogrzewania wody na dwufunkcyjny z zasobnikiem solarnym 300l. Grupa pompowa
    skręcona własnoręcznie.
    Wszystko montowałem sam.
    Paneli raczej zwiększac nie myślę chyba że spadną mocno ceny, ale i tak najpierw
    musi być basen w ogrodzie na lato bo inaczej za dużo energii w lecie jak na
    zbiornik 300l.
    Póki co myślę powaznie nad rekuperatorem. Juz zaplanowałem

    >jak trzeba to mozna przy takich 75stopniach przewymiarowane "szambo"
    >ze stearyna ogrzewac, nie trzeba duzo wydawac na uszczelnianie takiego
    >tworu, tyle co wykopanie i styropian ;-)
    >dla ortodoksow 10mx10mx1m metr pod ziemią lepiej wodę :-)

    Pomysł ciekawy ale aby uzbierać wystarczająco dużo ciepła aby to miało sens
    zbiornik musi być naprawdę duży.
    Jakie jest ciepło właściwe stearyny? Kiedyś liczyłem dla zbiornika wodnego i
    wyszło mi 200m3 :)

    Marek