  • Data: 2009-07-02 17:49:02
    Temat: Re: Solary opłacalne czy nie re: zbiornik ciepłej wody
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości
    news:h2i01j$our$1@news.interia.pl...

    > Policzmy to czysto matematycznie.
    [...]
    > Podsumowując, w obu przypadkach solar zwróci się najszybciej za 10 lat.
    > Nie wiem jak jest z awaryjnością takiej instalacji i odpornością na
    > działania atmosferyczne (grad), ale pewnie jakieś ryzyko jest, że się
    > uszkodzi przez te 10 lat. O ile usterka bojlera, czy podgrzewacza wody to
    > koszt rzędu kilkuset złotych o tyle remont, czy wymiana instalacji
    > solarowej to pewnie ogromne koszty.
    >
    > Czy rzeczywiście opłacalna jest instalacja solarów? Ja, po obliczeniach,
    > zrezygnowałem z tej "przyjemności".

    To ja moze wyjde troche naprzeciw temu co napisales.
    Po pierwsze, instalacja nie musi kosztowac 10 000. Smialo mozna zamknac sie
    w 7, max. 8 000zl nawet nie instalujac tego samemu. Jasne jest, ze cena
    instalacji determinuje oplacalnosc inwestycji i im taniej tym lepiej. Mozna
    zatem sobie odpuscic niczym nie zaskakujace i drogie Viessmanny za jak ktos
    pisal 13 000zl. Aktualne ceny mozna porownac sobie na np. Allegro roznych
    zestawow, gdzie sa i po ok. 6 000zl. Koszt calosci przy zalozeniu ze zrobimy
    to samemu, a to zadna filozofia bo instrukcja wszystko opisuje krok po
    kroku, nie przekroczy 7 000zl.
    Po drugie zestaw zawiera rowniez zasobnik w zaleznosci od wersji 200 - 300L,
    wiec przy obliczeniach nalezy koszt bojlera ujac in plus w koszcie z
    drugiego przypadku.
    Po trzecie i z tym nie dyskutuje, ale dosc optymistyczne rachunki za prad.
    Wiekszosc ludzi jakich znam placi za ogrzewanie wody gazem zwykle nie mniej
    jak ok. 100zl miesiecznie. Ty podajesz tyle samo za prad zwykle drozszy. No
    ale skoro sprawdzone to nie dyskutuje. Teraz tez grzeje wode w bojlerze
    latem pradem i szczerze mowiac wyrobienie sie w 100zl wydaje sie malo
    realne, a grzeje co najmniej oszczednie. Fakt, ze bojler ma 120L.
    Po czwarte, zima nie da sie zapewnic 100% zapotrzebownia na ciepla wode
    uzywajac solara. Jest to mozliwe od kwietnia do pazdziernika, pozniej
    sprawnosc systemu relatywnie spada, ale nie do zera.
    Posiadanie umownie darmowej cieplej wody ma tez swoje inne zalety. Kupujac
    pralke, napewno wybiore te z podlaczeniem zimnej i cieplej wody, wode w
    basenie dla dzieci latem moge zmieniac niemal codziennie bez czekania na
    nagrzanie jej w basenie. To nie sa moze jakies szczegolne zalety, ale przy
    okazji brak i takich ograniczen, a korzystanie z takiej wody w pralce to tez
    wymierna korzysc, trudna do policzenia ale jednak. Latem bede mogl odpoczac
    od rachunkow za gaz po zimie, a jak nie daj Boze bedzie mi kiedys gorzej to
    chociaz cieplej wody mi nie zabraknie. :-)
    W kazdym razie tak czy tak, kazdy musi rozpatrywac takie inwestycje wg.
    wlasnych potrzeb i oczekiwan.

    Pozdro.. TK