    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Tak mnie jakos naszlo - dylematy dachowe.
    Date: Fri, 20 Nov 2009 20:26:37 +0100

    news:he6j51$sub$1@news.interia.pl...

    > Nie wiem tylko cos sie uparl tak na ta stal. Wyjdzie sporo drozej jak
    > sadze.

    Bo to można samemu zrobić i konstrukcja stalowa będzie przy okazji chroniłe
    przed piorunami :)
    Ale przecież można równie dobrze zrobić konstrukcję drewnianą. Tyle, że z
    drewno będzie bardziej masywne. W przypadku stali można natomiast łatwiej
    zrobić lekką, wytrzymała konstrukcję ramową.
    Ponadto jak wyobrażasz sobie połaczenie drewna z wieńcem stropu ? I tak
    trzeba użyć stali oraz konstrukcji, która odseparuje murłatę od posadzki.
    Taka murłata nie może się wspierać na wylanej posadzce, bo ta posadzka
    pęknie pod naciskiem konstrukcji dachu.
    Tak czy siak zaczyna się komplikować konstrukcja drewniana. W przypadku
    stali po prostu się spawa lub łapie śrubami i jest git.
    Poza tym konstrukcja stalowa nie musi być taka ciężka i tak potężna.
    Przypuszczam, że przy obecnej cenie stali konstrukcja stalowa będzie
    kosztować podobnie co konstrukcja drewniana lub niewiele droższa.
    W porównaniu jednak do konstrukcji drewnianej nie potrzebuje całego tego
    osprzętu jak łączniki, a obecnie zaciosów i łączeń kołkowych już chyba żaden
    cieśla nie robi, bo wymaga to dużej precyzji oraz dużej wprawy.
    Ponadto stal mniej pracuje od drewna tzn. poza rozszerzalnością cieplną nie
    pęcznieje i nie kurczy się pod wpływem wilgoci.
    Poza tym nie jest wrażliwa na robactwo, a przed rdzą można łatwo
    zabezpieczyć i w razie rdzewienia łatwo poprawić.

    > Mi sie nie podoba, ale skoro Tobie tak to co ja tam bede. :-)

    Dach w stosunku do tradycyjnej konstrukcji będzie nieco podniesiony, po to,
    żeby pozbyć się skosów. Praktycznie skosy zostaną wyprostowane do jednej
    płaskiej powierzchni stropu.
    Oczywiście taka proporcja dachu w stosunku do bryły domu może się nie
    podobać.
    Ja jednak jestem człowiekiem, który w pierwszej kolejności patrzy na walory
    praktyczne, a dopiero potem na walory estetyczne.