    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Tue, 26 Oct 2010 20:25:54 +0200

    news:4cc6cbf7$0$27033$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nawet gdy to słońce jest to się okaże że płaski się oczyści i już od 10:00
    > pracuje a prózniowy może coś o 12:00 zacznie.

    To prawda z jednym tylko zastrzezeniem, ze bedzie szron, niewazne...

    > Ale co trzeba dokupić? Kolektor płaski to około 1100-1300zł za sztukę.
    > Potrzebujesz do nich jeszcze uchwyty montażowe w zależności od sposobu
    > zainstalowania. Twierdzisz że takie uchwyty są już w zestawie prózniowych?

    Te uchwyty w prozniowym to cztery wygiete blaszki z otworami do przykrecenia
    do dachu i nic wiecej. Na dobra sprawe sredniointeligentny gospodaz domu
    wyprodukuje sobie sam w czasie pol godziny, no ale takie sposoby pominmy bo
    rzecz mozna sprowadzic do kompletnego absurdu. Do plaskiego trzeba dokupic
    rowniez cztery blaszki i cala rame na ktora kladzie sie kolektor/y. Jezeli
    kolektory sa dwa i wiecej to rowniez zestaw hydrauliczny i profil maskujacy.
    Nie jest moze kosmicznie drogi, ale kolejna stowka naleci. Nie chce sie
    podpierac konkretnymi firmami zeby nie siac tu popeliny, ale te zestawy sa w
    cennikach na stronach producentow.

    > Kiedyś przeglądałem te zestawy teraz już nie śledzę, możliwe że coś się
    > zmieniło w cenach ale wydaje mi się że gdzieś musi tkwić haczyk skoro
    > pojedyncze kolektory nadal trzymają cenę, zarówno płaskie jak i próżniowe.
    > Byc może układ sterowniczy jest tańszy albo zbiornik mniejszy?

    Nie sadze, tu beda analogiczne.

    > Wspomniałeś o temperaturach. Nie temperaturę a moc mi podaj. Bo ja mogę
    > skręcić przepływ glokolu na mniejszy to owszem temperatura wyskoczy mi
    > jakaś kosmiczna ale cóż z tego gdy sprawność układu poleci na łeb co
    > odbije się na mocy chwilowej.

    To co podalem to nie jakas propaganda a fakty. Nie tyle chodzi o wyzszosc
    jednych nad drugimi, slonca i tak nie bylo do pracy zadnego kolektora, a
    test zrobilem jako ciekawostke, jako ze w wielu zrodlach wskazuje sie na
    fakt podobno lepszych uzyskow w pochmurne dni wlasnie kolektorow
    prozniowych. Ty pisales cos o stratach, ale kiedy kolektor ma niemal temp.
    otoczenia to o zadnych stratach mowy byc nie moze przy najmniej tak mi sie
    wydaje. Doswiadczenie jakby pokazuje roznice miedzy plaskimi i prozniowymi
    wlasnie w kontekscie promieniowania rozproszonego. W takich jak wczoraj
    warunkach, czyli bez sladu slonca latem kolektor prozniowy rozgrzewa
    zasobnik 300L do 40C. Plaskich wowczas nie mialem mozliwosci sprawdzic a
    szkoda.

    > Taki dzień słoneczny jak np. przedwczoraj moje płaskie wyprodukowału cos
    > około 18kWh i miałem temperaturę w 300l zbiorniku prawie 70stC.
    > Obserwując takie dni jak przedwczoraj których jest jednak sporo
    > stwierdziłem że mnóstwo możliwej do uzyskania energii z kolektora się
    > marnuje. No bo jak juz mam o tej 14:00 te 60stC to mógłbym sobei pozwolić
    > na zakończenie grzanie zbiornika a zacząć ładować podłogówkę. Tu
    > teoretyczna delta jest kosmiczna gdyż do podłogi nie wpuszczę więcej niż
    > te 28stC

    Taka temp. to ja caly dol domu ogrzewam przy raczej maloocieplonym dachu i
    przy dzisiejszych temp. schodzacych ponizej zera w nocy a czasem i od
    wieczora. To jak najbardziej uzytkowe temp. dla podlogowki.

    > więc i sprawność kolektora idzie znacznie wyżej do góry niż bym chciał
    > nadal grzać zbiornik z CWU. O 14:00 moc chwilowa to około 2-3,5kW a
    > kierując strumień na podłogówlę wzrosła by znacznie
    > Kiedys zapewne wspomogę układ jednym lub dwoma próżniowymi ale czekam aż
    > ich ceny spadną.

    Jeden z wiodacych producentow kolektorow w Polsce twierdzi, ze wiecej jak
    trzy plaskie na 300L to za duzo. Myle, ze maja racje. Ale jezeli zamierzasz
    tym wspomagac ogrzewanie to pomysl wydaje sie trafiony. Tez czasami mam
    takie pomysly tylko nie mam czasu i pomyslu jak sie za to zabrac. Trzeba by
    calkowicie pominac zasobnik i zamiast zasobnika zamontowac wymiennik przez
    ktory przeplywalby glikol. Mozna by prosciej z zasobnika, tylko szkoda CWU.

    Mi sie podoba.

    Pozdro.. TK