    From: "tarnus" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Tue, 26 Oct 2010 22:06:30 +0200

    news:ia76fn$u8h$1@news.onet.pl...

    > Do plaskiego trzeba dokupic rowniez cztery blaszki i cala rame na ktora
    > kladzie sie kolektor/y.

    Kierunek hurtownia stali, koszt 1mb profila zamkniętego około 6zł. Do tego
    puszka farby za 20zł i za pół stówy mamy cały stelaż.
    Ja stojący ogrodowy a do niego wchodzi więcej profili wykonałem za 150zeta
    włącznie z cementem i piaskiem na wiercony postument.

    >Jezeli kolektory sa dwa i wiecej to rowniez zestaw hydrauliczny i profil
    >maskujacy.

    Jeżeli zastosujesz więcej niż jeden próżniowy to też musisz przecież mieć
    ten zestaw hydrauliczny jak to nazwałeś a jest to zwykła łączka elastyczna
    ze stali nierdzewnej której ja dostałem za friko i to nawet o dwie sztuki
    więcej niż potrzebowałem juz z uszczelkami silikonowymi na wysokie
    temperatury.

    > Nie jest moze kosmicznie drogi, ale kolejna stowka naleci. Nie chce sie
    > podpierac konkretnymi firmami zeby nie siac tu popeliny, ale te zestawy sa
    > w cennikach na stronach producentow.

    Sprawę załatwia się w ten sposób że idzie się do sklepu i mówi że chce się
    kupić całość w jednym miejscu ale pod warunkiem że ma być tanio. Jeżeli
    tylko stwierdzę że próbuje mnie naciągnąć choćby na jednej pozycji to pójdę
    gdzie indziej.
    To działa i nawet spowodowało że właściciel sklepu jest teraz moim kolegą
    który nawet kiedyś stwierdził że szkoda że nie przyjdę do niego pracować.

    >Doswiadczenie jakby pokazuje roznice miedzy plaskimi i prozniowymi wlasnie
    >w kontekscie promieniowania rozproszonego.

    Po prostu stosunek ceny do mocy w kolektorze płaskim jest lepszy. Sama
    wyższa temperatura stagnacji czy też temperatura starty kolektora
    próżniowego to nei wszystko. Aby z tego wyszła moc doliczyć trzeba jeszcze
    przepływ.

    > W takich jak wczoraj warunkach, czyli bez sladu slonca latem kolektor
    > prozniowy rozgrzewa zasobnik 300L do 40C. Plaskich wowczas nie mialem
    > mozliwosci sprawdzic a szkoda.

    Mam całą masę zdjęć z odczytów sterownika z różnych warunków pogodowych i
    zapewniam cię że przy braku słońca na płaskich równie dobrze bywa 30st w
    zbiorniku jak i 60stC. Aby mieć porównanie należałoby mieć oba na jednym
    stanowisku albo rejestrować parametry wraz z pomiarem irradiancji i
    podstawiając porównywać. Zachmurzenie zachmurzeniu nie równe tak samo jak
    piękny słoneczny dzień nie jest zawsze i wszędzie taki sam. Zanieczyszczona
    atmosfera, ciśnienie lub wysokość npm dają znaczne rozbieżności.

    > Jeden z wiodacych producentow kolektorow w Polsce twierdzi, ze wiecej jak
    > trzy plaskie na 300L to za duzo.

    No a ja uważam że powinny być dwa zbiorniki. W sezonie letnim ładowane
    kaskadowo 150+300 przy czym tylko ten pierwszy byłby ewentualnie dogrzewany
    np. gazem. W sezonie zimowym drugi stawał by się tylko przepływowym dla
    zimnej wody.

    > Ale jezeli zamierzasz tym wspomagac ogrzewanie to pomysl wydaje sie
    > trafiony. Tez czasami mam takie pomysly tylko nie mam czasu i pomyslu jak
    > sie za to zabrac. Trzeba by calkowicie pominac zasobnik i zamiast
    > zasobnika zamontowac wymiennik przez ktory przeplywalby glikol. Mozna by
    > prosciej z zasobnika, tylko szkoda CWU.

    Akurat po przeróbce kotła pozostał mi ten wymiennik 24kW o którym
    wspomniałem. Wstawienie go między solary a podłogówkę nie stanowi żadnego
    problemu.
    Po stronie glikolu będzie on wpięty równoległe z wężownicą w zbiorniku
    300l. z tym że nalezy albo zastosować dwie pompy włączane w zależności od
    celu grzania lub jedną z zaworem trójdrogowym. Oczywiście podłogówkę należy
    na czas grzania solarami odcinać od część grzejników tradycyjnych i
    oczywiście od kotła. Może to być elektrozawór lub po prostu między
    rozdzielacz podłogówki a kocioł wstawić zawór zwrotny który spowoduje że
    praca pompy we włączonym kotle jest w kierunku przepuszczania zaworu a
    praca pompy po stronie wymiennika z solarówz będzie za tym zaworem więc w
    stronę kotła strumień zostanie zatrzymany tym właśnie zaworem zwrotnym i
    woda kotłowa będzie mogła płynąć tylko w obiegu podłogówki.

    Marek