    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Wed, 27 Oct 2010 00:31:06 +0200

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ia7htm$1kg$1@news2.ipartners.pl...

    > Z tym że o mocy kolektora nie świadczy sama temperatura ale jeszcze
    > przepływ. Chyba się powtarzam...

    Po prostu zastanawiam sie nad pojeciem promieniowania rozproszonego.

    > Zwróć uwagę na wykresy dwóch przykłądowych kolektorów.
    >
    > Płaski
    > http://www.solarenergy.ch/fileadmin/daten/reportInte
    rface/kollektoren/factsheets/scf825de.pdf
    > Próżniowy
    > http://www.solarenergy.ch/fileadmin/daten/reportInte
    rface/kollektoren/factsheets/scf1179de.pdf

    > Pierwszy ma powierzchnię czynną absorbera 1,818m2 a drugi 2,432m2.
    >
    > Przy róznicy temperatur między medium a otoczeniem 20K oraz przy mocy
    > padającej na kolektor 1000W/m2:

    Pelne lato, nie wystepuje w pazdzierniku.
    Widzisz, ja wierze w dane na temat parametrow osrodkow badawczych, ale
    jezeli prawda jest teza o wiekszych uzyskach w dni pochmurne to kolektor
    prozniowy bedzie jakby to ujac bardziej elastyczny mimo gorszych parametrow
    w pelnym sloncu, bo przy 1000W/m^2 to wielkich technologii nie potrzeba do
    tego u nas dosc krotko.

> [...]
    > Jest to zarazem temperatura medium w koletorze jeżeli by pompa została
    > załączona w tym momencie.
    > Od poranka, u mnie juz od 7:30 kolektor zaczyna się powoli rozgrzewać
    > osiągając gdzieś koło 8:30 około 40stC a o 9:30 dochodzi do 60st. Czyli
    > kolejno różnice temperatur o 8:30 20K, o 9:30 40K.
    > W południe grzeje już z temperaturą około 80-90stC i teoretycznie mógłby
    > przestać bo w zbiorniku mam około 70-80stC. Od 13:00 do 14:00 występuje
    > najczęściej maksimum temperatury kolektora i w zasadzie cała jego moc
    > idzie w gwizdek gdyż zbiornik czyli wartości z przedziału 90-115stC.

    A no wlasnie. Tak naprawde wystarczyla by Ci polowa mocy takiego dnia.

    [...]
    > Róznicy sprawności przy 20K nie zauwazyliśmy żadnej, poniżej 20stC lepszy
    > jest płaski. Ale róznica sprawności przy 55K wynosi w tym przypadku 2% na
    > korzyść prózniowego.
    > Szkoda tylko że kolektor próżniowy nie kosztuje 2% więcej niż płaski....
    > Rozumiesz?

    A no.
    http://allegro.pl/ulrich-prozniowy-kolektor-solarny-
    sloneczny-24rury-i1284350405.html
    http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-solar-hewalex-t
    inox-10-lat-gw-i1285397491.html
    Producenci wybrani nie tendencyjnie, po prostu wystepuja w wiekszosci.
    Pierwszy z nich aperytura 2,24 o ile czegos nie myle, drugi 1,82. Pierwszy
    kosztuje w przyblizeniu 2000 drugi 1400. Roznica 600zl (mniejsza o
    szczegoly), to nie jest polowa ceny prozniowego. Do tego doliczmy uchwyt na
    kolektor wg. producenta:
    http://www.hewalex.pl/pl/oferta?page=shop.product_de
    tails&flypage=flypage.tpl&product_id=25&category_id=
    8
    i choc to nie ten, bo jeden kolektor na tym wisiec nie bedzie wiec bedzie
    jeszcze drozej ale niech tam, 235zl netto. Po rabacie niech bedzie ta cena.
    Razem 1635zl. Roznica 365zl. Na aperyture latwo przeliczyc, ja nie bede bo
    juz po polnocy. Chodzi o to, ze ceny tych dwoch kolektorow nie sa az tak
    rozne.

    > A gdyby porównać oba kolektory w układzie grzewczym CO takiej podłogówki,
    > gdzie różnice temperatur między medium a otoczeniem są sporo niższe niż w
    > przykłądzie powyżej to okaże się że próżniowy jest totalną fanaberią.

    Przy 200W/m^2 czy nawet 50W/m^2 oba wydaja sie fanaberia.

    > Wyżej ci udowodniłem że płaski też, mało tego zrobi to na starcie z wyższą
    > sprawnością niż prózniowy (poniżej 20K)

    Pod warunkiem jak mi sie zdaje, ze ma slonce a nie chmury, ale masz racje.
    Zreszta ja nic nie udowadniam i nie twierdze, ze plaskie sie nie oplacaja
    czy oplacaja. Najlepszym pomyslem byloby polaczenie obu w jedna instalacje
    co tez chodzi mi po glowie.

    Pozdro.. TK