    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Thu, 4 Nov 2010 21:18:37 +0100
    <4cc92828$0$20996$65785112@news.neostrada.pl> <iacc53$q1k$1@news.onet.pl>
    <4cc9c3b2$0$22796$65785112@news.neostrada.pl> <iacgim$99k$1@news.onet.pl>
    <4cc9d4ef$0$22810$65785112@news.neostrada.pl> <iacs2p$g1h$1@news.onet.pl>
    <4cca052e$0$27045$65785112@news.neostrada.pl> <iaf01l$90l$1@news.onet.pl>
    <4ccb3738$0$22808$65785112@news.neostrada.pl> <iafeim$prh$1@news.onet.pl>
    <4ccb6749$0$21011$65785112@news.neostrada.pl>
    <iah3l5$1ma4$1@news2.ipartners.pl>
    <4ccc3d94$0$20998$65785112@news.neostrada.pl> <iakohc$mu3$1@news.onet.pl>
    <4ccdeee7$0$22796$65785112@news.neostrada.pl> <ian7bq$edd$1@news.onet.pl>
    <4cd012fb$0$27043$65785112@news.neostrada.pl> <iapv37$219$1@news.onet.pl>
    <4cd0887a$0$20994$65785112@news.neostrada.pl> <iaq4fk$hnt$1@news.onet.pl>
    <4cd09bcb$0$21005$65785112@news.neostrada.pl> <iaq7v9$qdb$1@news.onet.pl>
    <4cd10e71$0$22795$65785112@news.neostrada.pl> <iasr7d$ppr$1@news.onet.pl>
    <4cd1f758$0$21003$65785112@news.neostrada.pl>

    news:4cd1f758$0$21003

    > Za konsumpcją bieżącą nadąża wzrost dochodów. Chodzi o np przechowane
    > gdzieś tam 100 zł nie straciło na wartości przez parę lat.

    To jest oczywiste i chyba ma tak kazdy, no moze kazdy. Mimo to za chleb
    kwotowo place wiecej, za prad tez i za cala reszte tez. To, ze nie trace
    tego co jest nie sprawia, ze inflacja na mnie nie wplywa gdyz relatywnie za
    te same pieniadze co rok moge kupic mniej. Innymi slowy mimo ze zarabiam
    wiecej to wciaz mam tyle samo do dyspozycji liczone w sile nabywczej
    pieniadza (w skrocie). To jest wlasnie inflacja mylona czesto wylacznie ze
    wzrostem cen. Inflacja to zjawisko kiedy rosnie wszystko, ceny, place,
    indeksacja, redystrybucja, tylko rozne rzeczy wolniej. Place sa lepkie wiec
    reaguja wolniej ale rowniez na deflacje, ceny sa mniej lepkie i ich zmiana
    jest, moze byc bardziej dynamiczna. Cala zabawa polega na korelacji wielu
    czynnikow ze soba powiazanych, gdyz podstawowe przyczyny inflacji sa dwie:
    kosztowa i popytowa. Kosztowa to taka w ktorej wzrost cen powodowany jest
    przez wzrost kosztow (powodzie, podatki i takie tam), popytowa kiedy rosnie
    popyt (wzrost plac, akcji kredytowej itp.) Z inflacja popytowa zwiazane jest
    inne zjawisko ktore musi analizowac RPP a mianowicie przegrzanie
    koniunktury, ktore powoduje lawinowy wzrost kosztow i w konsekwencji
    inflacji. To tak w skrocie. Przed inflacja nie da sie uciec jednostkowo a im
    wyzsza tym wzrost gospodarczy moze byc wiekszy, bo wiecej pieniedzy jest na
    rynku. Ale koszty inflacji moga byc bardzo wysokie, choc niektore kraje
    nauczyly sie z nia zyc.

    > Odrywasz się od rzeczywistości...

    Alez skad. Zwracam tylko uwage, ze dywidenda 2,5% nie jest na zawsze tak jak
    na zawsze nie sa jej wlasciciele tym bardziej w spolce akcyjnej i traktujac
    akcje jako lokate kapitalu masz dodatkowy bonus w postaci dywidendy.

    > PKP przez kilkadziesiąt lat inwestowała w inwestycje. Jak widać nie każda
    > firma powinna się powiększać.

    Bo to nie jest prywatna spolka sensu stricte.
    Gdyby pozbawiono PKP dotacji panstwowych od poczatku to spolka byc moze byla
    by rentowna. Tak to juz jest, ze jak nie ma konkurencji za to jest splyw
    darmowej kasy to brak tez jest czynnikow do madrego zarzadzania, patrzenia w
    przyszlosc i planowania. Dla mnie nie pojete jest to, ze w kraju o tak
    kiepskich drogach PKP stoi tak kiepsko. U nas na konkurencje patrzy sie jak
    na jakies tragiczne zlo konieczne. Widac to na przykladzie dzisiejszej
    poczty czy wczesniej bankow, a tym czasem zdrowa konkurencja to bardzo
    porzadane zjawisko. To impuls do rozwoju i optymalnego zarzadzania.
    Konkurencja to postep i jakosc a monopol to ciagle nas krojenie bez
    mozliwosci wyboru a zeby bylo smieszniej ze szkoda dla monopolisty, bo pani
    Zosia od kanapek, pani Basia od herbaty, piec sekretarek i dyrektorzy do
    kazdego podwladnego.

    > Po co mi 300 l ciepłej wody? Potrzebną mi moją ciepłą wodę uzyskałem
    > taniej od Ciebie.

    Mi potrzeba 300L i tyle uzyskalem taniej od Ciebie. Mnie kosztowalo to trzy
    godziny pracy pompy o mocy 20W. Gdybym mial mniejszy zasobnik jaki Ty
    moglbys miec mialbym 50C calkowicie uzytkowej wody prawie zupelnie za darmo.
    W Twojej sytuacji instalacja moglaby kosztowac Twoje 3000zl.

    > Wiesz, że od 19 lat trochę się zmieniło i są notowania ciągłe?

    Pewny jestes ze wszedzie? A wiesz jak szybko rozliczane sa transakcje na
    tokijskiej gieldzie? Po jakim czasie masz pieniadze na koncie po transakcji
    na GPW? Wiesz czemu? Uwazasz, ze to serwerownia i makler z komputerkiem?

    > Interesuje czy nie. Bez znaczenia.

    No pewnie ze bez znaczenia. Po co komu ta wiedza, ale to Ty zaczales o
    gieldzie, akcjach i serwerowni. Roznica polega na tym, ze mnie byc moze
    interesuje wiecej i chcial nie chcial musialem to wiedziec. Dla tego uwazam
    ze nie mozna porownywac zakupu solarow z zakupem akcji, bo po pierwsze i
    najwazniejsze, sa ludzie ktorzy na tym nie znaja sie kompletnie, nigdy nie
    widzieli zadnego biura maklerskiego i maja to gdzies. Inny ktos napisze, ze
    po co mu grac na gieldzie jak z Chin przezuci tyle towaru, ze tylko idioci
    graja na gieldzie i traca czas. Nie powiemy przeciez, ze kazdy tak moze. Dla
    mnie to tylko zarobek i nic wiecej. Nie ma nic wspolnego z oszczednosciami,
    choc kapital obrotowy moze byc wiekszy.

    > Zauważam, że pomijasz pewne koszty.

    Jakie?

    > To ile wydałeś na CW?

    Instalacje czy grzanie?

    > Dużo kW mieliśmy "od zawsze", więc dla mnie to nie koszt.

    Ja za kazdy kW placilem 120 zl. Dodatkowe 7kW to 840zl. Tyle zaplacilem za
    instalacje gazowa wewnetrzna do jednego kotla CO ktory i tak musze miec.
    Instalacja CW to duzy zasobnik, pompa do cyrkulacji i solary z czego
    zasobnik to pewnie polowa ceny. Bez solarow moglby byc polowe mniejsz i
    pewnie polowe tanszy. Ta polowa to dodatkowy koszt, ale tego lata za dwa
    miesiace dostalem fakture 0m^3 gazu. Za nastepne dwa miesiace 2m^3 gazu. Moj
    sasiad prawie 400zl, minus oplaty stale 133zl przy kazdej fakturze daje
    mniej wiecej moje oszczednosci, choc dziecko mam jedno wiecej, ale nie mam
    kuchni gazowej. Za prad do zmywarki na pewno zaplacilem wiecej, bo do
    zmywarki podlaczona jest ciepla woda.

    Pozdro.. TK