    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek
    Date: Wed, 25 Nov 2009 05:23:46 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Jętka w prawidłowo wykonanym dachu jest zawsze ściskana, przenosi obciążenia
    > z jednej połaci dachu na drugą.
    > Rozciągane w więźbie są kleszcze. Inna sprawa, że nasi budowlańcy nie
    > rozróżniają tych elementów i przeważnie widzi się jętki (pracujące na
    > ściskanie)  wbudowane w więźbę jak kleszcze.
    >
    > Co do pytania autora wątku - najlepiej niech to obejrzy jakiś praktyk od
    > więźby, będzie wiedział czy da się to przerobić.
    >
    > Pozdrawiam
    > TG

    Sa na swiecie jetki rozne... Np u mnie w chalupie ojciec wieszal sadlo na
    boncie albo u bonta - to jest lokalma nazwa jetki podkalenicowej. Podobno jej
    nazwa pochodzi ond niemieckiego band.
    Slyszalem przyslowie daj kurze grzede - wyzej siede. Grzeda to tez nazwa
    wlasnie jetki podkalenicowej. A sama nazwa jetka pochodzi od staropolskiego
    jac (jonc) ujmowac, obejmowac, trzymac. Wiec ta jetka obejmuje i trzyma dwie
    krokwie w kupie co by sie nie rozjechaly.
    Jest to konstrukcja na tyle sprytna, ze ona pracuje w zaleznosci od potrzeby
    zarowno na sciskanie jak i na rozciaganie. Dlatego poprawnie zainstalowana
    jetka powinna byc laczona z krokwiami na jaskolczy ogon, zbita kilkoma
    wyrosnietymi gwozdziami lub skrecona srubami z podkladkami i nakretkami.
    Pracuje na lekkie sciskanie przy rownomiernym obciazeniu dachu np. sniegiem,
    znaczaco zmniejszajac ugiecie krokwi. Na rozciaganie w dwu przypadkach gdy
    wieje wiatr albo gdy np. popusci belka dolna, ktorom krokwie w konstrukcji
    jetkowej powinny byc mocno spiete lub na niej w zaciosie osadzone. Ta belka,
    wiazarem tez zwana albo nawet jetka dolna, niweluje sily poziome powstajace od
    obciazenia pionowego krokwi. Gdy jej nie ma, to te sily poziome, rozpychajace
    sciany, te sciany spoko moga rozepchnac na boki, bo sie je na to nie
    projektuje. Jesli dach ma spadek 45 stopni to ta sila ma wartosc taka sama
    jakom para krokwi jest obciazona pionowo.
    Ona spoko moze dojsc do kilku ton na belke.
    Pytajnik musi zatem zainstalowac sciage, ktora te sily poziome przeniesie. Ta
    belka dolna nigdy na sciaskanie nie popracuje, no moze za wyjatkiem gdy
    zawieje silny wiatr od strony nawietrznej ale to pikus w stosunku do
    obciazenia pionowego np. dachowka plus polmetrowa warstwa sniegu.
    Nie przypadkowo tez lokalizuje sie jetki w scisle okreslonych wysokosciach
    czy dlugosciach krokwi; bodajze w proporcji 2/3 ale dokladnie nie pomne.
    Chodzi o to, aby zainstalowac je w miejscu gdzie sily sciskajace jetke beda
    zrownowazone silami rozciagajacymi ja. Czesc krokwi ponad jetka daje sile
    rozciagajaca, czesc zas ponizej jetki przekazuje jej sile sciskajaca. I one
    pod pelnym obciazeniem powinny sie rownowazyc.
    Tak to widze i twierdze pomimo tego, iz wiem, ze w wiekszosci literatury
    polskiej pisza, ze jetki pracuje tylko na sciskanie...
    Pzdr. Tornad