  • Data: 2014-12-12 12:56:40
    Temat: Re: Wyłączać cyrkulację, czy nie?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Jakie było wcześniej pytanie zadawane w exitpol i kto realizował badania?

    Na początku nie było exit-poolów tylko zwykłe sondaże i miały spore błędy bo
    były robione najpierw telefonicznie a później głównie w miastach bo tak
    wygodniej. Pierwszy prawdziwy exit-pool to chyba 2003 (mogę się mylić)
    A były też takie wybory że TVP i TVN zamówiły dwa osobne exit-pool i ich
    wynik różnił się o ponad 3 pkt. proc. Tak więc metodologia mocno kuleje nie
    od dziś :-)

    W tym roku badania robiła firma inna niż w poprzednich wyborach.

    Co do pytania to nie wiem jakie było w poprzednich badaniach, ale nawet
    jeśli tak samo błędne to ten błąd mógł się nie uwidaczniać bo świadomość jak
    głosować mogła być większa, więc błędnych głosów mniej.

    Skoro ludzie z komisji się wypowiadali przed kamerami że widzieli jak ludzie
    odwracają kartki i robią krzyżyk na każdej stronie to znaczy że błąd był
    dość powszechny. Nie mam telewizora więc trudno mi ocenić czy kampania
    informacyjna była przeprowadzona rzetelnie i wystarczająco często. Ja sam
    jak głosować przeczytałem sobie dopiero rano w lokalnej gazecie i to celowo
    tej informacji szukając. Ani w reklamach w ogólnopolskiej prasie ani w
    internecie ani na bilbordach taka informacja do mnie wcześniej nie trafiła.

    Pozdrawiam
    Ergie