    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Z szacunkiem i rezerwą
    Date: Sun, 23 Aug 2020 14:14:12 +0200

    Pan Kadar Oszmanski napisał:

    > Jeszcze jedna kwestia, czy w takich starych domach trudno będzie
    > zrobić nowe nadproża. Wiem, że niektórzy właśnie w ten sposób
    > powiększyli sobie okna i drzwi. Ale w wielu miejscach nikt tego
    > nie rusza i nie wiem dlaczego. Nie che im się, czy nie można.

    Może nie widzą potrzeby? Do drzwi się mieszczą, nawet gdy wracają
    do domu lekko przynapici. Okna też właściwe klimatowi. Gdyby miały
    być większe, to by od razu takie zrobili.

    W starych domach przeważnie nie ma nadproży w dzisiejszym znaczeniu
    tego słowa, czyli zbrojonej belki. Jest łukowe sklepienie, które
    nie potrzebuje stali i cementu -- kiedyś bardzo drogich materiałów.
    Wszystko się da, wszystko można zmienić, ale w każdym przypadku
    trzeba podejść do tego indywidualnie. Czy w ogóle warto.

    --
    Jarek