    From: "kris" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: budowa domu - rozmowa z architektem
    Date: Thu, 29 Oct 2009 09:01:27 +0100

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hcbb6o$1oa$1@news.onet.pl...
    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    bloczki

    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Jeśli ściany chcesz ocieplic styropianem to daj gazobeton- najtańsza opcja

    > - strop teriva - to juz zdecydowalem wiec nie podlega dyskusji

    Tu bym jednak proponował zmienić na lany- wyjdzie taniej i chyba więcej
    zalet.

    > I kluczowe rzeczy:
    > chcialem pokryc dach blachodachowka - zwykla bez pozypki,
    > ale stara sie mnie przekonac do dachowki. Pod blachodachowke
    > zaleca deskowanie, poniewaz twierdzi ze z folii paroprzepuszczalnej
    > po pewnym czasie
    > moze zostac zbrojenie - czytalem troche o tym i cos w tym jest,
    > poniewaz pod blacha wystepuja dosc ekstremalne temperatury w
    > trakcie lata.
    > Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    Ja nie deskowałem(mam dachówke betonową Brasa) ale teraz bym deskował. Koszt
    to co prawda kilka tysiecy ale konstrukcja sztywniejsza a z membranami to
    nie wiadomo jak bedą wygladać za lat 10

    > wentylacja bedzie grawitacyjna i przewidzialem kominy
    > tak ze kanal znajduje sie na parterze w salonie w kotlowni
    > i w kuchni, laziece. Na poddaszu w drugiej laziece
    > i w 2 z 3 sypialni.

    Wyjdą pewnei dwa kominy. Ja bym robił murowane tradycyjnea nie systemowe.

    > Architekt zaleca w celu obciecia kosztow zrobienie kanalow
    > wentylacyjnch przez komin na parterze i w lazience na poddaszu,
    > natomiast wentylacje sypialni chce zalatwic czyms w rodzaju anemostatow
    > wyprowadzonych na dach przez kominki - jest to prawidlowo
    > i bedzie dzialac taka wentylacja? Z gory mowie ze wentylacja
    > mechaniczna przynajmniej narazie nie wchodzi w gre, poniewaz prozaicznie
    > mnie na nia nie stac.

    A po co kanały wentylacyjne w sypialni?.
    Nawiewniki w oknach powinny wystarczyć.

    > Nie chce wybudowac badziewia ktore bede remontowal za 10 lat
    > ale tez mam dosc mocno okrojony budzet wiec tam gdzie bedzie mozna
    > bede przycinal koszty - wiec porady zrob czowieku raz a dobrze
    > mnie nie interesuja, poniewaz powtorze licze sie z kazdym groszem.
    >
    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    Jeśli masz działke i będziesz rozsądnie gospodarował kasą to spokojnie Tobie
    wystarczy.
    Budynek i tak przeżyje Ciebie zapewne.
    W Polsce niestety panuje tyaka mentalność że budować trzeba budynki które
    wytrzymaja 200lat. A to bez sensu moim zdaniem. Budować trzeba dla siebie
    czyli na kilkadziesiąt lat.

    > Prace ciezkie beda robili fachowcy ja natomiast elektryke,
    > wykonczenia jak plytki podlogi malowanie armatura lazienkowa itd.,
    > ewentualnie jak zabraknie kasy to g-k na poddaszu + oceiplenie poddasza.
    > Co myslicie szczegolnie o dachu i o wentylacji?

    Wentylacja połaci dachowej musi być zrobiona solidnie szczegolnie jak
    będziesz miał dach deskowany
    Instalacje spokojnie powinieneś zrobic sam jeśli masz czas i troche pojęcia.
    Samemu zrób tez ocieplenie ścian i podddasza. Nie zlecvaj tego fachofcom jak
    chcesz mieć zrobione dobrze.

    Krzysiek