    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jak długo suszyc tynki cem-wap?
    Date: Thu, 19 Feb 2009 01:48:01 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    poniewaz musisz miec okna

    > Piszesz Waść, że wilgotność na zewnątrz jest znikoma - hm ciekawe
    > - to dlaczego moja stacja pogodowa z czujnikiem zewnętrznym
    > w tej chwili pokazuje wilgotność 72% na zewnątrz
    > przy temp. -1,9 st. C, a jak pada to dochodzi do 90%  ?
    >
    > Wilgotność powietrza drastycznie spada w pomieszczeniach
    > ogrzewanych przez dogrzewanie powietrza i przez to,
    > że się szczelnie zamykamy, żeby nie wpuścić zimnego - świeżego
    > i wilgotnego powietrza.
    >
    > Pozdrawiam
    > Krzysztof

    Mlody jestes w bledzie. I nie mam o to pretensji do Ciebie gdyz winie za to
    nie wiem, nauke, nauczycieli a moze brak potrzeby rozwazan wilgotnosci w
    temperaturach ujemnych, gdyz kazdy "glupi" wiedziec powinien, ze mrozne
    powietrze jest suche jak pieprz. Wiedziala to nawet moja rodzona babka, ktora
    normalnie wieszala pranie na nieogrzewanym strychu i ono schlo w ciagu jednej
    dwu dob mimo, ze na dachu lazal snieg a mrozy byly trzaskajace.
    Przelecialem wiele linkow aby Ci to wykazac ale nie znalazlem. Owszem wszyscy
    definiuja co to jest ta wilgotnosc i jak sie ja mierzy ale odpowiedzi na
    pytanie ile pary wodnej jest w powietrzu mroznym - znalezc nie sposob. Kazdy
    bardzo dobrze wie jak to sie robi tyle ze sam nie potrafi...
    Tu masz opracowanko politechniczne na zblizony temat gdzie autor pisze, ze
    mrozne powietrze moze byc suchsze od saharyjskiego.
    http://www.wentylacja.com.pl/technologie/technologie
    .asp?ID=5035

    No i to sie kupy trzyma gdyz nie wyobrazam sobie aby z jakichs powodow woda,
    scislej para wodna w temperaturze ujemnej nie zamarzala i nie opadla.
    Twoj przyrzad wskazuje byc moze, nawet poprawnie, ale trzeba wiedziec, ze on
    wskazuje wilgotnosc wzgledna. Moze byc tak,(nie sprawdzalem z wykresu) ze w
    temperaturze minus 2 stopnie nieco pary wodnej, wskutek nie znalezienia np
    jader kondensacji, wystepuje jako para przechlodzona. Ale jak by nie
    kombinowac, to tej pary moze tam byc w kubiku najwyzej ulamek grama. Zalozmy
    nawet, ze moze byc jej 1 gram. I ten gram jest ta iloscia, ktora to mrozne
    powietrze, w tej temperaturze minus 2 stopnie, moze jeszcze utrzymac. Twoj
    przyrzad wskazuje wigotnosc wzgledna rowna okolo 70 procent. To oznacza, ze w
    powietrzu znajduje sie 70 procent tej ilosci czyli 0.7 ml pary wodnej. Tak to
    nalezy interpretowac.
    Dlaczego nie podaje sie wilgotnosci bezwzglednej zatem? Glownie dlatego, ze
    jej wyznaczenie jest bardzo klopotliwe. Formalnie nalezaloby m3 powietrza
    wlasnie ochlodzic aby cala woda osiadla na sciankach naczynia czy zamarzla i
    potem te wode zwazyc... Kilka, kilkanascie gramow w naczyniu 1000 litrowym.
    Natomiast wilgotnosc wzgledna mierzy sie o wiele prosciej. I majac ja, z
    wykresow, dosc zlozonych, przy uwzglednieniu szeregu parametrow glownie
    temperatura i cisnienie, mozna te ilosc wody w przyblizeniu obliczyc. Zauwaz,
    ze powietrze atmosferyczne suche, jest duzo ciezsze do wilgotnego; tak
    powstaja te wyze i nize. Gdy jest niz oznacza to, ze w powietrzu jest duuuzo
    pary i przy obnizeniu sie jego temperatury ta para wykrapla sie i zaczyna
    padac deszcz. I o dziwo w czasie deszczu wilgotnosc jest wlasnie rowna okolo
    90 procent. O dziwo, gdyz powinna wynoscic 100 procent a tak nie jest.
    A poza tym wilgotnosc wzgledna jest parametrem bardziej istotnym dla zycia.
    Wiemy w jakim procencie, w danej temperaturze powietrze jast ta para nasycone
    i to daje nam wartosciowa informacje o jego stanie.
    Gdyby podawali wilgotnosc bezwzgledna musielibysmy sobie ja przeliczac z tych
    skomplikowanych wykresow. Skomplikowanych gdyz do tej pory nie udalo znalesc
    sie scislej zaleznosci matematycznej ujmujacej to zjawisko; bazuje sie zatem
    na danych empirycznych zapisanych w formie zaleznosci graficznych.
    Moze to przyblizy Ci problem a na pewno nie zaszkodzi.
    Pzdr.