    From: "Tomasz O." <t...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jak wykonac nadproże w istniejącej ścianie nośnej
    Date: Wed, 10 Nov 2010 10:10:56 +0100

    news:ibdlct$a3$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Popniżej masz poogladowy rysunek, dzięki któremu łatwiej będzie to
    > zrozumieć.

    > Nacisk stropu i dachu

    > ===========
    > <--||||| ||||| --> siły rozpychające ściany
    > -->+=========+ <-- siły przeciwdziałające
    > Belka jest rozciągana.
    >

    > Jeżeli postawisz ramę, niezwiązaną ze ścianami to po pierwsze nie będzie
    > ona przeciwdziałać rozchodzeniu się ścian, a ponadto będzie pracować
    > inaczej niż mury, ponieważ stal ma inną rozszerzalność cieplną. Poza tym
    > taka rama jest podporą chwiejną, która będzie podatna na każdą boczną

    Tak na szybko zmontowałem rzut parteru.
    http://fotoo.pl/zdjecia/files/2010-11/7836214d.jpg
    Wszystko by było fajnie ale niestety jedne koniec musiłby się oprzeć tylko
    na ścianie między kuchnią a pokojem 1 i niestety nie da się je w puścić w tą
    ścianę za daleko bo po drugiej stronie są schody a brak mi wiedzy czy ta
    ściana jest nośna czy działowa. Ma co prawda coś koło 20 cm grubości ale pod
    schodami jest jeszcze piwnica i obawiam się, że jej fundament nie jest dużo
    głębiej niż sama piwnica.

    > Niestety, jestem z południa Polski.
    > Poza tym nie jestem konstruktorem budowlanym i nie wolno mi udzielać
    > wiążących rad co do konstrukcji domu.
    > Musisz to przedyskutować z osobą, która będzie robić projekt tej
    > przebudowy,
    > bo na takią przebudowę zgodnie z prawem musisz mieć projekt.

    Tak tak to wiem ale jak widzisz mój projektant poparł w 100% moją koncepcję
    (koncepcję budowlańca amatora) stalowej ramy.

    Tomasz