  • Data: 2009-01-22 14:06:46
    Temat: Re: krzywe grzania w sterowniku pogodowym
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > czyli uważasz że jak w salonie albo w korytażu jest 20 st to na piętrze
    > można już przestać grzać?
    o tym beda decydowac glowice na tamtejszych grzejnikach.
    Jakie w tym momencie ma znaczenie czy to pogodowka czy nie?

    > no i jest problem bez pogodówki grzejemy zawsze tą samą temperaturą, co nie
    > jest do końca ekonomiczne.
    mozna polemizowac. jesli temp zewnetrza waha sie miedzy 0 w dzien i -10 w nocy
    to fakt ze mam ustawiona stala temperature np 60st naprawde nie ma specjalnego
    znaczenia. przy zalozeniu ze te 60st jest optymalna temperatura dla -10 na
    dworze. Najwyzej w dzien grzejniki beda niepotrzebnie zbyt cieple (komfort
    uzytkownikow), co jednak zaowocuje szybszym ugrzaniem sie pomieszczen czyli
    rzadszym wlaczaniem sie kotla. Smiem twierdzic ze bardziej ekonomiczne, niz
    gdybym obnizyl temperature do 45st. Przy pogodowce temperatura wody bedzie mi
    jezdzila miedzy 40 w dzien a 70st w nocy, gdzie przy 40 kociol bedzie chodzil
    nonstop, a przy 70 bedzie niepotrzebnie przegrzewal. Komfort uzytkownika w
    dzien bedzie wiekszy bo bedzie mial nonstop cieple, ale nie gorace kaloryfery.
    Ale czy to bedzie na pewno oszczedniej? Powyzsze dane oczywiscie przykladowe.
    Wada sterowania bez pogodowki jest taka ze gdy sie nagle ociepli to trzeba
    zejsc do kotlowni i przestawic temperature na sterowniku. Ale to ciagle
    komfort uzytkownika.

    > w sumie to wystarczyłby normalny wyłącznik kotła :)
    W sumie takim normalnym wylacznikiem kotla jest wlasnie termostat pokojowy

    > co jest lepsze to odwieczny problem. Termostat _jeden_ miał uzasadninie gdy
    > nie było powszechnie stosowanych głowic termo.
    co dalej nie zmienia ze dobrze skryzowana instalacja powinna ladnie dzialac
    bez termostatow na glowicach, z jednym termostatem sterujacym. Glowice
    daja dodatkowe mozliwosci, mysle ze glownie redukcji temperatury w zadanych
    pomieszczeniach.
    poza tym to nie jest odwieczny problem. Pogodowka lub jej brak powinien
    wynikac z potrzeb, a nie z 'lepszosci' rozwiazania. Dzis sporo osob ma
    poglogowe ogrzewanie i pogodowka jest w takich przypadkach wskazana. Przy
    samych grzejnikach panelowych i 10 litrach wody w obiegu jedyny sens pogodowki
    to komfort uzytkowania.

    > jeśli mamy zrobione obliczenia zapotrzebowania to możemy dobrać tak krzywą
    > że uzyskamy włąsciwe temperatury w pomieszczeniach nawet bez głowic na
    > grzejnikach :)
    to bylo juz wspomniane we wczesniejszych postach. Problem pojawia sie gdy
    chcemy lokalnie zmienic temperature na niewlasciwa...

    pozdrawiam
    Bruno