  • Data: 2009-07-23 09:05:32
    Temat: Re: przemyślenia po ostatnich ulewach
    Od: "Tornad" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Siła nacisku na 1cm2 dachu (typowe deskowanie + gont bitumiczny) spowodowana
    > jego masą wynosi 15000kg / 2000000cm2 = 0,0075kg/cm2 czyli raptem 7,5 grama
    > na 1 cm2  - raczej się nie pierdyknąłem w zerach, jakby coś to niech mnie
    > ktoś poprawi :)
    > Taki sam nacisk na powierzchnię 1cm2 wywiera powietrze o ciśnieniu w
    > przybliżeniu 0,75kPa.
    > Zatem niewiele większe ciśnienie od 0,75kPa jest w stanie zrównoważyć nacisk
    > piętnasto tonowej konstrukcji dachu, na której masę składają się: deski,
    > gont, wełna mineralna, krokwie, płyta G-K, stelaż do płyt G-K.
> [...]
    No pieknie i niedrogo to opisales. Z tego co pamietam to na metr kwadratowy
    dziala sila pionowa podnoszaca dachy do 50 kg czyli po skomplikowanych
    kombinacjach myslowych zwiazanych z przeliczeniami z tych kilo czy hekto
    paskali na normalne kilkogramy by sie zgadzalo.
    To co piszesz obowiazuje dla wiatrow huraganowych nawet, ale nie dla tornad.
    Poniewaz od szeregu lat sie tym interesuje wiec przedloze swoja teorie, czy
    przemyslenia skwitowane, ze z tornadami nie ma zartow. Jak takie nad chalupa
    przejdzie to nima co zbierac. I zadne podbitki, podsie czy nadbitki nic nie
    pomoga ani nie zmienia. Na szczescie jest to zjawisko rzadkie; Anglicy chwala
    sie, ze u nich jest ich najwiecej, Hamerykanie zas reklamuja Aleje Tornad i
    stan Oklahoma uwazaja za najniebezpieczniejszy na swiecie. Nasze tornada czyli
    te traby powietrzne to male pikusie, mlodzieniaszki w porownaniu z tornadami
    np. F 5, ktore sie tam pojawiaja tyle, ze bardzo rzadko.
    Zasadnicza roznica pomiedzy normalnym wiatrem a traba powietrzna polega na
    tym, ze o ile wiatr wiejacy poziomo, w porywach z duza predkoscia, po
    napotkaniu przeszkody wytwarza nadcisnienie a ze strony odwietrznej
    podcisnienie i Ty to policzyles. Tak jak skrzydlo w samolocie; nad nim
    powstaje podcisnienie, ktore go unosi do gory.
    Tornado to lej, wokol ktorego powietrze kreci sie z duza predkoscia,
    najwieksza ze znanych w przyrodzie. Ta predkosc obwodowa moze dochodzic do
    kilkuset km/h. W tornadach mierza je na odleglosc radarami dopplerowskimi.
    Widzialem zdzbla trawy wyrwanej z gruntu i powbijane jak igly w kore drzew,
    ktorych kikuty sie ostaly.
    I co najwazniejsze, wewnatrz leja tornada, wskutek sil odsrodkowych tego wiru,
    powstaje podcisnienie dochodzace do okolo 9/10 cisnienia barycznego. I to
    podcisnienie ssie wszystko do gory. Ludzie, ktorzy znalezli sie w leju tornada
    i przezyli stwierdzaja, ze brakowalo im powietrza. Znane sa przypadki
    podniesienia i przestawienia lokomotywy czy innych bardzo ciezkich klamotow. Z
    tego powodu dom z zamknietymi oknami, moze normalnie eksplodowac i potem te
    strzepy z niego sa odzrucane na wszystkie strony.
    Na szczescie jak pisalem, takie tornada zdarzaja sie bardzo rzadko nawet w
    Ameryce.
    Teraz kilka zdan na temat genezy ich powstawania. Niestety nauka, przodujaca,
    Hamerykanska oczywiscie, nie zna mechaniki tego zjawiska. Jest kilka bzdurnych
    moim zdaniem teorii, hipotez, ale zadna znich nie tlumaczy wszystkich
    przypadkow. Dlaczego np. w czasie kilkudziesieciu burz, poteznych nawet,
    tornada nie powstaja a czasem mala chmurka potrafi je wygenerowac.
    Obowiazujaca teoria jest moim skromnym zdaniem co najmniej dziwna. Brzmi ona
    mniej wiecej tak: Cieple i wilgotne powietrze z nad Zatoki Meksyklanskiej
    zderza sie z zimnym frontem polnocnym z nad Kanady i powstaje 'poziomy' wir.
    Bo niby to powietre chlodne idzie bardziej dolem a to cieple gora... Potem (z
    niewidomych powodow) jedna strona tego rulona podnosi sie do gory i tak
    powstaje tornado...I to jakis nalkowiec napisal, ktory zapewne jak maly Jasie
    sobie to wyimaginowal.
    Poniewaz zajmuje sie tym (amatorsko) od lat i ogladnalem tych tornad chyba ze
    trzy setki i przeczytalem chyba wiekszosc tego co na ten temat napisano, mam
    na ukonczemniu pracke, w ktorej to podrobno opisujee. W kazdym razie juz teraz
    moge uchylic rabka tajemnicy i powiedziec, ze tornado to jest forma
    wyladowania elektrycznego zachodzaca pomiedzy naladowana dodatnio chmura
    burzowa a ziemia, w ktorym nosnikami ladunkow elektrycznych sa czastki
    zjonizowanej pary wodnej zawarte w chmurze burzowej. Te czzastki poruszjace
    sie pod wplywem gradientu pola elektrycznego osiagaja duze predkosci porywajac
    ze soba duze masy powietrza. No i sprawa kluczowa; to zjonizowane powietrze
    porusza sie w ziemskim polu magnetycznym. A jak ladunek elektryczny porusza
    sie w polu magnetycznym to dzialaja na niego sily poprzeczne, konkretnie
    zgodnie z zasada i wzorem Lorentza. Kierunek ziemskiego pola magnetycznego
    jest ukosny, ono dziala pod katem tzw. inklinacji magnetycznej, kat ten jest
    dosc duzy okolo 40-50 stopni. Kompas wskazuje tylko skladowa pozioma tego
    pola.
    No i na tej zasdzie powstaje wir. Jak ktos pamieta regule trzech palcow prawej
    dloni to sobie latwo uzmyslowi, ze na Polkuli Polnocnej wszystkie wiry beda
    sie krecic (patrzac z gory) w lewo a na Poludniowej w prawo. I niech mi
    utytlani meteorolodzy, ktorzy nie maja zapewne o tym zielonego pojecia nie
    pieprza, ze to sily Corioisa sa powodem, bo one kreca akurat w odwrotna
    strone.
    Na tej samej zasadzie powstaja potezne huragany, cyklony i co tam jeszcze jak
    rowniez male wirki piaskowe czy smieciowe.
    To tyle w telegraficznym skrocie. Z tego co przeczytalam, Ktos tu napisal, ze
    chalupy kryte strzecha, w czasie traby sie ostaly a zelbetowe, murowane
    porozwalalo. Posrednio to potwierdza moja hipoteze.
    Pzdr.
    Tornad