  • Data: 2011-07-01 21:17:37
    Temat: Re: solary - ogrzewanie basenu
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:iula0s$22f$1@inews.gazeta.pl...

    >Bo na sile chcesz nie widziec. Potencjalna rewolucja jest w ilości
    >powierzchni solara - i niskiej cenie inwestycji (ponizej >dzisiejszej ceny
    >pokrycia dachu)

    Nie na sile. Pisalem przeciez gdzies wyzej o domach z zatynkowanymi rurami w
    scianie i rurami pod dachowka budowanych lata temu. To nie jest nowy pomysl.
    W poscie odnosze sie do konkretnej propozycji zaoszczedzenia na materiale
    przez wlaczenie solara w zwykly obieg CO, co rodzi inne i wcale nie blache
    problemy. Kris zaproponowal oddzielna wezownice co jest rownoznaczne z
    oddzielna instalacja, czyli brakiem oszczednosci na pompie chociazby. Dla
    tego to nie rewolucja, bo roznica polega wylacznie na zastosowaniu innego
    kolektora.
    Faktem jest, ze jestem ciut sceptycznie nastawiony do gumowych wynalazkow i
    na pierwszy rzut oka sens ekonomiczny podobnych rozwiazan nie jest wcale
    taki pewny. Zrobienie samemu kolektora ze zlomu wydaje sie byc najtanszym
    rozwiazaniem, ale nie jest gratis. Trudno oszacowac moc takiego rozwiazania
    i dla tego raporty Yozwiga uwazam za wartosciowe, chocby dla Ciebie.:-) Nie
    ma po prostu pewnosci, ze jakies tam gumowe kolektory nie darmowe przeciez,
    beda wystarczajaco sprawne.
    Przyjmimy, ze dobry, markowy kolektor w tego typu instalacjach rocznie
    wyciaga 500-600kWh/m^2 i kosztuje 1300zl. Jedna kWh kosztuje ~2,2zl w skali
    roku. Reszta ukladu pozostaje bez zmian jak sie okazuje. Teraz jak ktos
    chetny moze odniesc to do innych danych z innych kolektorow. Byly tam gdzies
    gumowe za 600(?)zl. Niech taki kolektor wyprodukuje 17kWh (delta 5K, 3000
    litrow) przy superslonecznym dniu i temperaturze wody basenowej, czyli
    warunki idealne. Nie znam powierzchni, ale to chyba nie problem. Patrzac na
    wykres sprawnosci kolektora plaskiego mozna wyciagnac jakies wnioski i
    odniesc to analogia na bolka oko. To moim zdaniem podstawa do teoretycznych
    rozwazan jakie tu prowadzimy. Dzielimy cene przez uzyski i wyjdzie czy to
    moze sie oplacac. Obliczenia trzeba bedzie skorygowac o moc pobierana pompy.
    Dla zwyklych instalacji ok. czterdziestu paru wat.

    Pozdro.. TK