    From: "jagr" <j...@W...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: styropian -jak przymocować?
    Date: Thu, 28 Oct 2010 08:26:44 +0200

    news:93a3f8a0-3f4b-4fde-8b65-3c3d179418dd@r14g2000yq
    a.googlegroups.com...
    On 27 Paź, 18:29, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > Tak czy inaczej nie raz spotykalem sie, widzialem i czytalem o
    problemie plesni / grzyba przy ocieplaniu od srodka bez wentylacji tej
    > szczeliny i sam nie ocieplilbym w ten sposob zadnej sciany - to sie
    stosuje tylko w zabytkowych budowlach, jak nie mozna ruszyc elewacji z
    > zewnatrz :)

    To znaczy, że zabytkowe budowle mogą według Ciebie sobie z upodobaniem
    hodować grzyba?
    Problem z ocieplaniem od wewnątrz jest wtedy, kiedy na skutek wadliwej
    izolacji poziomej wilgoć migruje w murach od samych fundamentów.
    Ale wpuszczanie tej wilgoci "na pokoje" celem osuszania działki, na której
    stoi budynek, to kiepski pomysł. Rozwiązania są, ale trudne i kosztowne.
    W przypadku intensywnego podciągania takiej wody chyba nie ocieplałbym od
    środka wogóle. Ani ze szczeliną ani bez niej.
    Jednak w przypadku typowych suchych murów (na przykład na wyższych
    piętrach), kiedy żadna dziurawa rynna nie zalewa ściany :-),
    na oczyczczoną ścianę na klej styropian, później na klej siatka, a na nią
    coś, co nie przepuszcza wilgoci (choć już styropian stawia jej niezły opór),
    każda szczelinka, każda szparka powinna być zaklejona, żeby wilgotne
    powietrze nie wnikało pod ocieplenie, bo będzie tam zostawiać wilgoć (H2O).

    Przy ocieplaniu od ZEWNĄTRZ bym zostawił szczelinę, połączoną z powietrzem
    zewnętrznym, bo wilgoć "bytowa" będzie przenikać przez ścianę i kumulować
    się na granicy mur / styropian. Gdyby mi ocieplili chałupę od zewnątrz, na
    wszystkich ścianach od wewnątrz bym sobie pozakładał izolację (np. wymalował
    olejno pod emulsję) i sądzę, że dobrze bym na tym wyszedł.