    From: Robert G <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: system isomax - IMHO ciekawy
    Date: Mon, 05 Dec 2011 01:40:52 +0100

    Użytkownik Adam napisał:
    > Ale taki
    > gruntowy jest stosunkowo tani w budowie.

    Kiedyś sobie coś tam obliczałem i wyszło mi, że żeby bufor wodny w ziemi
    miał jakikolwiek sens, to musi mieć dużą objętość, a jego kształt musi
    być jak najbardziej zbliżony do czegoś o zwartej bryle. Przyjąłem walec.
    Ze względu na masę, najlepiej zrobić to z betonu i zaizolować metrową
    warstwą styropianu. Tam chodziło o grzanie solarami latem, by zimą z
    bufora ogrzewać dom zgromadzonym ciepłem...

    Wyszło mi, że żeby miało to sens, to trzeba grzać ok 200 m3 wody, a
    bufor musiałby mieć wymiary ok 7 m wysokości i 7 m średnicy po
    zewnętrznych ściankach - razem z izolacją. Tak z grubsza.

    Co więcej... ciepła mogłoby wystarczyć może do stycznia/lutego, a koszt
    takiej budowli wraz z solarami byłby taki, że zwrot takiej 'inwestycji'
    można by oszacować na ok 1000 lat :-DDD, bo gdyby węgla kupić za kasę,
    jaką trzeba zainwestować, żeby cosika takiego postawić, to właśnie na
    tyle by mogło wystarczyć.

    Bez sensu ekonomicznego.

    pozdr
    Robert G.