    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: taras dachem
    Date: Sun, 25 Oct 2015 00:20:53 +0200

    Pan Borys Pogoreło napisał:

    > A co wyście się tak czepili tych urzędników? Ja podejrzewam, że tam
    > po prostu jeszcze uchowało się wystarczająco dużo osób żyjących we
    > wspólnocie, które rozumieją, skąd się bierze klimat ich otoczenia.
    > I potrafią o to zadbać wspólnie, a nie każdy robi co mu się żywnie
    > podoba.

    Podawanie Bieszczad jako przykładu ziemi, gdzie "po prostu jeszcze
    uchowało się wystarczająco dużo osób żyjących we wspólnocie", to
    jeden z gorszych pomysłów. Tragiczne miejsce, skąd "swoich" wypędzono
    w nieznane, albo po prostu zamordowano. To co po nich pozostało,
    nieraz perełki drewnianej architektury, w latach czterdziesytych
    a najdalej pięćdziesiądych spalono, jako niesłuszną pamiątkę po
    czasach minionych. Proszę mi tu nie wyjeżdżać z głupimi przykładami
    (do obu Panów prośba), bo miejsce mi bliskie, a dobrze znane od pół
    wieku.

    Długi czas (po wojnie) było tam dobrze (wizualnie) -- ale to raczej
    zasługa biedy, a nie urzędników lub ich braku. Żeby coś spieprzyć,
    trzeba na to kasy. Dużo kasy. Niedawno byłem, po dłuższej przerwie
    -- i się przeraziłem. Już niemal wszędzie dotarło "nowe". Czyli tak
    zwana "architektura ogólnopolska".

    Co do pytania o urzędników, to czepiamy się ich jako chłopców do bicia.
    Przynajmniej ja. Bo wiem, że to nie ich wina. Nie da się dekretem
    wprowadzić piękna (choć można brzydotę). Zabudowa zagonowa, której
    przykład podałem wcześniej w Warszawie, straszy również na południu
    Hiszpanii i w Portugalii. Trudno o bardziej "zachodnie" kraje, a z
    tych podobno mamy brać przykład i się uczyć. Powstała tam w latach
    boomu inwestycyjnego. I to pomimo istnienia dobrych lokalnych tradycji
    architektonicznych (i pomimo istnienia urzędników). Z drugiej strony
    mogę podać wiele miejsc na wschodzie, gdzie ład jest zachowany. I to
    pomimo braku palnów zagospodarownia. Bo to nie nam jest przyczyna,
    gdzie jej Panowie upatrujecie.

    --
    Jarek