  • Data: 2011-02-20 11:41:04
    Temat: Re: wiosna będzie na pewno
    Od: zbigi <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    skryba ogrodowy napisał(a):
    > Użytkownik "cezarys" <c...@X...pl> napisał w wiadomości
    > ściana północna ( a i zawiać potrafi, a i mrozem ścisnąć) i
    >
    > Pnącza na północną ścianę? Zawsze ona wilgotniejsza od pozostałych i jeszcze
    > ją pozbawić naturalnego owiewania?
    > Pozdrawiam refleksyjnie

    Refleksja taka mnie dopadla, zem sie podrapal po glowie i wygrzebal z
    pamieci pewien artykul w jakims fachowym wydawnictwie typu "Przeglad
    Budowlany" albo "Inzynieria i Budownictwo".
    Niestety rzecz cala czytalem jakies 10 lat temu w czytelni pewnego
    przedsiebiorstwa, to i nie pamietam, ani jaki to byl rocznik, ani jaki
    numer.
    W kazdym razie: Artykul traktowal o badaniu wplywu roslin pnacych na
    trwalosc scian budowli. Rozrozniano tam rozne sposoby wspinania sie
    roslin na budowle i obserwowano ich wplyw na mury w roznych wykonaniach
    i roznym stanie technicznym. Od zwyklych murow ceglanych przez betonowe,
    po pokrywane roznymi rodzajami tynku.
    Z tego artykulu zapamietalem cos takiego, co pozwole sobie strescic w
    punktach:
    1. Jezeli mur (i jego powloka tynkowa) jest w dobrym stanie, to zadne
    rosliny pnace nie sa mu straszne.
    2. Nieprawda jest, jakoby rosliny pnace powodowaly wzrost zawilgocenia
    murow. Jest delikatnie na odwrot, a przypadki duzych problemow z
    wilgocia murow spowodowane byly nie dzialaniem roslin lecz usterkami
    mechanicznymi konstrukcji, czego pod warstwa roslin widac po prostu nie
    bylo.
    3. W budynkach z roslinami pnacymi, powietrze dostajace sie do wnetrza
    przez okna jest czystsze.
    4. Mury pokryte roslinami pnacymi sa stabilniejsze temperaturowo, co
    moze sie przekladac na ich dluzszy zywot.

    Oczywiscie moglem cos pokrecic, bo pamiec zawodna jest i figle platac lubi.
    W kazdym razie utkwilo mi w pamieci wrazenie po przeczytaniu tego
    artykulu - "Ja chce miec duuuzo rozlin pnacych na mojej chalupie". :)
    --
    zbigi i stopka zastepcza