  • 21. Data: 2010-06-18 17:20:05
    Temat: Re: Solary i opłacalność. Obliczenie.
    Od: M <M...@o...pl>

    ====
    > Wg danych http://pl.wikipedia.org/wiki/Oszcz%C4%99dzanie_wody
    > Prysznic zużywa 4 razy mniej wody niż kąpiel.
    > Mój bojler elektryczny 80l zapewnia 150 litrów zmieszanej wody o
    > temperaturze 45 stopni.

    Wg danych na stronie 15l to wylewa się przy jednym myciu zębów. Ty
    chcesz tymi 15l obsłużyć wszystko poza kąpielą dla jednej osoby.

    > Wg tych danych na zagrzanej w nocy wodzie można wziąć prysznic (zużywając
    > statystyczne 50 litrów) trzykrotnie. W dzien są dwie kolejne godziny
    > grzania
    > i znowu mamy trzy prysznice. Używając tylko II taryfy i zbiornika 80 litrów
    > można w czasie I taryfy, kiedy grzałki nie pracują wziąć prysznic
    > sześciokrotnie.

    Pod warunkiem, że:

    1. Straty bojlera są zero (tracona moc jest proporcjonalna do różnicy
    temperatur, a musisz trzymać 75C, żeby ci wody starczyło).
    2. Do bojlera nie jest dolewana zimna woda
    3. Nie można wziąć sześciu pryszniców: można wziąć 3 prysznice rano i 3
    po południ - a to jest różnica.

    > Kolejne wyliczenie.
    > Ile litrów ciepłej wody 38 stopni uzyskam grzejąc prądem w II taryfie za
    > 150
    > zł miesięcznie? Tyle wydawał miesięcznie Maniek, zanim "zainwestował" w
    > solary.
    > Moc 2kW daje 1 (10st -> 38st) do 1,2 (14st -> 38st) litra wody na minutę.
    > Załóżmy że pesymistycznie jest to 1 litr/min przy 2kW.

    To nie jest pesymistycznie. Woda ze studni może mieć mniej niż 10C
    (np.4-5C). Tak więc 1l/min jest optymistycznie.

    > Zapotrzebowanie dobowe na CW do kąpieli itp takiej rodziny to 3x50
    > prysznic + 3x15 na inne rzeczy. Razem 200 litrów. Koszt ogrzania 200
    > litrów wody z 10 do 38 stopni bojlerem pojemnościowym i prądem w II
    > taryfie to 1,7 zł (1kW * 6,5 godziny *0,25 zł/kWh G12 IIt). Miesięczny
    > koszt to 51 zł. Do tego dochodzą koszty utrzymania CW (straty cieplne)
    > 1kWh/dobę co daje 7,5 zł.
    > RAZEM 58,5 zł/ miesiąc. 700 zł / rok

    W RWE jest inaczej:
    Dla 200l w 30 dni (196kWh) wychodzi w drugiej taryfie 67,83zł
    (zapomniałeś doliczyć opłaty przesyłowej.

    > Koszty inwestycyjne
    > Bojler 80l 400-500 zł, katoda do wymiany po paru latach 50 zł.
    > Instalacja bojlera 50 zł (pół godziny)
    > Razem do 600 zł

    Do tego dochodzi dodatkowy koszt miejsca w łazience na bojler (raczej
    nie będziesz go trzymał w kotłowni). Bojler w łazience jest o tyle
    dobry, że pozbywasz się strat na przesyłaniu wody do łazienki i strat w
    rurach. Natomiast koszt budowy 1m^2 łazienki to może być ok. 4000zł.

    Do tego potrzebujesz jeszcze przerobić instalację w łazience i podłączyć
    ten bojler (glazura, rury, zgrzewanie - tutaj koszty mogą być różna w
    zależności od tego jaki masz układ łazienki).

    M.

  • 22. Data: 2010-06-18 19:03:43
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    ====

    > Wg danych na stronie 15l to wylewa się przy jednym myciu zębów. Ty chcesz
    > tymi 15l obsłużyć wszystko poza kąpielą dla jednej osoby.

    Do mycia zębów wystarczy kubek z ciepłą wodą 0,25 litra. Tak było w
    przedszkolu.

    > Pod warunkiem, że:
    >
    > 1. Straty bojlera są zero (tracona moc jest proporcjonalna do różnicy
    > temperatur, a musisz trzymać 75C, żeby ci wody starczyło).

    Już napisałem ile kosztuje pokrycie strat. Tam jest precyzyjnie to
    obliczone.
    Wybacz, ale nie umiem tego powiedzieć tak, żebyś zrozumiał i nie obraził
    się. Twoja wiedza jest zdecydowanie zbyt mała, żebyś mógł ze mną dyskutować
    na tematy zbliżone do fizyki.

    > 2. Do bojlera nie jest dolewana zimna woda

    To jest uwzględnione.
> [...]
    na tematy zbliżone do fizyki.

    > 3. Nie można wziąć sześciu pryszniców: można wziąć 3 prysznice rano i 3 po

    Nie jest to różnica mająca wpływ na istotę tego wyliczenia.
> [...]

    > To nie jest pesymistycznie. Woda ze studni może mieć mniej niż 10C
    > (np.4-5C). Tak więc 1l/min jest optymistycznie.

    Woda w wodociągu ma 8-10 zimą i 14-15 latem. Przyjąłem 10.
> [...]

    > W RWE jest inaczej:
    > Dla 200l w 30 dni (196kWh) wychodzi w drugiej taryfie 67,83zł
    > (zapomniałeś doliczyć opłaty przesyłowej.

    0,25 zł to jest z wszelkimi składowymi przesyłowymi i VAT. Enea Zielona
    Góra.
> [...]

    > pozbywasz się strat na przesyłaniu wody do łazienki i strat w rurach.
    > Natomiast koszt budowy 1m^2 łazienki to może być ok. 4000zł.

    Bojler może być pod sufitem lub w piwnicy. Zajmuje MNIEJ miejsca niż
    wymiennik ciepła do solarów i podobne miejsce co ogrzewacz gazowy.
> [...]

    > ten bojler (glazura, rury, zgrzewanie - tutaj koszty mogą być różna w
    > zależności od tego jaki masz układ łazienki).

    Jak w przypadku KAŻDEJ ciepłej wody nie trzeba nic przerabiać o ile ktoś
    planował posiadanie CW w domu.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 23. Data: 2010-06-18 19:53:40
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "GS" <g...@e...pl> napisał w wiadomości
    > A ta cena za drewno to dla wszystkich?
    > czy też trzeba być jakoś "inaczej" ?

    Dla wszystkich.
    Pod warunkiemze kupujesz 'u żrodła" czyli w nadlesnictwie. Można kupić
    nawet taniej.
    A ostatnio kupilem 20m3 drzewa z wycinki dróg. Pocięte klocki gośc przywiozł
    mi w cenie 80zł m3. I uczciwie liczony m3 bo płaciłem dopiero po ułożeniu.

    Kris

  • 24. Data: 2010-06-18 20:43:13
    Od: The_EaGle <t...@p...onet.pl>

    Amir pisze:

    > ja rownież
    > głosujcie na Koriwna!

    Mi w Korwinie podoba się 80% poglądów ale co z tego jak 20% jest nie do
    przyjęcia. Gdyby troszkę złagodniał i nie pieprzył że demokracja to
    durny system (w zamian oferując monarchie lub dyktaturę) oraz że kobiety
    nie powinny mieć prawa głosu a rodzice mogą sobie robić z dziećmi co
    chcą bo są ich własnością to sam bym na niego głosował a tak muszę
    wybierać mniejsze zło...

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 25. Data: 2010-06-18 21:37:27
    Od: M <M...@o...pl>

    Jan Werbiński pisze:

    > Do mycia zębów wystarczy kubek z ciepłą wodą 0,25 litra. Tak było w
    > przedszkolu.

    To jest twoje założenie.

    > Już napisałem ile kosztuje pokrycie strat. Tam jest precyzyjnie to
    > obliczone.

    Nie napisałeś. Dołożyłeś kilka procent i tyle.

    > Wybacz, ale nie umiem

    Wybaczam ci, bo niewiele umiesz.

    > To jest uwzględnione.

    Nie jest uwzględnione.

    > Wybacz, ale nie umiem

    Wybaczam, bo niewiele umiesz.

    > Nie jest to różnica mająca wpływ na istotę tego wyliczenia.

    To nie jest różnica dla ciebie.

    > Wybacz, ale nie umiem

    Wybaczam, bo niewiele umiesz.

    > Woda w wodociągu ma 8-10 zimą i 14-15 latem. Przyjąłem 10.

    OK to jest u ciebie. Nie mam wody w wodociągu.

    > 0,25 zł to jest z wszelkimi składowymi przesyłowymi i VAT. Enea Zielona
    > Góra.

    To widocznie zakłady energetyczne mają różnice cenowe prawie 20%.

    > Wybacz, ale nie umiem

    Wybaczam, bo niewiele umiesz.

    > Bojler może być pod sufitem lub w piwnicy.

    Nie może być, bo na piętrze mam skosy. Piwnicy nie mam. Nad umywalką
    jest lustro a bojler nad wanną wygląda fatalnie.

    > Jak w przypadku KAŻDEJ ciepłej wody nie trzeba nic przerabiać o ile ktoś
    > planował posiadanie CW w domu.

    Jeśli robisz to na etapie budowy i planujesz bojlery. A i tak musisz
    zaplanować miejsce w ŁAZIENCE a nie w KOTŁOWNI na zasobniki z wodą,
    które wyglądają tak sobie.

    M.

  • 26. Data: 2010-06-18 21:41:21
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Nie widzę sensu dyskusji z Tobą.

  • 27. Data: 2010-06-18 22:05:26
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 18 Cze, 09:19, Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la> wrote:
    > Poni ej przedstawi op acalno solar w dla rodziny 2+1 w por wnaniu z pono
    > najdro sz energi elektryczn w II taryfie. Taka energia kosztuje 0,25 z
    > kWh i przej cie na 2 taryfy nie kosztuje w lubuskim nic.
    ====
    Ale w dzien 1kWh kosztuje wiecej. I jesli ktos aktualnie ma wode
    grzana weglem, gazem, ropa to przejscie na taka taryfe zaskutkuje 20%
    wzrostem kosztow elektrycznosci.
    Taka uwaga nawiasem.

    > Wg danychhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Oszcz%C4%99dzanie
    _wody
    > Prysznic zu ywa 4 razy mniej wody ni k piel.
    Polemizowal bym, Czasem zdarza mi sie brac prysznic w wannie i miec
    zamkniety odplyw. Wody podczas solidnego prysznica jest ponad polowa w
    stosunku do oszczednej kapieli. Wanna to jakas stara emaiowana o
    dlugosci 180cm.

    [ciach wyliczenia]
    Nareszcie ktos rownie chory jak ja tzn liczacy i mierzacy
    rzeczywistosc. :)
    Mi tez wyszlo ze solary do grzania wody latem sa bez sensu z punktu
    widzenia ekonomiki.
    Woda w rurach w cieple lato jest tak ciepla ze na ustawieniu "e" na
    moim przeplywowym jest nawet dla mnie za goraca a ja lubie goraca
    wode.
    Wiec i energii elektrycznej nie zuzywa sie duzo. Mam ten "luksus" ze
    pod licznk trojfazowy mam podiety przeplywowy i niewiele wiecej (raz
    na ruski rok spawarka czy kosiarka) i wychodzi mi rocznie jakies
    700zl. Nawet takich karkolomnych wyliczen robic nie musze zeby widziec
    ze mi sie solary nie zwroca nawet jakby caly rok mi wode grzaly.

    Ale!
    Gdyby instalacje zbudowac nieco inaczej, tzn dac wiecej paneli i dobry
    bufor (dobry znaczy sie tani) to oszczednosc na weglu czy ropie w
    okresie wiosenno jesiennym mogla by byc sensowna. Liczac ze 1/3 wegla
    spalam w tym okresie daje to jakies 1000zl. Moze byc warto zamontowac
    instalacje CO wspomagana solarami przy takich kosztach. Tyle ze dalej
    nie jest to rewolucja a takie sobie rozwiazanie.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 28. Data: 2010-06-19 06:22:32
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    googlegroups.com...
> [...]
    Ale w dzien 1kWh kosztuje wiecej. I jesli ktos aktualnie ma wode
    grzana weglem, gazem, ropa to przejscie na taka taryfe zaskutkuje 20%
    -------------------------

    Woda grzana węglem czy ropą latem nie będzie tańsza. Gazem owszem.
    Prądu do porównania użyłem w celu wygody. Możesz wstawić gaz. Tematem są
    solary a nie prąd vs gaz.
    Ten rzekomy wzrost 20% kosztów elektryczności sprawił, że rachunki są
    kilkanaście procent niższe niż na jednej taryfie przy zwiększeniu zużycia.

> [...]
    zamkniety odplyw. Wody podczas solidnego prysznica jest ponad polowa w
    stosunku do oszczednej kapieli. Wanna to jakas stara emaiowana o
    ----------------------

    A ja czasem puszczam sobie wodę i niech leci. Albo wogóle nie używam wody,
    bo np wyjeżdżam.
    Tematem jest porównanie kosztów i należy przyjąć pewne założenia. Skrajne
    wyniki statystyk dla takich obliczeń się odcina.

[...]

    -------------------

    Po prostu solary musza stanieć i wtedy obliczenia będą zupełnie inne. To
    jest proste w budowie urządzenie i cena jest nadmuchana dlatego, że to
    nowość, lans i bajer oraz przez wypaczające rynek dopłaty z cudzej kieszeni.

  • 29. Data: 2010-06-19 09:18:42
    Od: "Quent" <x...@x...com>

    > Mi w Korwinie podoba się 80% poglądów ale co z tego jak 20% jest nie do
    > przyjęcia.

    Przynajmniej znasz jego poglady bo pogladow innych kandydatow ludzie nie
    znaja a glosuja na nich - to jest dopiero dziwne!

    > Gdyby troszkę złagodniał i nie pieprzył że demokracja to durny system

    10 profesorow cos madrego wymysli a 11 meneli i tak ich przeglosuje - czy to
    jest wg CIebie madre????

    > (w zamian oferując monarchie lub dyktaturę) oraz że kobiety nie powinny
    > mieć prawa głosu a

    Kobiety - to jest na dluzsza dyskusje.
    JKM zwykle mowi co mysli wprost bez wstepu, omowienia dlaczego itp. a to
    wszystko ma glebszy sens

    > rodzice mogą sobie robić z dziećmi co chcą bo są ich własnością

    A to akurat jest wprost oczywiste! Jak w ogole ktos moze sie temu
    sprzeciwiac???

    > wybierać mniejsze zło...
    Takie podejscie generuje sytuacje jaka mamy :-(

    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 30. Data: 2010-06-19 09:31:08
    Od: "Pawel" <P...@g...pl>

    > Przeciętny Polak jak potwierdzają zapachy w środkach komunikacji miejskiej
    > bierze do 1 prysznica na dobę. Niektórzy dwukrotnie.

    Ty to chyba w innej Polsce mieszkasz. Lub palnąłeś bzdurę.Zapewniam cię, że
    statystyczny Polak bierze do 1 prysznica TYGODNIOWO, niektórzy dwukrotnie.I
    to właśnie czuć w środkach komunikacji miejskiej. Gdyby brali wszyscy rano
    to na pewno byłoby inaczej:)). Tym bardziej, że wracając z pracy raczej
    możliwości brania prysznica nie masz.

    > Bierzemy teraz statystyczną rodzinę 2+1. Średnio biorą oni 3 prysznice
    > dziennie. No nie oszukujmy się, to czuć w autobusie w upalny dzień. Nie że
    > używam komunikacji miejskiej, ale ponoć nie zmieniło się nic w temacie
    > odoru.

    Aby zlikwidować smrodek w środkach komunikacji wystarczy 1 prysznic
    DZIENNIE. Tym bardziej,że nie ma możliwości brania prysznica wracając tymi
    samymi środkami po południu z pracy. No chyba, że się jest górnikiem. Ale
    górnicy w domu raczej nigdy nie biorą prysznica.
    Musisz więc wyrzucić wszystkie swoje obliczenia do kosza...