  • 11. Data: 2009-03-15 11:26:17
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna domu - czy warto?
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    gadacz102 wrote:
    > Jak napisaliście koszty instalacji wentylacji mechanicznej to kasa od 10 do
    > 30 tys zł. A ja teraz płacę rachunki za paliwo około 3500 zł na rok bez
    > ogrzewania ciepłej wody użytkowej. Mam nieocieplnony dom i piec na paliwo
    > stałe.
    Przy nieocieplonym domu twoje straty na wentylację są małe (oceniam na
    max 10%), głównie tracisz na braku izolacji. Po zaizolowaniu domu
    proporcje sie zmienią i twoje straty na wentylację wyniosą około 40%.
    Ale znacznie spadną ci koszty ogrzewania bo izolacja zrobi swoje.
    I w tym ukłądzie przy stosunkowo tanim ogrzewaniu wentylacja będzie ci
    się mniej opłacała, bo zwrócić to ona się kiedyś zwróci ale może to byc
    bardzo odległy czas. Aby stała się ona bardziej opłacalna możesz ją
    zrobić sam, reku kupujesz mały bo najczęsciej do domu wystarczy taki na
    250m3, bo i tak nie wymieniasz całej objętości domu tylko liczysz
    zapottrzebowanie na pokój, osobę, kuchnia, łazienka. Do tego trochę rur
    i trójników, łączysz to razem i wyjdzie ci wentylacja w cenie poniżej
    7-8tys zł.
    Ja w dużym domu z reku zmieściłem się w 6, ale reku mam tanie bo z
    odzysku tylko muszę go trochę przerobić.

  • 12. Data: 2009-03-15 11:27:26
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    gadacz102 wrote:

    Acha mogę ci obliczenia zrobić za drobną opłątą abyś całkowicie na pałę
    nie robił tego :)
    Pozdr
    Janusz

  • 13. Data: 2009-03-15 11:58:34
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > zapottrzebowanie na pokój, osobę, kuchnia, łazienka. Do tego trochę rur i
    > trójników, łączysz to razem i wyjdzie ci wentylacja w cenie poniżej

    Co za reku zastosowales? Jaki est koszt utrzymania (wentylatory,
    nagrzewnica).?
    Jakie wentylatory, szczotkowe czy bezszczotkowe - jezeli szczotkowe, to nie
    ma z nimi problemow?
    Jakie rury, spiro, czy elastyczne harmonijki?

    > Ja w dużym domu z reku zmieściłem się w 6, ale reku mam tanie bo z odzysku
    > tylko muszę go trochę przerobić.

    Jak mniemam sam projektowales wentylacje. Z jakiej literatury,
    stron czerpales wiedze w celu umiejscowienia otworow, przeliczen itd.

    Pzdr
    Darek

  • 14. Data: 2009-03-15 15:12:10
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości

    > Źródło tych danych poproszę jeśli można;)))

    To Ty nie wiesz?? Nie slyszales o geotermii?? :-))

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2009-03-15 17:36:08
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "Kris" napisał:
    > Źródło tych danych poproszę jeśli można;)))

    bardzo proszę: ogulno dostępne podręczniki fizyki i matematyki dla szkoły
    podstawowej (trzeba czytać też te fragmenty z gwiazdką:O)

  • 16. Data: 2009-03-15 17:44:04
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Gonzo" napisał:
    > Tez kiedys sie tym interesowalem i doszedlem do podobnych wnioskow - koszt
    > na tyle duzy, ze zostawienie pieniedzy na lokacie wiecej zarobi. Pozostaje
    > tylko kwestia komfortu w domu - wiec kazdy powinien sobie odpowiedziec sam
    > czy chce za to placic.

    wybacz, ale prawidłowo wykonana wentylacja grawitacyjna daje taki sam
    komfort w domu co prawidłowo wykonana wentylacja mechaniczna:O)

    a co do kosztów to wentylacja grawitacyjna też jest kosztowna, przykład:
    koszt tylko jednego komina wentylacyjnego grawitacyjnego jest podobny do
    kosztu centrali mechanicznej z odzyskiem ciepła, a takich kominów w średnim
    domku będzie minimum dwa:O)

    acha i jeszcze jedno: wybór soposbu wentylacji dokonuje się na etapie
    projektu a nie po wybudowaniu domu po przy każdej metodzie ponosi się z
    jednej strony koszta a z drógiej strony sie oszczędza, wiec jak się to zrobi
    na etapie projektu to koszta są porównywalne:O)

  • 17. Data: 2009-03-15 19:12:32
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "gadacz102" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > pozostawione na stałe. Dlatego niektórzy zamykaja okna na pełne zamkniecie
    > a nawiew swiezego powietrza ustawiają przez wyciecie kilku centymetrów
    > uszczelki z oka w odpowiednim miejscu. Mnie osobiscie niepodoba sie ten
    > sposób bo po co "psuć" nowe okna?

    Czasem nie ma innego wyjścia. Ja w pracy zmieniałem już 3 razy pokój i za
    każdym razem wycinałem uszczelki żeby się nie dusić w zimie. Ponieważ ich
    nie wyrzucałem to po zmianie pokoju wkładałem wycięty odcinek z powrotem.
    Nie nazwałbym tego "psuciem" okien bo zmiana jest łatwa do wycofania.To samo
    musiałem też zrobić w akademiku.

  • 18. Data: 2009-03-15 19:14:09
    Od: "gadacz102" <g...@p...onet.pl>

    > Moje zdanie jest takie, ze dobrze wykonana wentylacja grawitacyjna spelni
    > swoje zadanie.
    > W cieple dni i tak zalozylem, ze bede otwieral okna, mam zamiar budowac na
    > wsi.
    > Zima taka wentylacja bedzie dzialala, poniewaz bedzie zapewniona
    > dostatecznie
    > duza roznica temperatur.
    > Pzdr
    > Darek

    Zastanawiam się jednak czy obłożenie domu styropianem i utrudnienie
    uciekania wilgoci przez sciany nie spowoduje że wentylacja grawitacyjna nie
    bedzie wystarczająca. Czy ktoś z tu obecnych ma juz ocieplnony dom np
    styropianem i pozostał przy wentylacji grawitacyjnej?

  • 19. Data: 2009-03-15 19:18:16
    Od: "gadacz102" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JanuszK" <J...@m...o2.pl> napisał w wiadomości
    > gadacz102 wrote:
    > Acha mogę ci obliczenia zrobić za drobną opłątą abyś całkowicie na pałę
    > nie robił tego :)
    > Pozdr
    > Janusz

    Jeśli chodzi o wykonanie własnymi siłami to u mnie nie wchodzi w grę bo
    jestem zwierzęciem biurowym i z narzędziami nie miałem wiele wspólnego. Poza
    tym odczuwam strach że mógłbym cos popsuć i i wcale nie wyszłoby
    ekonomicznie.

  • 20. Data: 2009-03-15 19:56:50
    Od: "gadacz102" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie wyrzucałem to po zmianie pokoju wkładałem wycięty odcinek z powrotem.
    > Nie nazwałbym tego "psuciem" okien bo zmiana jest łatwa do wycofania.To

    Jak rozumiesz łatwa do wycofania? Szczerze mówiąc to nie przygladałem się
    tym uszczelkom ale wydawało mi sie że taki kawałem uszczelki wyciety i
    włożony z powrotem wypadnie przy następnym uchleniu okna. Przyklejasz te
    zwracane kawałki?