  • 21. Data: 2009-03-15 20:18:25
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna domu - czy warto?
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Darek wrote:

    > Co za reku zastosowales?
    Takie z odzysku co facet sprzedawał na allegro, kupiłem dwa i z nich
    zrobię jeden porządny.

    Jaki est koszt utrzymania (wentylatory,
    > nagrzewnica).?
    Nie wiem, jeszcze nie mieszkam, wentylacji nie uruchomiłem, zrobiłem
    tylko rozprowadzenie.

    > Jakie wentylatory, szczotkowe czy bezszczotkowe - jezeli szczotkowe, to nie
    > ma z nimi problemow?
    Bezszczotkowe na 48V zasilania.

    > Jakie rury, spiro, czy elastyczne harmonijki?
    zadne z tych, duże opory i marne wykonanie, zastosowałem rury plastikowe
    z castoramy, trochę droższe ale pewniejsze, multiwent chyba się ten
    system nazywa. Białe sztywne rury.

    > Jak mniemam sam projektowales wentylacje. Z jakiej literatury,
    > stron czerpales wiedze w celu umiejscowienia otworow, przeliczen itd.
    No trochę się naszukałem w sieci parametrów rur i kształtek. Liczyłem
    sam na arkuszu kalkulacyjnym.

  • 22. Data: 2009-03-15 20:20:26
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    gadacz102 wrote:
    > Użytkownik "JanuszK" <J...@m...o2.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jeśli chodzi o wykonanie własnymi siłami to u mnie nie wchodzi w grę bo
    > jestem zwierzęciem biurowym i z narzędziami nie miałem wiele wspólnego. Poza
    > tym odczuwam strach że mógłbym cos popsuć i i wcale nie wyszłoby
    > ekonomicznie.
    Mylisz się, to naprawdę prosta robota, docinasz rurę skłądasz,
    jak za krótką dotniesz to bierzesz następną :) a tą gdzie indziej
    wykorzystasz.
    Tak że spokojnie, to prostsze niż murowanie czy robienie instalacji
    wodnej :)

  • 23. Data: 2009-03-15 20:28:56
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    gargamel pisze:
    > a co do kosztów to wentylacja grawitacyjna też jest kosztowna, przykład:
    > koszt tylko jednego komina wentylacyjnego grawitacyjnego jest podobny do
    > kosztu centrali mechanicznej z odzyskiem ciepła, a takich kominów w
    > średnim domku będzie minimum dwa:O)

    Pod warunkiem, że masz w projekcie samodzielny komin wentylacyjny. Jeśli
    ciągi wentylacyjne towarzyszą kominowi spalinowemu/dymowemu (który musi
    zostać), to rezygnacja z nich przynosi niewielkie oszczędności.
    Ponadto nie do wszystkich pomieszczeń podłącza się wentylację
    mechaniczną (np. garaż).

    Z zastrzeżeniem jak powyżej.

    --
    Jacek Midura

  • 24. Data: 2009-03-15 20:43:55
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    gadacz102 pisze:

    > Zastanawiam się jednak czy obłożenie domu styropianem i utrudnienie
    > uciekania wilgoci przez sciany nie spowoduje że wentylacja grawitacyjna nie
    > bedzie wystarczająca. Czy ktoś z tu obecnych ma juz ocieplnony dom np
    > styropianem i pozostał przy wentylacji grawitacyjnej?

    Jak sądzę zdecydowana większość (przecież ocieplanie styropianem to
    standard, podobnie jak wentylacja grawitacyjna).

    Obłożenie ścian styropianem na samą wentylację nie ma żadnego wpływu, bo
    powietrze do domu nie wchodzi przez ściany. Aby mówić o działającej
    wentylacji grawitacyjnej, to oprócz wyciągu powietrza kominami musi być
    nawiew powietrza do środka. Bez tego szybko można się dorobić wilgoci i
    grzyba (częsta przypadłość w nowych, ocieplonych domach ze szczelnymi
    oknami i niby wentylacją grawitacyjną).

    --
    Jacek Midura

  • 25. Data: 2009-03-15 22:57:14
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    gargamel wrote:

    > wentylacja mechaniczna pozwoli ci oszczedzić 50% energii trconej na
    > wentylację, dodatkowo jesli połączysz to z GWC to zyskasz dodatkowo
    > kilka tysięcy kWh rocznie:O)
    >
    > czy to się opłaca i ile to będzie to policz sobie sam:O)

    no właśnie warto policzyć

    mnie wychodzi że jakiejś 6000kWh na rok przy sednim COP 3.0 wychodzi mi
    2000kWh energii elektrycznej

    ile lat będzie mi się zwracała inwestycja w reku?

  • 26. Data: 2009-03-15 23:03:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    gargamel wrote:

> [...]
    > jest podobny do kosztu centrali mechanicznej z odzyskiem ciepła, a
    > takich kominów w średnim domku będzie minimum dwa:O)

    pitolisz... naprawdę.

    bo do centrali jeszcze trzeba kanały, izolację, czerpnie, anemostaty, może
    GWC.

    w ekploatacji zaś wymianę filtrów, czyszczenie kanałów od czasu do czasu
    itp.

    komin zaś stawiasz i jest (hint sprawdź ile kosztuje komin prefabrykowany)

> [...]
    > z jednej strony koszta a z drógiej strony sie oszczędza, wiec jak się
    > to zrobi na etapie projektu to koszta są porównywalne:O)

    bezedura, chyba że chcesz wsadzić jakiś najtańśzy reku za 2000 co ma
    sprawność średnią 20%

    czyli dla mojego domu jakieś 1200 kWh rocznie. co daje mi 400 kWh energii
    elektrycznej oszczędności :)

  • 27. Data: 2009-03-15 23:06:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    gadacz102 wrote:

> [...]
    > grawitacyjna nie bedzie wystarczająca. Czy ktoś z tu obecnych ma juz
    > ocieplnony dom np styropianem i pozostał przy wentylacji

    ale bzdury...

    emisja wilgoci czy powietrza przez sciany to są promile wymaganej wymiany.

  • 28. Data: 2009-03-15 23:09:39
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    JanuszK wrote:
> [...]
    > się mniej opłacała, bo zwrócić to ona się kiedyś zwróci ale może to
    > byc bardzo odległy czas. Aby stała się ona bardziej opłacalna możesz
    > ją zrobić sam, reku kupujesz mały bo najczęsciej do domu wystarczy
    > taki na 250m3, bo i tak nie wymieniasz całej objętości domu tylko
    > liczysz zapottrzebowanie na pokój, osobę, kuchnia, łazienka. Do tego
    > trochę rur i trójników, łączysz to razem i wyjdzie ci wentylacja w
    > cenie poniżej 7-8tys zł.
    > Ja w dużym domu z reku zmieściłem się w 6, ale reku mam tanie bo z
    > odzysku tylko muszę go trochę przerobić.

    a ajaką sprawność ma ten reku? ale średnią roczną a nie maksymalną

  • 29. Data: 2009-03-15 23:13:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    gadacz102 wrote:
> [...]
    > grawitacyjna działała oprócz kratki wylotowej np. w kuchni musi być
    > mozliwość swobodnego wlotu swiezego powietrza np w drugim koncu domu.
    > Tzw mokrowentylacja czyli lekkie uchlenie okna (przez ustawienie
    > klamki od okna w odpwoednim połozeniu) zwykle jest za duże (powoduje
    > za duze straty ciepła) zeby miało byc pozostawione na stałe. Dlatego
    > niektórzy zamykaja okna na pełne zamkniecie a nawiew swiezego
    > powietrza ustawiają przez wyciecie kilku centymetrów uszczelki z oka
    > w odpowiednim miejscu. Mnie osobiscie niepodoba sie ten sposób bo po

    wiele dobrych firm fabrycznie uszkadza tak uszczelki.

  • 30. Data: 2009-03-16 07:11:10
    Od: "gadacz102" <g...@p...onet.pl>

    > ale bzdury...
    > emisja wilgoci czy powietrza przez sciany to są promile wymaganej wymiany.

    To po co niektórzy gadają że po ociepleniu domu wchodzi wilgoś i śmierdzi.
    Przecież wentylacja (oprócz dyfuzji przez sciany) się nie zmienia.?