  • 1. Data: 2011-11-28 13:48:28
    Temat: jak dobrać oświetlenie - skąd wiadomo że będzie wystarczająco jasno? :/
    Od: shaman <g...@m...pl>

    Cześć,

    Dzisiaj na grupie ujawniam swoje obawy i dylematy :) Od jakiegoś czasu
    chodzi za mną sprawa oświetlenia. Chcę zacząć elektrykę więc muszę w
    końcu zdecydować co i gdzie będzie świeciło. I jest to dla mnie wielki
    problem. Jak się za to zabrać? Nie mam na razie zbyt sprecyzowanej
    wizji jak ma wyglądać oświetlenie. Nie jestem gorącym entuzjastą
    podwieszanych pudeł z halogenami, raczej optuję za normalnymi
    wiszącymi lampami w jakiejś nowocześniejszej stylistyce. Ale zupełnie
    nie mam pojęcia jak rozplanować ilość i umiejscowienie tych lamp. Jest
    do tego jakaś metodologia stosowana? Może jakieś pomocne
    oprogramowanie któregoś z producentów źródeł światła? Jak podejść do
    tematu? Szukam _każdej_ wiedzy i za każdą uwagę i pomysł będę
    wdzięczny.

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-11-28 16:25:03
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Nov 28, 2:48 pm, shaman <g...@m...pl> wrote:
> [...]
    > oprogramowanie któregoś z producentów źródeł światła? Jak podejść do
    > tematu? Szukam _każdej_ wiedzy i za każdą uwagę i pomysł będę

    Metodologii nie znam ale ujawnie jak mam u siebie:
    Centralnie z sufitu tradycyjny zyrandol. Optymalnie jest dac tam
    swietlowki (odpowiedniki 60 i 100W). Wlaczane wlacznikiem podwojnym.
    Zyrandol zeby bylo jasno musi swiecic takze na sufit (bo bialy).
    Dodatkowo w 4 rogach pokoju mam kinkiety. W nich po odpowiedniku
    40-60W. Jedna sztuka z nich - swietlowka 5W (nawet nie wiem czego
    odpowiednik).
    Wlaczanie sznurkiem.

    Rezultat jest taki ze spod palca mozna miec okolice 150W centralnie
    albo nastrojowe 40-60W w jakiejs kolorowej obudowie.
    Do tego jeden z kinkietów lub jedna z "odnóg" kinkietu podpieta pod
    czujke ruchu (to warto dobrze zaplanowac aby po wejsciu sie
    automatycznie zapalalo i nie rzucalo sie w oczy.
    W rezultacie chodzisz po domu jak hrabia z służącym.

    Jesli masz warsztat to warto rozwazyc swietlowki rurowe w duzej
    obudowie z blaszanym odblysnikiem (czy jak sie to nazywa).

    Na podworku jeden halogen na czujke ruchu plus jakies 2000W halogenow
    wlaczanych recznie. Chyba ze nie robisz nigdy nic na dworze wtedy
    mozna odpuscic. Przydaje sie zimą albo jesienia kiedy popracowac
    jeszcze by mozna ale nic nie widac.

    Czujki ruchu bardzo sie przydaja przy dzieciach. Dzieci nie boja sie
    wtedy po domu chodzic.
    Tylko trzeba kupic estetyczne i liczyc sie z tym ze dosyc szybko
    zdychaja. U mnie ansmann umarl po 4 latach. A zapalal swiatlo dobre
    40-150razy dziennie.

  • 3. Data: 2011-11-28 16:32:18
    Od: ptoki <s...@g...com>

> [...]
    > oprogramowanie któregoś z producentów źródeł światła? Jak podejść do
    > tematu? Szukam _każdej_ wiedzy i za każdą uwagę i pomysł będę

    A i jeszcze jedno. Pamietaj ze halogeny grzeja sie okropnie. Wszelkie
    zabudowy trzeba planowac tak zeby mialy odpowiedni luz nad soba i zeby
    cieplo moglo stamtad sie wydostac.
    Dodatkowo pamietaj ze jest taka zasada ze dwa zrodla swiatla 60W nie
    swieca tak jak jedno 120W tylko slabiej.

    O oswietleniu LED nie pisze nic. Probowalem probowac ale stwierdzilem
    ze to bez sensu. Moze jako lampka dla dziecka ale nie do zycia. Moze
    kiedys jak technologia sie rozwinie...

  • 4. Data: 2011-11-29 08:58:14
    Od: mal <m...@g...com>

    On 28 Lis, 17:32, ptoki <s...@g...com> wrote:

    > O oswietleniu LED nie pisze nic. Probowalem probowac ale stwierdzilem
    > ze to bez sensu. Moze jako lampka dla dziecka ale nie do zycia. Moze
    > kiedys jak technologia sie rozwinie...

    W innym wątku kilka tygodni temu pisałam, że podczas remontu założyłam
    w kuchni i aneksie (łączna kubatura ok.75 m3) oświetlenie sufitowe LED
    w postaci oczek. Całość, tzn. 7 punktów oświetlenia, przewody,
    żarówki, oprawy i robocizna - to koszt około 400 zł. Piszę około,
    ponieważ roboty obejmowały u mnie obniżenie sufitu i inne rzeczy,
    które robili ci sami ludzie.
    Ilość i rodzaj oświetlenia dobrał mi znajomy projektant elektryk,
    posiłkując się normami.
    Zalecił LED biały, bo dla żółtego trzeba było jeszcze 3-4 punkty
    więcej.
    Jestem bardzo zadowolona, bo pomieszczenie jest tak jasne, że nawet w
    kuchni nie potrzeba dodatkowo oświetlać pod szafkami.
    Moc jednej żarówki LED - 4 W. Nie ma chyba porównania do tradycyjnych
    żarówek jeśli chodzi o oszczędność.

    Pozdrawiam

    mal

  • 5. Data: 2011-11-29 09:17:58
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 29 Lis, 09:58, mal <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > kuchni nie potrzeba dodatkowo oświetlać pod szafkami.
    > Moc jednej żarówki LED - 4 W. Nie ma chyba porównania do tradycyjnych

    A pamiętasz może jakie dokładnie są to źródła światła? Chodzi mi o
    oznaczenie producenta i model.

    PZDR
    Shaman

  • 6. Data: 2011-11-29 10:47:13
    Od: mal <m...@g...com>

    On 29 Lis, 10:17, shaman <g...@m...pl> wrote:

    > A pamiętasz może jakie dokładnie są to źródła światła? Chodzi mi o
    > oznaczenie producenta i model.

    Została mi jedna żarówka, ponieważ kupowałam je w podwójnych
    opakowaniach.

    Na żarówce (producent Polux) jest oznaczenie: LED GU10 48 CW i jakieś
    tam cyfry drobne pod tym symbolem, a dalej jak to w żarówkach: 230V
    50Hz 2,4W 6500K.
    Kupowałam je w Leroy, do tego oprawy oczka, łącznie z żarówkami 50W,
    które potem zamieniałam na LED.
    Nie znam się na tym, ale jeśli z podanych oznaczeń na żarówce nie
    odczytasz modelu to opiszę, że posiadają końcówki typu gwoździk.
    Aha, jeszcze cena, 2 szt. ok. 40 zł. Już nie pamiętam dokładnie.

  • 7. Data: 2011-11-29 11:07:44
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]

    > kuchni nie potrzeba dodatkowo oświetlać pod szafkami.
    > Moc jednej żarówki LED - 4 W. Nie ma chyba porównania do tradycyjnych

    A jezeli chodzi o "odczucia" ? LEDy, tym bardziej biale - swieca
    jasnym trupim swiatlem. Wiekszosci ludzi to nie pasuje, wola zblizone
    do naturalnego zolte. Mi najbardziej pasuje oswietlenie tradycyjnymi
    halogenkami (duzo mniejszych punktow), potem zwyklymi zarowkami, potem
    swietlowkami energooszczednymi, potem dlugo dlugo nic i na samym koncu
    LEDy - ktorych uzywam wylacznie jako oswietlenie dekoracyjne, jako
    glowne bym sie nie odwazyl - zimne biale to kostnica, cieple biale -
    za ciemno, za ponuro. Mam trzy LEDy w malutkim przedpokoju i chyba
    zamienie na zwykle halogenki, bo uzywam tego oswietlenia bardzo
    rzadko, a LEDy wykorzystam zeby cos podswietlic :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2011-11-29 12:50:54
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 29 Lis, 11:47, mal <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > Na żarówce (producent Polux) jest oznaczenie:  LED GU10 48 CW i jakieś
    > tam cyfry drobne pod tym symbolem, a dalej jak to w żarówkach: 230V

    Czyli zwykłe odpowiedniki halogenów z trzonkiem GU10.. spodziewałem
    się jakichś cudacznych wynalazków, bo jeszcze nie spotkałem opinii
    zadowolonego posiadacza oświetlenia LEDowego. Jesteś pierwsza :)

    PZDR
    Shaman

  • 9. Data: 2011-11-29 13:56:20
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    >Na żarówce (producent Polux) jest oznaczenie: LED GU10 48 CW i jakieś
    >tam cyfry drobne pod tym symbolem, a dalej jak to w żarówkach: 230V
    >50Hz 2,4W 6500K.

    Przetestowałem sporo żarówek LED. Jedyne jakie mogę zaakceptować to takie
    których temperatura barwy wynosi maksymalnie 3000K.
    6500K daje trupioblade światło. Większość ludzi których prosiłem o opinię ma
    podobne odczucia w tej kwestii (lub są jeszcze bardziej radykalni).
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6668
    (20111129) __________

  • 10. Data: 2011-11-29 14:16:46
    Od: mal <m...@g...com>

    On 29 Lis, 13:50, shaman <g...@m...pl> wrote:

    > Czyli zwykłe odpowiedniki halogenów z trzonkiem GU10..  spodziewałem
    > się jakichś cudacznych wynalazków, bo jeszcze nie spotkałem opinii
    > zadowolonego posiadacza oświetlenia LEDowego. Jesteś pierwsza :)

    Jestem zadowolona, naprawdę. Nie przeszkadza mi specjalnie białe
    światło. Już wolę je od półmroku, który preferuję w innych
    pomieszczeniach niż kuchnia i aneks.

    Pozdrawiam

    mal