  • 11. Data: 2009-01-12 11:18:52
    Temat: Re: krzywe grzania w sterowniku pogodowym
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:gkf520$50e$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > VRC 420 to wypasiony sterownik (pogodowy, 2 obiegi CO, obieg CWU, itd).
    > Temperaturę
    > z zewnątrz bierze z umieszczonego na północnej ścianie domu czujnika
    > temperatury

    No wiadomo, ze zewnatrzna wezmie z pogodowki.

    > (VRC 693 - firmowy Vaillanta) i jak wspominałem, po osiągnięciu zewn.
    > temp. 3st C,
    > sterownik wchodzi w tryb 'zabezpieczenie instalacji przeciw zamarzaniu' i
    > włącza
    > pompy CO.

    Bardzo madrze, zwlaszcza jesli w srodku i na instalacji jest np. 18C.

    Moze to kociol na cieplejsze kraje?

  • 12. Data: 2009-01-12 11:40:37
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    > Bardzo madrze, zwlaszcza jesli w srodku i na instalacji jest np. 18C.

    Cóż, niestety nie ma producentów 'alternatywnych softów' do sterownika,
    ani żaden instalator nie wychylił się z ewentualnymi 'kodami serwisowymi'
    wykraczającymi poza instrukcję obsługi/montażu.

    > Moze to kociol na cieplejsze kraje?

    Sam kocioł Vaillanta jest OK (świadczy o nim np pięcioletnia praca
    non-stop bez jednej awarii - grzeje u mnie też CWU), ale sterownik
    to ma chyba faktycznie domyślny tryb 'grzanie wiaty przystankowej'
    (cytat z forum Muratora) a nie dobrze ocieplonego domu (patrząc na
    np domyślne krzywe grzewcze, czy jego słynne tryby TP-załącz).

    Ale o tym człowiek dowiaduje się np 2 lata po wydaniu tych x-set
    złotych i zrozumieniu, że najważniejszym elementem instrukcji
    sterownika jest rozdział "funkcje specjalne i zależności między
    nimi".

    Janusz Pawlinka

  • 13. Data: 2009-01-12 11:52:49
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > złotych i zrozumieniu, że najważniejszym elementem instrukcji
    > sterownika jest rozdział "funkcje specjalne i zależności między

    Dokladnie, najwazniejesze jest zrozumienie jak to wszystko dziala, no i
    ewentualnie podregulowywanie.

  • 14. Data: 2009-01-12 12:45:32
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Janusz Pawlinka <j...@w...pl> napisał(a):

    > Cóż, niestety nie ma producentów 'alternatywnych softów' do sterownika,
    > ani żaden instalator nie wychylił się z ewentualnymi 'kodami serwisowymi'
    > wykraczającymi poza instrukcję obsługi/montażu.
    Do Viessmanna mozna wszystkie serwisowki sciagnac z netu, mysle ze do innych
    rowniez bez problemu. Mozna ustawic zeby pompa chodzila non-stop lub z roznym
    czasem _dobiegu_ (a nie wybiegu ;-). Ustawienie fabryczne to praca non-stop i
    faktycznie trzeba zmienic w ustawieniach serwisowych. Chociaz oczywiscie nie
    mozna wykluczyc ze jakis konkretny sterownik tego nie umie.

> [...]
    > złotych i zrozumieniu, że najważniejszym elementem instrukcji
    > sterownika jest rozdział "funkcje specjalne i zależności między
    Awarie jednym sie zdarzaja a innym nie. To dzisiaj slaby miernik jest.
    Wszystko sie moze zepsuc i nie ma tutaj wyraznie lepszych i gorszych firm, no
    moze pare gorszych jest, ale wsrod tych lepszych jest raczej podobnie.
    Dobry kociol to wlasnie dobry sterownik (w polaczeniu z dobrymi jego
    ustawieniami, czyli rowniez dobre uruchomienie i serwis). Nie jest wykluczone
    ze zamiast wydawac przez 2 lata x-set zlotych ponad miare, taniej wyszlaby
    naprawa czujnika czy zaworu w 'gorszym' kotle, ktory jest ekonomiczniejszy.
    Domyslne krzywe sa po to zeby je zmienic i powinien to zrobic instalator.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 15. Data: 2009-01-12 12:49:13
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

    > Ok, w moim kotle nie ma takiego parametru.
    ten parametr nie jest jawny i dostepny z ustawien uzytkownika. Powinien byc
    dostepny w ustawieniach serwisowych. Dopytaj przy przegladzie. Chyba ze
    faktycznie nie ma, wtedy sorry.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 16. Data: 2009-01-12 12:52:25
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > ten parametr nie jest jawny i dostepny z ustawien uzytkownika. Powinien
    > byc
    > dostepny w ustawieniach serwisowych. Dopytaj przy przegladzie. Chyba ze
    > faktycznie nie ma, wtedy sorry.

    Prezciez wiem, ze to nie pokretlo. Mam instrukcje i w niej nie ma tego kodu
    i byc nie moze.

  • 17. Data: 2009-01-12 12:56:48
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Rafał <a...@c...nospam.pl> napisał(a):

    > Własnie mam odpalony piec i CO w nowym domu - stan surowy zamknięty.
    > Ustawiłem temp na 10stopni i chyba wystarczy.
    > Ale zauważyłem że piec czasami sie wyłącza - to chyba ok, ale pompy obiegowe
    > chodza cały czas. Czy to normalne?
    > Jaką krzywą grzania powinienem ustawic? czy to ma wpływ na zużycie gazu?
    Kociol to sie powinien wylaczac calkiem regularnie, a nie tylko czasami.
    Zmiana trybu pracy pompy (jesli jest odpowiednio podlaczona do sterownika)
    jest mozliwa tylko przez ustawienia serwisowe - dopytaj instalatora/serwisanta.
    Co do ustawienia krzywych - to juz sam musisz sprawdzic, bo to sie dobiera do
    budynku. Te 'numerki' krzywych - 1.5, 2, 2.5 to jakby wprost wspolczynnik K
    budynku. Jesli kociol chodzi non-stop lub prawie non-stop to podnies krzywa
    (np z 1.5 na 2). Woda w kotle bedzie osiagac wyzsza temperature, grzejniki
    beda mocniej grzaly, kociol bedzie sie rzadziej wlaczal. Trzeba tak dobrac
    krzywa zeby kociol nie wlaczal sie za czesto, nie bylo problemow z utrzymaniem
    temperatury w budynku, a jednoczescie zeby temperatura wody nie byla za wysoka
    (trzeba wiecej grzac, wiec duze zuzycie). Do tego wez pod uwage ze na razie
    dom suszysz, wiec musisz go bardziej wygrzewac. Zazwyczaj krzywa 2 jest juz
    wystarczajaca nawet dla starszych budynkow. W dobrze zbudowanym nowym, po
    wygrzaniu ludzie maja krzywe 1.4-1.5. Po prostu musisz dobrac. W szczegolnosci
    jest dasz za niska to bedzie zbyt niska temperatura wody w obiegu i kociol
    bedzie chodzil non-stop (czyli zuzywal duzo paliwa)
    Ale to wszystko powinien byl wyjasnic Ci instalator.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 18. Data: 2009-01-12 14:34:14
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

> [...]
    > nie
    > mozna wykluczyc ze jakis konkretny sterownik tego nie umie.

    Vaillant nie udostępnia serwisówek na swoim serwisie WWW (przynajmniej
    tym ogólnodostępnym polskim), a pytani o to 'zabezbieczenie przeciw
    zamarzaniu' serwisanci albo nabierają wody w usta albo odpowiadają
    'tak ma być' co na jedno wychodzi.
    W instrukcji jest napisane, kiedy się to ustrojstwo włącza. Nie ma ani
    słowa o tym, kiedy to się wyłącza. W skrajnym przypadku - jak się włączy
    w październiku, to przestanie w kwietniu następnego roku - co tam te
    2x40W zużywanych non-stop przez pompy...

> [...]
    > no
    > moze pare gorszych jest, ale wsrod tych lepszych jest raczej podobnie.

    Powiedz to mojemu koledzie zza biurka, któremu super-hiper kondensacyjny
    Urlich wysiadł drugi raz w tym roku ;)

> [...]
    > ekonomiczniejszy.
    > Domyslne krzywe sa po to zeby je zmienic i powinien to zrobic instalator.

    U mnie wszystko działa zgodnie z instrukcją ;) - przecież tym, że mało
    efektywnie już instalatorzy się nie przejmują - w pierwszym sezonie grzeje
    się i tak inaczej, a potem to najlepiej jak klient nie będzie zawracał
    głowy. Mam takie wrażenie, że w Gliwicach to mają aż za dużo roboty, by
    przejmować się przeglądem pogwarancyjnym kotła, do którego trzeba jechać
    dłużej niż 20 minut (z rozmów telefonicznych: 'panie, niech pan zadzwoni
    za miesiąc', lub 'za dwa tygodnie oddzwonię' - oczywiście...) - dlatego
    trzeba się niestety edukować we własnym zakresie.

    No chyba, że znajdzie się jakaś oświecona dusza, która odpowie na pytanie:

    Jak wyłączyć w sterowniku VRC420 funkcję przeciwzamarzaniową nie czekając
    aż na zewnątrz będzie +6 ani nie wyłączając z obwodu zewnętrznego czujnika
    temperatury?

    Janusz Pawlinka

  • 19. Data: 2009-01-12 14:38:34
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    W szczegolnosci
    > jest dasz za niska to bedzie zbyt niska temperatura wody w obiegu i kociol
    > bedzie chodzil non-stop (czyli zuzywal duzo paliwa)

    no tego to nie rozumie
    bo skoro bedzie mia grzac do nizszej temperatury to po co non stop
    jak juz zagrzeje to powinien sie wylaczyc

  • 20. Data: 2009-01-12 14:56:36
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    >W szczegolnosci
    >
    > no tego to nie rozumie
    > bo skoro bedzie mia grzac do nizszej temperatury to po co non stop
    > jak juz zagrzeje to powinien sie wylaczyc

    Są dwa pojęcia, które mieszasz:
    a) zadana temperatura w obiegu grzewczym
    b) zadana temperatura w pomieszczeniu

    Jeśli w pomieszczeniu ma być np 21 st C, to czas, w którym czynnik
    w obiegu grzewczym mający temperaturę np 28 st C przekaże odpowiednią
    ilość energii do ogrzania tego pomieszczenia będzie znacznie dłuższy
    niż gdy w obiegu grzewczym będzie krążyć czynnik o temperaturze np
    50 st C.

    Z kolei ogrzanie tego czynnika do 50 st pochłania znacznie więcej
    energii niż ogrzanie go do 28 st C - trzeba po prosu znaleźć złoty
    środek odpowiedni do zadanych warunków, co nie jest takie całkiem
    trywialne.
    Janusz Pawlinka