  • 1. Data: 2011-01-28 14:12:28
    Temat: mit odzysku ciepła z wentylacji
    Od: "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał>

    witam fszystkich i podzielę się sfoimi skromnymi wyliczeniami na temat
    kosztów wentylacji i sensowności stosowania odzysku ciepła z wentylacji,
    zapraszam do lektury:

    założenia:
    normalne zużycie powietsza pszez człowieka - 1.2m^3/h
    gęstość powietsza - 1.25kg/m^3
    ciepło właściwe powietsza - 1000J/kg*K
    wymiana powietrza wentylacyjnego - 5*normalne zużycie = 6m^3/h
    średnie dT w okresie grzefczym - 20stopni

    wyliczenia:
    miesięczne zurzycie energi na wentylację dla jednego człowieka - 30kWh =
    około 10zł/mc
    zurzycie ciepła na wentylację domu dla 5cio osobowej rodziny przez 10 lat -
    10tyś kWh
    koszt 10tyś kWh energii - 3000zł

    wnioski:
    zakładając maksymalną sprawność wymiennika 50% to stosując rekuperator
    odzyskujemy połowę kosztów czyli 1500zł, czyli taka kwota zainwestowana w
    rekuperator dla 5ci osobowej rodziny jest się w stanie zwrócić w ciągu 10ciu
    lat, czyli po 10ciu latach wychodzimy na zero, czyli na to samo gdybyśmy
    tego rekuperatora nie kupowali, zyski mamy dopiero jeśli to ustrojstfo
    będzie działało bezawaryjnie, bezobsługowo o bezprądowo kolejne
    dziesieciolecia!:O)
    z powyższego wyliczenia wynika dobitnie że stosowanie wymiennikuf ciepła w
    celu odzyskiwania energii z wentylacji nie ma najmniejszego, nawet
    teoretycznego sensu ekonomicznego!!!!!!!!!
    chcąc zapewnić sobie konfort lepiej zainwestować w tania wentylację
    mechaniczną z nagrzewnicą nawiewu, lup w tani wentylator do komina
    grawitacyjnego, pozdrawiam naiwniakuf!:O)

    no to teraz psiarnia szczekać, szczekać!:O)

    p.s. a mnie się maży kurna chata, trala la la la laaaaaaa

  • 2. Data: 2011-01-28 16:21:09
    Temat: Re: mit odzysku ciepła z wentylacji
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał> napisał w wiadomości
    > założenia:

    ...bzdurne tak jak znajomosc fizyki tego osobnika. Uprasza się nie karmić
    trolla.

    b.

  • 3. Data: 2011-01-28 16:40:23
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-01-28 15:12, Papso Smurfo pisze:

    > założenia:
    > normalne zużycie powietsza pszez człowieka - 1.2m^3/h

    To są założenia dobre może dla okrętu podwodnego albo statku
    kosmicznego, ale nie dla normalnego mieszkania/domu, gdzie ludzie
    gotują (często na otwartym ogniu), piorą i suszą ubrania, kąpią
    się i załatwiają potrzeby fizjologiczne. Dla samej kuchni
    z kuchenką elektryczną norma przewiduje minimalny strumień
    powietrza wentylacyjnego 50 m3/h, dla całego domu to będzie
    kilkaset m3/h.

    > wymiana powietrza wentylacyjnego - 5*normalne zużycie = 6m^3/h

    Twoje założenia są zaniżone przynajmniej 20 razy i tyle razy szybciej
    zwróci się rekuperator (przy założeniu, że reszta została policzona
    poprawnie, nie chciało mi się sprawdzać).

    T.

  • 4. Data: 2011-01-28 16:47:31
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał> napisał w wiadomości
    >
    > ....bzdurne tak jak znajomosc fizyki tego osobnika. Uprasza się nie karmić
    > trolla.
    >

    > b.

    Dlaczego nie karmić. On ma racje. Przy średniej całorocznej temperaturze dla
    Polski w granicach 8 stopni rekuperator nie ma sensu. Do obliczeń trzeba brać
    +8 i + 20 a nie - 40 i + 20. Przy 10 stopniach róznicy rekuperator nie ma co
    odzyskiwać i czym grzać.

  • 5. Data: 2011-01-28 17:13:59
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał(a):

> [...]
    > zwróci się rekuperator (przy założeniu, że reszta została policzona
    > poprawnie, nie chciało mi się sprawdzać).

    Dokąd nie sprawdzisz i nie udowodnisz ze nie ma racji to ją będzie miał.

  • 6. Data: 2011-01-28 17:18:30
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote in message
> [...]

    > brać
    > +8 i + 20 a nie - 40 i + 20. Przy 10 stopniach róznicy rekuperator nie ma

    Ma rację, ja tez tak myslę ale sam bym chciał mieć wentylację mechaniczną
    żeby chociaż w zimie nie kapało mi z anemostatów. W lecie bym ją wyłączał i
    otwierał okna jak zwykle. Natomiast cofki powietrza - zimnego szczególnie,
    skraplanie się by nie istniało.
    Nie wiem tylko czy skórka warta wyprawki.

  • 7. Data: 2011-01-28 17:21:38
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 28 Sty, 15:12, "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał> wrote:
> [...]
    > zapraszam do lektury:
    >
    > założenia:
    > normalne zużycie powietsza pszez człowieka - 1.2m^3/h

    :
    Może tyle i wynosi zużycie powietrza przez jednego człowieka. Lecz
    gdybyś zastępował zużyte powietrze w tym samym stopniu świeżym, to
    stężenie CO2 w powietrzu w domu rosłoby w stopniu prowadzącym do
    ostrego bólu głowy.
    Wyobraź sobie kubaturę 100 m3 świeżego powietrza stężenie CO2 200 ppm.
    Wyprodukowałeś 1 m3 powietrza o stężeniu 2 % ( 20 000 ppm). Średnio w
    pomieszczeniu zrobiło się 400 ppm. Wymieniasz 1 m3 świeżego powietrza
    - średnie stęzenie spada do ok. 395 ppm. Jak widać taka wymiana jest
    do d-py!!!
    Zakłada się że wymiana powietrza powinna wynosić co najmniej 30m3/
    h*osobę.
    Swoją drogą to w jakim mieście uczęszczałeś na zajęcia z fizyki?
    Pozdr

  • 8. Data: 2011-01-28 17:55:30
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-01-28 18:13, kogutek pisze:

    > Dokąd nie sprawdzisz i nie udowodnisz ze nie ma racji to ją będzie miał.

    No to policzmy: przy założeniu, że dom dla 5-osobowej rodziny potrzebuje
    minimum 250 m3 powietrza na godzinę i takim samym dT=20 stopni
    na ogrzanie tego powietrza potrzebujemy 4,5 GJ czyli 1250 kWh
    miesięcznie. Przez 6 miesięcy licząc po 0,3 zł/kWh mamy łączne koszty
    równe 2250 zł, jeśli rekuperator pozwoli obniżyć je o 50%,
    to oszczędzamy ponad 1100 a nie 150 zł rocznie. Widzę, że producenci
    rekuperatorów podają znacznie wyższe sprawności odzysku ciepła, więc
    instalacja może zwrócić się nawet po 2-3 latach.

    T.

  • 9. Data: 2011-01-28 17:57:30
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Dokąd nie sprawdzisz i nie udowodnisz ze nie ma racji to ją będzie miał.

    http://budyn.riders.pl/obliczreku.xls tu leży kalkulator, po podstawieniu
    danych z jego założeń to ma rację. Problem w tym ze założenia sa marne.
    Wentylacje zeby miala sens ma wiekszą wartosc a reku ma wiekszą sprawnosc
    niz te jego pseudofizyczne urojenia.

    Podstawcie normalne wartosci czyli sprawnosc reku na 70-80% a wymiane
    powietrza wg zaleceń normy czyli powiedzmy 200m3/h to zobaczycie co
    wychodzi.

    To wyciąg z normy:
    1.Strumień objętości powietrza wentylacyjnego w budynku mieszkalnym jest
    określony przez sumę strumieni powietrza usuwanego z pomieszczeń
    pomocniczych. Strumienie te powinny wynosić co najmniej :
    b) w mieszkaniu dla więcej niż 3 osób - 50 m3/h
    > w kuchni bez okna zewnętrznego wyposażonej w kuchnię elektryczną - 50
    m3/h
    > w łazience ( z WC lub bez) - 50 m3/h
    > w wydzielonym WC - 30 m3/h
    > w pomocniczym pomieszczeniu bezokiennym - 15 m3/h
    > w kuchni bez okna zewnętrznego, wyposażonej w kuchnię gazową obowiązkowo
    z mechaniczną wentylacją wywiewną - 70 m3/h
    > dla pokoju mieszkalnego oddzielonego od pomieszczeń kuchni, łazienki i
    WC więcej niż dwojgiem drzwi lub pokoju znajdującego się na wyższym poziomie
    w wielopoziomowym domu jednorodzinnym lub w wielopoziomowym mieszkaniu domu
    wielorodzinnego- 30 m3/h

    papucostam trolluje a wy sie dajecie na to łapać.

    b.

  • 10. Data: 2011-01-28 18:19:41
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > rekuperatorów podają znacznie wyższe sprawności odzysku ciepła, więc
    > instalacja może zwrócić się nawet po 2-3 latach.

    W Polsce zima nie trwa 6 miesięcy. Średnie różnice temperatur jakie przyjąłeś
    są maksymalnie dwa miesiące. Średnia temperatura dla Polski to według roznych
    żródeł od +7 do +9. Przy 12 stopniach różnicy rekuperator może mieć sprawność
    jednocyfrową. Fajnie w opisach wyglądają sprawności rekuperatorów. Szkoda ze
    nie mają one nic wspólnego z rzeczywistą sprawnością energetyczną. W wielu
    opisach jest tekst ze to sprawność temperaturowa a to nic nie znaczy. Co
    więcej im wyższa sprawność temperaturowa tym niższa sprawność energetyczna.
    Ale tego ci co w podstawówce w panią od fizyki rzucali kamieniami nie mają
    prawa wiedzieć.