  • 11. Data: 2011-01-28 18:20:16
    Temat: Re: mit odzysku ciepła z wentylacji
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Papso Smurfo wrote:
    > witam fszystkich i podzielę się sfoimi skromnymi wyliczeniami na temat
    > kosztów wentylacji i sensowności stosowania odzysku ciepła z
    > wentylacji, zapraszam do lektury:
    >
    > założenia:
    > normalne zużycie powietsza pszez człowieka - 1.2m^3/h
    > gęstość powietsza - 1.25kg/m^3
    > ciepło właściwe powietsza - 1000J/kg*K
    > wymiana powietrza wentylacyjnego - 5*normalne zużycie = 6m^3/h
    > średnie dT w okresie grzefczym - 20stopni

    ciach bzdety ignoranta... :)

    http://www.instalacjebudowlane.pl/130-26-76.htm

    1.Strumień objętości powietrza wentylacyjnego w budynku mieszkalnym jest
    określony przez sumę strumieni powietrza usuwanego z pomieszczeń
    pomocniczych. Strumienie te powinny wynosić co najmniej :
    > w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę gazową lub
    węglową - 70 m3/h
    > w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę elektryczną :
    a) w mieszkaniu do 3 osób - 30 m3/h
    b) w mieszkaniu dla więcej niż 3 osób - 50 m3/h
    > w kuchni bez okna zewnętrznego wyposażonej w kuchnię elektryczną - 50
    m3/h
    > w łazience ( z WC lub bez) - 50 m3/h
    > w wydzielonym WC - 30 m3/h
    > w pomocniczym pomieszczeniu bezokiennym - 15 m3/h
    > w kuchni bez okna zewnętrznego, wyposażonej w kuchnię gazową obowiązkowo
    z mechaniczną wentylacją wywiewną - 70 m3/h
    > dla pokoju mieszkalnego oddzielonego od pomieszczeń kuchni, łazienki i
    WC więcej niż dwojgiem drzwi lub pokoju znajdującego się na wyższym poziomie
    w wielopoziomowym domu jednorodzinnym lub w wielopoziomowym mieszkaniu domu
    wielorodzinnego- 30 m3/h

    Zaleca się ponadto projektowanie urządzeń wentylacyjnych umożliwiających
    okresowe zwiększanie strumienia objętości powietrza do co najmniej 120 m3/h.
    Prawidłowa wentylacja powinna zapewniać doprowadzenie powietrza do pokoi
    oraz kuchni z oknem zewnętrznym oraz usuwanie powietrza zużytego z kuchni,
    łazienki, oddzielnego ustępu, ewentualnego pomocniczego pomieszczenia
    bezokiennego (składzik, garderoba), pokoju oddzielonego od tych pomieszczeń
    więcej niż dwojgiem drzwi, pokoju znajdującego się na wyższym poziomie w
    wielopoziomowym domu jednorodzinnym lub wielopoziomowym mieszkaniu domu
    wielorodzinnego.

  • 12. Data: 2011-01-28 18:21:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    robertr wrote:

> [...]
    > ostrego bólu głowy.
    > Wyobraź sobie kubaturę 100 m3 świeżego powietrza stężenie CO2 200 ppm.
    > Wyprodukowałeś 1 m3 powietrza o stężeniu 2 % ( 20 000 ppm). Średnio w
    > pomieszczeniu zrobiło się 400 ppm. Wymieniasz 1 m3 świeżego powietrza
    > - średnie stęzenie spada do ok. 395 ppm. Jak widać taka wymiana jest
    > do d-py!!!
    > Zakłada się że wymiana powietrza powinna wynosić co najmniej 30m3/
    > h*osobę.
    > Swoją drogą to w jakim mieście uczęszczałeś na zajęcia z fizyki?

    a skąd u ciebie cień przypuszczenia że on jakąś szkołę dał radę ukończyć :)

  • 13. Data: 2011-01-28 18:28:41
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-01-28 19:19, kogutek pisze:

    > W Polsce zima nie trwa 6 miesięcy. Średnie różnice temperatur jakie przyjąłeś

    Nic nie przyjąłem, to były założenia twórcy tego wątku, ja tylko
    urealniłem ilość zużywanego powietrza na osobę. Wygląda na to,
    że on poprawnie wykonał mnożenie, tylko nie napisał, że w tym domu
    bez rekuperatora i bez wentylacji wszyscy muszą siedzieć
    w maskach tlenowych. :-)

    T.

  • 14. Data: 2011-01-28 18:40:42
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał(a):

> [...]
    > że on poprawnie wykonał mnożenie, tylko nie napisał, że w tym domu
    > bez rekuperatora i bez wentylacji wszyscy muszą siedzieć

    Nie przyjąleś ale coś liczyłeś. To mogłeś przyjać warunki jak dla Polski a nie
    Grenlandii. Policz jeszcze raz. Przyjmij dla średniej całorocznej różnicy
    temperatur 12 stopni a nie 20 sprawność wymiany ciepla na poziomie 15% a nie
    50% przy 35 stopniach.

  • 15. Data: 2011-01-28 18:52:05
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-01-28 19:40, kogutek pisze:

    > Policz jeszcze raz.

    To nie mój wątek i nie chce mi się udowadniać opłacalności lub
    nieopłacalności rekuperatora. Ale... gdybym go w swoim czasie
    zamontował w moim domu, to mógłbym zrezygnować z czterech kominków
    wentylacyjnych i zostawić tylko jeden od pionu kanalizacyjnego,
    zaoszczędziłbym na tym przynajmniej 1/3 ceny reku.

    T.

  • 16. Data: 2011-01-28 18:55:04
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > temperatur 12 stopni a nie 20 sprawność wymiany ciepla na poziomie 15% a

    Z tego pliku excleowsiego łatwo wyliczyć ze średnia temperatura dla
    wrocławia od listopada do kwietnia włącznie wynosi 4,5 do 4,9 stopnia czyli
    dT mozna przyjąć 16stopni. Ale ciekawi mnie dlaczego sprawnosc reku jest 15%
    zamiast np 3. Wyszłoby ci jeszcze lepiej.

    b.

  • 17. Data: 2011-01-28 19:07:17
    Od: "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał>

    Órzytkownik "robertr" napisał:

> [...]
    > pomieszczeniu zrobiło się 400 ppm. Wymieniasz 1 m3 świeżego powietrza
    > - średnie stęzenie spada do ok. 395 ppm. Jak widać taka wymiana jest

    a mnie się naiwnie wydawało że jeśli do pomieszczenia dopuszczamy tyle samo
    powietsza czystego co zużywamy to poziom stężenia zanieczyszczeń pozostaje
    na tym samym niezmienionym poziomie, no ale może ja ze fsi jestem:O)
    acha, uwzględniając takiech maruduf jak ty założyłem wymianę na poziomie
    5ciokrotności zużycia, też dla ciebie za mało?:O)
    jaka wartość ciebie zadowoli i czy wpłynie to znacząco na opłacalność?:O)

    >Zakłada się że wymiana powietrza powinna wynosić co
    > najmniej 30m3/h*osobę.

    dlaczego?:O)

    > Swoją drogą to w jakim mieście uczęszczałeś na zajęcia z fizyki?

    na zajęcia fizyki uczęszczałem do szkoły na fsi, czy to mnie
    dyskredytuje?:O)

  • 18. Data: 2011-01-28 19:07:22
    Od: "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał>

    Órzytkownik "Tomasz Finke" napisał>
    > To są założenia dobre może dla okrętu podwodnego albo statku
    > kosmicznego, ale nie dla normalnego mieszkania/domu, gdzie ludzie
    > gotują (często na otwartym ogniu), piorą i suszą ubrania, kąpią
    > się i załatwiają potrzeby fizjologiczne.

    wykazujesz zupełny brak zrozumienia, człowiek w domu czy w łodzi podwodnej
    zużywa porównywalną ilość powietsza i ona wynosi mniej więcej 1.2m^3/h,
    szkoda że nie zauważyłeś następnego mojego założenia, czyli ilość
    wymienianego powietsza wentylacyjnego na osobę, założyłem pięciokrotność
    zużycia, więc spokojnie starczy na gotowanie, suszenie i bonki w wc, ale jak
    ci mało to daj 10ciokrotność, i tak w kwestii opłacalności niewiele to
    zmieni:O)

    > Dla samej kuchni z kuchenką elektryczną norma przewiduje
    > minimalny strumień powietrza wentylacyjnego 50 m3/h,

    50m^3/h dla kuchni, dlaczego?:O)
    wiesz, normy to piszą głąby po to żeby inne głąby z ustawionymi tatusiami i
    mamusiami miały ustawowo zapewnioną robotę:O)

    > Twoje założenia są zaniżone przynajmniej 20 razy i tyle razy szybciej
    > zwróci się rekuperator (przy założeniu, że reszta została policzona
    > poprawnie, nie chciało mi się sprawdzać).

    moje założenia są i tak gróbo zawyżone dla prostoty rachunkuf, ale jak
    chcesz
    to możesz dać wymianę na poziomie 10ciokrotności zużycia, czy ciebie
    zadowoli dopiero 100 krotność?:O)

  • 19. Data: 2011-01-28 19:09:06
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > dT mozna przyjąć 16stopni. Ale ciekawi mnie dlaczego sprawnosc reku jest 15%
    > zamiast np 3. Wyszłoby ci jeszcze lepiej.

    Nie wiem co jest prawdziwe w arkuszu. Średnia temperatura dla Polski jest
    inna. No chyba ze przyjmujesz że latem rekuperator i wentylacja nie działa.
    Skąd wiem ze to 15% a nie 3. Bo oszacowałem.Nie istieją rekuperatory o stu
    procentowej sprawności energetycznej. Jeśli przy 35 stopnaich maja sprawność
    ok 50% a przy braku rożnicy temperatur sprawnośc wynosi 0%. To łatwo oszacować
    ze przy 12 będzie ok 15%.

  • 20. Data: 2011-01-28 19:25:30
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 19:21, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > a skąd u ciebie cień przypuszczenia że on jakąś szkołę dał radę ukończyć  :)

    A skad u Ciebie cien przypuszczenia, ze on jakas szkole dal rade
    wogole rozpoczac !?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.