  • 101. Data: 2011-10-31 09:01:15
    Temat: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:j8ljdn$26g$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > mam to właozyć do bufora CWU ale on ma być w obwodzie solara czy CWU? Tak
    > czy inaczej przepływ omywający go w zbiorniku bedzie niewielki chyba bo
    > ona jest dosc gęsty - zatem moc znacznie spadnie.

    Nie bardzo zrozumiałem. Ja mam na myśli zwykły wymiennik płytowy po to aby
    nie stosować wężownic wewnątrz zbiorników.

    Marek

  • 102. Data: 2011-10-31 09:20:39
    Temat: Re: op3acalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 31 Paź, 08:40, "Budyń" <b...@g...pl> wrote:

    > Jak bedzie za drogo to na razie tego w ogóle nie dam. Rozprowadzać
    > powietrzem nie chcę.

    Ja mam kominek z PW bo tak wyszlo :-) Na poczatku mialem prad +
    dogrzewalem lekko kominkiem (mialem caly czas nim grzac ale nie mialem
    suchego drewna;) W sumie nie widze wad w stosunku do powietrznego poza
    wyzsza cena instalacji (choc to zalezy od wkladu - niektore powietrzne
    sa drozsze od mojej calej instalacji z kominkiem PW ;) Teraz jak
    odpale PC to wogole o oszczedzaniu kominkiem nie bedzie mowy bo
    grzanie nim bedzie drozsze niz PCi :-) Tym niemniej bajki o wiecznie
    czarnej szybie, problemie z rozpalaniem i utrzymaniem zaru wiem ze
    mozna wlozyc miedzy bajki - mam wklad z wermikulitu ktory podnosi
    temperature we wkladzie i szybe trzeba czyscic co 5-6 palen, a
    czyszczenie sprowadza sie do popsikania jej odpowiednim srodkiem i
    przetarciu recznikiem papierowym. A dzieki sterownikowi i przepustnicy
    elektronicznej po odpowiednim ustawieniu mozna na tyle "tlumic"
    palenisko ze jak sie chce - to taki sam wklad bedzie sie dluzej spalal
    od kominka z plaszczem w ktorym rzadko kiedy jest jakies dodatkowe
    sterowanie :) Ja tam jestem zadowolony!
    pozdr.

    --
    Adam

  • 103. Data: 2011-10-31 09:39:06
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    h.googlegroups.com...
> [...]

    >palenisko ze jak sie chce - to taki sam wklad bedzie sie dluzej spalal
    >od kominka z plaszczem w ktorym rzadko kiedy jest jakies dodatkowe

    O jakim spalanym wkładzie mówisz? O tym z wermikulitu? Nie bardzi
    zrozumiałem.
    U mnie z wermikulitu jest tylko deflektor który według producenta ma
    podnieść temperaturę paleniska z 500 do 650st i także obniżyć temperaturę
    spalin.

    Marek

  • 104. Data: 2011-10-31 09:44:45
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Adam napisał:
    > mam wklad z wermikulitu ktory podnosi
    > temperature we wkladzie i szybe trzeba czyscic co 5-6 palen, a
    > czyszczenie sprowadza sie do popsikania jej odpowiednim srodkiem i
    > przetarciu recznikiem papierowym.

    Ja myślałem na początku, że moją szybę trzeba szorować...
    Zrobiłem to raz i drugi, ale szybko się zniechęciłem i raz nie wyczyściłem.
    Rozpaliłem i... okazało się, że dymna zasłona z szyby zaczęła sama
    schodzić :-))).
    Ten nalot na szybie u mnie się zwyczajnie wypala sam i czyszczenie tego
    to strata czasu. I tak za następnym paleniem się przepali :-).

    Szyby nie czyszczę - czyści się sama.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 105. Data: 2011-10-31 09:56:18
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Nie bardzo zrozumiałem. Ja mam na myśli zwykły wymiennik płytowy po to
    > aby nie stosować wężownic wewnątrz zbiorników.

    aaaaaaaaaaa, płytowy. No to ok - wszystko jasne. Minusem jest dodatkowa
    pompka - koszty i fakt ze przy braku prądu nie bedzie wody ciepłej. Trzeba
    bedzie ten twój wynalazek z ups-em wdrozyć :-)

    b.

  • 106. Data: 2011-10-31 09:58:51
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > 180l/minutę, przy 92% prędkości (to jest maksymalna prędkość pompy) zobacz
    > zdjęcia to sam się zorientujesz na ile wskazania są rzeczywiste

    Znalazlem takie oto zdjecie:
    http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2011-10/7f8f3e17/25_04
    _2009.jpg.html
    Moc chwilowa w kwietniu to 4669W. Pamietajac, ze masz trzy kolektory, wiec
    moc z metra rowna bedzie 864W. Jak na kwiecien to mozna powiedziec
    rewelacja, niestety w praktyce waha sie w polowie tych wartosci. Kat
    pochylenia przy takich roznicach mozna sobie darowac, bo albedo dla czarnego
    kolektora to pewnie max 10% w stosunku do powierzchni poziomej. Slowem,
    podejzewam, ze masz zle ustawiony sterownik.

    Pozdro.. TK

  • 107. Data: 2011-10-31 10:51:02
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > czarnego kolektora to pewnie max 10% w stosunku do powierzchni poziomej.
    > Slowem, podejzewam, ze masz zle ustawiony sterownik.

    Sterownik jest na 100% ustawiony poprawnie. Kąt pochylenia u mnie akurat
    optymalny właśnie na marzec kwiecień jest.
    Rotametr wskazuje 18l/h przy 92% prędkości, ciepło właściwe glikolu 49% jest
    nieco niższe niż czystej wody( woda 1,16 a glikol 1,05) i to uwzględnia
    program sterownika. Temperatury nie oszukane bo to czujniki platynowe
    PT1000. Zanużyłem kiedyś wszystkie w wodzie i patrzyłem co pokaże
    sterownik. Pokazywał na wszystkich trzech to samo co osobnym mierniki obok z
    pomiarem termoparą.
    Co do 4669kWh to jest to moc chwilowa i tym się nie sugeruj, za parę minut
    może spaść. Zwróć uwagę na temperaturę powrotu (S2-zasobnik-55stC oraz
    temperaturę na 3/4 wysokości zbiornika czujnik S3- 57stC.
    Taka moc wskazywana wynika z faktu, że gdy nagle słońce wyjdzie zza chmur i
    oświetli solar to zanim pompa się rozkręci (czas zwiększania prędkości
    obrotowej u mnie to około 3minuty) solar nieco się czasem przegrzeje przez
    te parę minut i wyjdzie na chwilę taka moc. Tym się nie przejmuję ponieważ w
    drugą stronę, gdy słońca nagle braknie to solar jeszcze przez chwilę oddaje
    zmagazynowane ciepło więc to wszystko się bilansuje. A dlatego taki długi
    czas rozkręcania obrotów gdyż na zbyt krótkim czasie system wpadał w czkawkę
    i się wyłączał/załączał.
    Czasem też taka moc chwilowa występuje przez paredziesiat sekund gdy pompy
    nagle ruszą. Czujnik S1 kolektora jest u mnie trochę za płytko wsunięty w
    kolektor i podczas gdy pompa stoi, wewnątrz kolektora jest nieco wyższa
    temp. Niż tu przy kroćcu gdzie umiejscowiony jest czujnik S1.
    Najważniejsze w tym wszystkim są nie tyle moce co efekt koncowy czyli
    temperatura zładu w 300l zbiorniku.

    Marek

  • 108. Data: 2011-10-31 10:52:47
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Rotametr wskazuje 18l/h

    180l/h

    Marek

  • 109. Data: 2011-10-31 11:31:25
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Najważniejsze w tym wszystkim są nie tyle moce co efekt koncowy czyli
    > temperatura zładu w 300l zbiorniku.

    Owszem, ale wydaje mi sie, ze uzyski jakie rejestrujesz sa przeszacowane.
    Ciekw bylem z czego to wynika, tym bardziej, ze czesci uzyskow nie
    rejestrowales. Zastanawia mnie to, bo mniej wiecej przyjmuje sie roczna
    wartosc ok. 1000kWh/m^2. Z Twoich 5570kWh/16 miesiecy wynika, ze srednia
    sprawnosc cieplna Twojego kolektora to ok. 80%. Ni huhu to mi sie nie
    zamyka.

    Pozdro.. TK

  • 110. Data: 2011-10-31 17:48:27
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 31-10-2011 o 10:44:45 Robert G <r...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Ten nalot na szybie u mnie się zwyczajnie wypala sam i czyszczenie tego
    > to strata czasu. I tak za następnym paleniem się przepali :-).

    Może masz szybę z pirolitycznym czyszczeniem tylko o tym nie
    wiesz/zapomniałeś :)
    Bo tak właśnie to działa, odpowiednia temp i zanieczyszczenia na szybie
    się wypalają.

    --
    Pozdr
    JanuszK