  • 111. Data: 2011-10-31 18:00:53
    Temat: Re: op3acalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:
    > Może masz szybę z pirolitycznym czyszczeniem tylko o tym nie
    > wiesz/zapomniałeś :)

    Może... jednak nie wiedziałem, że chodzi tu o jakieś tam piroli... :-))).
    Zwyczajnie sprzedawca mi nie rekomendował drzwiczek z szybą jako
    samoczyszcząca.
    Szkło ma wytrzymywać do 750 stC, zatem się wypala...

    pozdr
    Robert G.

  • 112. Data: 2011-10-31 19:30:48
    Temat: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    >Zastanawia mnie to, bo mniej wiecej przyjmuje sie roczna wartosc ok.
    >1000kWh/m^2. Z Twoich 5570kWh/16 miesiecy wynika, ze srednia sprawnosc
    >cieplna Twojego kolektora to ok. 80%. Ni huhu to mi sie nie zamyka.

    Maniek. Średnia wartość irradiancji podawana jest tylko "od słońca" i to
    jedno a to co faktycznie dociera do kolektora bezpośrednio ze słońca oraz z
    odbić od okolicznych płaszczyzn to drugie. Kiedyś już pisałem że zauważyłem
    że gdy leży śnieg to solar daje wyraxnie bo nawet 300-500W więcej. Już
    któryś rok obserwuję że jak tylko spadnie śniego to moce wyraźnie są wyższe.
    Wiesz dlaczego polarnicy muszą nosić specjalne okulary? Żeby było ciekawie,
    kilka razy zaobserwowałem coś co wydawać by się mogło totalnym idiotyzmem. W
    lecie zachodzące Słońce było juz schowane za lasem (las od północnego
    zachodu)i solary byłi w cieniu dla bezpośrednich promieni słońca które nawet
    gdyby nie las to by świeciło solarom w plecy. I co się okazało, nagle ni z
    gruchy ni z pietruchy pompkja się włączyła i solar zaczął grzać. Jak to
    było mnożliwe?! Co prawda z moca niewielką bo jakieś 200-300W ale było.
    Sprawcą tego efektu były... chmury znajdujące się po stronie południowej
    nieba (zachodnio północne niebo było czyściutkie) które odbijały promienie
    zachodzącego słońca na solary. Jaja co?
    No to teraz powiedz mi jak się mają te wszystkie wartości bezpośredniej
    irradiancji do rzeczywistych warunków?

    Marek

  • 113. Data: 2011-10-31 21:19:51
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości

    > No to teraz powiedz mi jak się mają te wszystkie wartości bezpośredniej
    > irradiancji do rzeczywistych warunków?

    Powiem tak: 200 - 300W to tzw. ...uj przez pare minut, przy dwa razy
    wyzszych uzyskach niz instalacje jakie znam, moja i linkowane.
    Tu przyklad: http://www.sonergo.com.pl/strony/pomiary.php
    Odbicie od innych przedmiotow, zgoda. Moim zdaniem pomijalne, bo
    powierzchnia kolektora jest jaka jest. Niby czemu solar w Twojej okolicy
    mialby "wieksze odbicia" od czujnikow reszty swiata? Testy kolektorow tez
    nie potwierdzaja sprawnosci wyzszych jak 80%, a Tobie wychodzi, ze to
    srednia sprawnosc. Moim zdaniem to maksymalna sprawnosc.
    Nie chce sie tu sprzeczac, nie chodzi o to..., zupelnie nie chodzi o to.
    Moim zdaniem sterownik Ci zawyza i zdania nie zmieniam.
    Polarnicy to inna bajka. Kolektor ustawiony w gore pod katem, nie moze miec
    wiekszych uzyskow z odbicia calkowicie chaotycznego niz z promieniowania
    bezposredniego, a to raptem niecale 400W na koniec stycznia i to podczas
    bezchmurnego nieba w poludnie. Slonce swieci 8 godzi, z czego do
    wykorzystania bedzie z 5, bo pozniej promieniowanie jest zbyt slabe by
    rozgrzac kolektor do uzytkowych wartosci, skoro baniak jest juz nagrzany.
    Nie ma co liczyc tez na to, zeby promieniowanie nawet latem osiagalo wyzsze
    wartosci jak te 800W/m^2 w samo poludnie.
    Chcesz mozesz miec inne zdanie. Nie bede sie tu zabijal.

    Pozdro.. TK

  • 114. Data: 2011-10-31 22:25:37
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Chcesz mozesz miec inne zdanie. Nie bede sie tu zabijal.

    Ja w to nie wnikam. Dla mnie wskazanie są w celach porównawczych. Wiem w ten
    sposób o ile słabszy był sierpień do września itede ale w sumie liczy się
    dla mnie efekt końcowy czyli ciepła woda w zbiorniku. Kiedyś miałem przez
    kilka dni założony czujnik przepływu grundfos: Piszą że dokładność jego
    wskazań na tyle wysoka że nadaje się do rozliczeń ciepła, nie zauważyłem
    żeby wskazywał jakieś niższe wartości przepływu niż mój rotametr. Więc nie
    wiem co o tym myśleć.
    Temperatury napewno są prawidłowe gdyż po pierwsze nie możliwe aby wszystkie
    3 czujniki zawyżały bo wszystkie trzy naraz zanurzałem w wodzie, po drugie
    pomiar był kontrolowany miernikiem temperatury z termoparą i się zgadzał co
    do stopnia. Naprawdę nie wiem co o tym sądzić ale licząc np. taki uzysk
    20kWh w ciągu dnia oznacza to że woda z początkowych 20stC średniej
    temperatury objętości całego zbiornika 300l powinna być nagrzana do około
    55stC. To się tez zgadza. Zauważ że w statystykach dziennych w słoneczne dni
    uzysk dzienny dochodzi spokojnie do tych 16-20kWh. Tyle akurat trzeba aby
    nagrzać te 300l wody z 20stopni do 70-75 jakie mam spokojnie w lecie. Mnie
    nie cieszą te uzyski mocy ale fakt że mam ciepłą wodę, jak to mówił kiedyś
    Cejrowski "po szyję"

    Marek

  • 115. Data: 2011-10-31 22:46:10
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > spokojnie w lecie. Mnie nie cieszą te uzyski mocy ale fakt że mam ciepłą
    > wodę, jak to mówił kiedyś Cejrowski "po szyję"

    Masz racje. Uzyski na poziomie 18kWh latem nie dziwia, tez takie mam. Po
    sniadaniu praktycznie woda nadaje sie do kapieli. :-)
    Latem jest super. Trzy plaskie kolektory i nic wiecej nie trzeba. Teraz mam
    sterownik ustawiony na 45C wody w baniaku i wylaczylem plynna regulacje
    pompy, bo strasznie to sie meczy. Kiedy "slonca nie starcza" sterownik
    przelacza sie na podlogowke i jest git. Z 800W przy minimalnych obrotach
    pompy grzania CWU to nic w porownaniu z np. 2,5kW pod koniec dnia dla
    podlogi i nizszej temp. wyjsciowej. Kociol i tak musi cos grzac i tak. Co za
    roznica czy podgrzeje z trzydziestu paru CWU do 45C te sto pare litrow czy
    nie nagrzeje podlogi przez 3-4 godziny, ale z kilka razy wieksza moca.
    Chodzi mi po glowie dolozenie dwoch kolektorow na innej polaci dachu. Na
    razie cena jest taka sobie dzieki o ironio doplatom do instalacji. Piec
    sztuk to juz cos i mozna myslec o ogrzewaniu. Na razie grzeje, ale widze, ze
    to ma wiekszy potencjal. Prozniowe lepiej sobie odpuscic jak sam pisales ze
    dwa lata temu. :-) Ceny nosnikow ciagle w gore, a slonce mamy za darmo.
    Podlaczenie zwyklej zmywarki do cieplej wody to juz cos. Mam chyba ciut za
    maly wymiennik do mojej podlogowki, prawie 200m^2 posadzki. Dzis dolozylem
    drugi silownik zaworu trojdrogowego powrotu z podlogowki, zeby wszystko bylo
    bezobslugowe. Wszystko chodzi az milo popatrzec, tylko zeby ta cena
    kolektorow byla nizsza...

    Pozdro.. TK

  • 116. Data: 2011-10-31 23:26:53
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > drugi silownik zaworu trojdrogowego powrotu z podlogowki, zeby wszystko
    > bylo bezobslugowe. Wszystko chodzi az milo popatrzec, tylko zeby ta cena

    Widzę że nie próżnujesz i cały czas coś udoskonalasz. Ja czekam, być może w
    przysżłym roku dołożę dwa.

    Mam garść nastęnych danych ze sterownika.
    Listopad 2010 - listopad 2011. Uzysk 3390kWh, całkowity czas pracy solarów
    (pomp) 1780 godzin
    Daje nam to średnio 148godzin miesięcznie.

    Napisałeś wczesniej" "Slonce swieci 8 godzi, z czego do
    wykorzystania bedzie z 5, bo pozniej promieniowanie jest zbyt slabe by
    rozgrzac kolektor do uzytkowych wartosci, skoro baniak jest juz nagrzany."
    U mnie w lecie obserwuję że kolektor grzeje jak tylko jest słońce od
    7:40-pompa startuje akurat gdy wychodzę z domu, do 17:50 słońce chowa się za
    lasem. Nie zauważyłem aby mimo słońca przez cały dzień pompa stała mimo że
    jest to ponad 10 godzin pracy. Być może tkwi w tym tajemnica że u mnie w
    ciągu dnia sporo się dzieje w domu, pralka, zmywarka, ktoś jest. Woda jest
    pobierana więc solar ma cały czas coś do roboty. Zużywamy według rachunków w
    lecie około 16-18m3 wody na miesiąc. W zimie ciut mniej bo spada do około
    14-15 więc te 2-3m w lecie to idzie w trawnik lub na auto a reszta w domu.

  • 117. Data: 2011-11-01 11:37:23
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Widzę że nie próżnujesz i cały czas coś udoskonalasz. Ja czekam, być może
    > w przysżłym roku dołożę dwa.

    Ja czekam na spadek cen. Wlasciwie wszystko mam przygotowane na dolozenie
    dwoch kolektorw.
    Rury wychodzace na dach do kolektorow przenioslem pod gasiar i spod niego
    wychodza w dol. Odpowietrzniki mam na strychu i stad moge rozciagnac sobie
    instalacje jak chce, wychodzac na druga polac z zaworem trojdrogowym, bo
    niestety po poludniu oba ewentualne kolektory beda zaslaniane przez czesc
    dachu od zachodu. Trzeba obieg podzielic na czesc zimna i ciepla zaworem
    trodrogowym i sterownikiem przelaczajacym go. Zaden problem w sumie.

> [...]
    > za lasem. Nie zauważyłem aby mimo słońca przez cały dzień pompa stała mimo

    Latem tak. Od zachodu slonce mam po horyzont i kolektor grzeje mimo
    ogrzewania go niemal z boku. Tak jest w lecie, grzeje prawie do 19. Zima to
    jednak inna bajka. Mimo, ze slonce swieci to im pozniej tym bardziej widac
    brak mocy. Stad dobrym pomyslem jest przelaczenie sie na podlogowke.
    Niestety przy duzych mrozach temp. wody w instalacji CO tez rosnie. Ale od
    lutego - marca takie cos ma juz sens.

    Pozdro.. TK

  • 118. Data: 2011-11-01 13:32:18
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Maniek. Podałem ci czas sumaryczny w godzinach oraz ilość kWh za równy rok.
    Pozwolę się przypomnąć abyś teraz skomentował sprawność średnią, bo mi
    wyszło 44% a ty mi wyliczyłeś nierealne 80%

    Marek

  • 119. Data: 2011-11-01 15:02:05
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > Pozwolę się przypomnąć abyś teraz skomentował sprawność średnią, bo mi
    > wyszło 44% a ty mi wyliczyłeś nierealne 80%

    Owszem, ale teraz podajesz 3390kWh - srednio 282kWh/miesiac, a wczesniej
    348kWh/miesiac i to nie wszystko rejestrowane.
    Te 80% bylo szacunkowe do docierajacej energii w ciagu roku na 1m^2 -
    1000kWh. Nie podawales wczesniej godzin pracy. Z wczesniejszego przykladu
    wychodzilo, ze przez rok z jednego metra uzyskales 773,61kWh. Inna sprawa,
    ze zalapales w tym okresie dwa najlepsze okresy w roku.

    Pozdro.. TK

  • 120. Data: 2011-11-01 20:11:48
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > Te 80% bylo szacunkowe do docierajacej energii w ciagu roku na 1m^2 -
    > 1000kWh. Nie podawales wczesniej godzin pracy.

    Podałem dopiero gdy zobaczyłem że przyjąłeś jakieś tam.

    > Z wczesniejszego przykladu wychodzilo, ze przez rok z jednego metra
    > uzyskales 773,61kWh. Inna sprawa, ze zalapales w tym okresie dwa najlepsze
    > okresy w roku.

    Ano widzisz.
    Nie sprawdzałem na 100% ale mam wrażenie że sterownik godzin chyba nie
    zaokrągla, lecz podaje co do godziny zakończonej, więc zawsze jakieś minuty
    nieskończonej godziny (ale pracy nie zegarowe) urywa.
    Dzisiaj było słonecznie. Kolektor grzał według sterownika 8 godzin i pokazał
    18kWh. Akurat sporo się działo w kuchni to i woda lała się często z kranu i
    zmywarka jeszcze była włączona, co odbiło się na tym, że kolektor pracował
    sporą część dnia niskotemperaturowo co odbiło się na wysokiej delcie i
    wiadomo jego wyższej sprawności. Dopiero coś po 14:00 w zbiorniku wody
    została osiągnięta temp 48stC i sterownik przełączył grzanie na podłogówkę.
    Pod koniec, kiedy słońce się schowało już za lasem, temperatura powrotu
    podłogówki wynosiła 27stC.
    O 16:30 kocioł włączył się po to, aby dogrzać wodę w zbiorniku z 48stC do
    55stC.
    Ostatni tak ciepły listopad pamiętam był w 2006roku.

    Marek