    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <j8g8pc$i60$1@inews.gazeta.pl> <j8jmjb$fgh$1@news.onet.pl>
    <j8k3jr$2imd$1@news2.ipartners.pl> <j8k7a1$40m$1@news.onet.pl>
    <j8k87n$2kr3$1@news2.ipartners.pl> <j8ka6i$dns$1@news.onet.pl>
    <j8kgeh$2ouq$1@news2.ipartners.pl> <j8kgt5$50v$1@news.onet.pl>
    <j8khqp$2pib$1@news2.ipartners.pl> <j8lrgs$h3h$1@news.onet.pl>
    Subject: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Date: Mon, 31 Oct 2011 11:51:02 +0100

    news:j8lrgs$h3h$1@news.onet.pl...

    > Znalazlem takie oto zdjecie:
    > http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2011-10/7f8f3e17/25_04
    _2009.jpg.html
    > Moc chwilowa w kwietniu to 4669W. Pamietajac, ze masz trzy kolektory, wiec
    > moc z metra rowna bedzie 864W. Jak na kwiecien to mozna powiedziec
    > rewelacja, niestety w praktyce waha sie w polowie tych wartosci. Kat
    > pochylenia przy takich roznicach mozna sobie darowac, bo albedo dla
    > czarnego kolektora to pewnie max 10% w stosunku do powierzchni poziomej.
    > Slowem, podejzewam, ze masz zle ustawiony sterownik.

    Sterownik jest na 100% ustawiony poprawnie. Kąt pochylenia u mnie akurat
    optymalny właśnie na marzec kwiecień jest.
    Rotametr wskazuje 18l/h przy 92% prędkości, ciepło właściwe glikolu 49% jest
    nieco niższe niż czystej wody( woda 1,16 a glikol 1,05) i to uwzględnia
    program sterownika. Temperatury nie oszukane bo to czujniki platynowe
    PT1000. Zanużyłem kiedyś wszystkie w wodzie i patrzyłem co pokaże
    sterownik. Pokazywał na wszystkich trzech to samo co osobnym mierniki obok z
    pomiarem termoparą.
    Co do 4669kWh to jest to moc chwilowa i tym się nie sugeruj, za parę minut
    może spaść. Zwróć uwagę na temperaturę powrotu (S2-zasobnik-55stC oraz
    temperaturę na 3/4 wysokości zbiornika czujnik S3- 57stC.
    Taka moc wskazywana wynika z faktu, że gdy nagle słońce wyjdzie zza chmur i
    oświetli solar to zanim pompa się rozkręci (czas zwiększania prędkości
    obrotowej u mnie to około 3minuty) solar nieco się czasem przegrzeje przez
    te parę minut i wyjdzie na chwilę taka moc. Tym się nie przejmuję ponieważ w
    drugą stronę, gdy słońca nagle braknie to solar jeszcze przez chwilę oddaje
    zmagazynowane ciepło więc to wszystko się bilansuje. A dlatego taki długi
    czas rozkręcania obrotów gdyż na zbyt krótkim czasie system wpadał w czkawkę
    i się wyłączał/załączał.
    Czasem też taka moc chwilowa występuje przez paredziesiat sekund gdy pompy
    nagle ruszą. Czujnik S1 kolektora jest u mnie trochę za płytko wsunięty w
    kolektor i podczas gdy pompa stoi, wewnątrz kolektora jest nieco wyższa
    temp. Niż tu przy kroćcu gdzie umiejscowiony jest czujnik S1.
    Najważniejsze w tym wszystkim są nie tyle moce co efekt koncowy czyli
    temperatura zładu w 300l zbiorniku.

    Marek