  • 11. Data: 2011-09-20 20:31:58
    Temat: Re: powieszenie umywalki na scianie z g-k
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-20 12:32, Jackare pisze:
    > Można jak najbardziej i też nie musi to być przykręcane. Można użyć
    > kleju montażowego, silikonu szklarskiego lub choćby kleju guma-metal
    > (taki zmodyfikowany butapren).
    > Najlepiej skleic to i do płyty i do profili, ale tak by jednak główną
    Genialny pomysl "kleic" butaprenem albo silikonem plyte do profilu C i
    to po bokach jeszcze...
    Ehh...
    Do Jackare:
    Duzo klejow montazowych wykonuje sie np z kauczuku neoprenowego ktory
    paruje caly czas i po nawet juz 5 latach potrafi cos odpasc jak np
    listwy wykonczeniowe wiec sredni pomysl do plytek na kilkanascie lat.
    Silikon powoduje korozje metalu wiec mozliwe ze delikatny ocynk na
    profilu szlag by trafil i po paru latach w nawet malej wilgoci profile
    zamieniaja sie w rdzawa papke.
    O butaprenie juz nie wspomne bo to kiepski zart w tym zastosowaniu (to
    klej kontaktowy!)...

    Do Macka.
    Nie sluchaj takich wynalazkow.
    Zamiast maziania jakimis cudownymi klejami/silikonami dla niedzielnych
    majsterkowiczow wystarczy ze zapewnisz dosc duza powierzchnie plyty
    wzmacniajacej plecy plyty GK pod umywalka.
    Plyta (OSB, wiorowa sredni pomysl bo nie lubi wilgoci, sklejka, etc)
    obowiazkowo wypelniajaca wrecz na wcisk cala przestrzen pomiedzy
    profilami pionowymi.
    Taki kawalek plyty powinien byc umocowany do profili pionowych (i
    poziomych jak masz je w tym miejscu) za pomoca katownikow - moze byc
    kawalek profilu dzieki czemu obciazenie bedzie rownomierniej przenoszone
    na element konstrukcyjny jakim jest profil.
    Z racj ze sruby pod umywalke przenosza dosc duze sily wyrywajace grubosc
    plyty moze nie byc wystarczajaca zeby poprawnie zamocowac tam jakies
    nakretki, etc.
    Warto wiec zrobic cos w rodzaju ponizszej kanapki:
    +-+-+
    | | |
    |p|p|
    |l|l|
    |y|y|+----
    |t|t|| Kawalek profilu (najlepiej UA oscieznicowy)
    |a|a||
    | | ||
    +-+-++| |
    otwor | | Nakretka (ja sobie mozesz przykleic ;D)
    +-+-++| |
    | | ||
    |G|S|
    |K|B|
    | | |
    +-+-+

    Metalowy profil rozklada punktowo dzialajace sily na wieksza
    powierzchnie, plyta OSB na jeszcze wieksza powierzchnie, itd...
    W powyzszym rozwiazaniu nie ma mozliwosci zeby cos Ci pekalo z drugiej
    strony.
    Jak zauwazyles nie obejdzie sie bez "odkrywki" jak ladnie zauwazyl
    kolega powyzej. Wycieta plyte mozna z powrotem zalozyc uzywajac kawalkow
    profili (C, CD, etc...). Zeby bylo bez sladu i nie pekalo w tym miejscu
    zostaw szczeline okolo 2mm i zfazuj dobrze krawedzie i na to nie siatka
    a flizelina albo papier.
    I voila...

    Artur Lew

  • 12. Data: 2011-09-20 22:56:09
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Artur Lew" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zamieniaja sie w rdzawa papke.
    > O butaprenie juz nie wspomne bo to kiepski zart w tym zastosowaniu (to

    Niestety nie wgłębiam się w strukturę chemiczną tych klejów ograniczając się
    do zakresu zastosowań podanego przez producentów na opakowaniu.
    Co do silikonu i "butaprenu" pozwoliłem sobie polecić silikon szklarski i
    klej guma-metal nazwany przeze mnie butaprenem na podstawie odczuć
    zapachowych.
    Silikon szklarski który wg producenta może być stosowany do klejenia i
    wklejania szyb i luster - nie przypuszczałem że może powodować przspieszoną
    korozję metalu. Stosowałem go w bardzo wielu przypadkach i póki co szkód nie
    było.
    Klej guma-metal prod dragona także stosowałem wielokrotnie do sklejania gumy
    z metalem i poleciłem go ze względu na dobre wiązanie z metalem właśnie.
    Póki co bez szkód na przestrzeni ponad 2 lat
    Oczywiście nie mam doświadczeń eksploatacyjnych i obserwacji długoletnich ze
    skutków stosowania tych lepiszczy.

    Co mogę polecić dodatkowo autorowi wątku to oprócz wzmocnienia samej ściany,
    także przyklejenie za pomocą dobrego silikonu sanitarnego (np Max lub Gebo)
    umywalki do ściany. Pozwoli to na rozłożenie obciążenia nie tylko na śruby
    ale i na ścianę. Silikony te trzymają tak mocno, że po związaniu można śruby
    odręcić i umywalka nie dość że będzie się trzymać, to jej oderwanie od
    ściany będzie bardzo trudne lub niemożliwe bez odcięcia silikonu.

  • 13. Data: 2011-09-21 05:59:51
    Od: artee <a...@g...com>

    > Niestety nie wgłębiam się w strukturę chemiczną tych klejów ograniczając się
    > do zakresu zastosowań podanego przez producentów na opakowaniu.
    To po co komus proponujesz uzycie kleju niezgodne z jego zastosowaniem?
    W necie znajdziesz wiele poradnikow (np Patexa) co i czym kleic.
    A w zastosowaniach newralgicznych zawsze poelcam zapoznac sie z karta produktu
    ktora powinna byc dostepna zawsze na stronie producenta/importera.

> [...]
    > korozję metalu. Stosowałem go w bardzo wielu przypadkach i póki co szkód nie
    Nie wszystkie silikony moga ja powodowac.
    Niestety wiekszosc dostepnych na rynku silikonow maja odczyn kwasny.
    Wynika to z czasami dosc sporej zawartosci octanow (smierdza w trakcie sieciowania).

    > Klej guma-metal prod dragona także stosowałem wielokrotnie do sklejania gumy
    > z metalem i poleciłem go ze względu na dobre wiązanie z metalem właśnie.
    Nie rozumiesz w jaki sposob dziala ten klej.
    Smarujesz obie powierzchnie, czekasz do calkowitego ich wyschniecia (minimum
    kilkanascie minut) i silnie sciskasz.
    O sile wiazania decyduje sila docisku w tej wlasnie chwili.
    Sugerujesz ze czlowiekowi maja pospadac plytki po drugiej stronie w trakcie docisku?
    Ten klej ma duza sile wiazania ale na odpowiednio wiekszej powierzchni.
    Mazianie tego na styku plyty i profilu to jak zabawa Pit-a i Pata w pewnej czeskiej
    bajce ;)

    > Co mogę polecić dodatkowo autorowi wątku to oprócz wzmocnienia samej ściany,
    > także przyklejenie za pomocą dobrego silikonu sanitarnego (np Max lub Gebo)
    Znowu zle.
    Silikon sanitarny w zadnym razie nie sluzy do klejenia tylko uszczelniania.
    Tutaj moglbym koledze doradzic naklejenie z tylu na umywalke albo waskiego paska
    kitu szklarskiego ktory dopasuje sie idealnie do sciany (stara szkola) albo
    odpowiedniego elementu wycietego np z pianki (cos takiego jak pod muszle WC, nowa
    szkola ;) ). Ladnie to przeniesie obciazenie na plytki.

    > odręcić i umywalka nie dość że będzie się trzymać, to jej oderwanie od
    > ściany będzie bardzo trudne lub niemożliwe bez odcięcia silikonu.
    A chcesz sie zalozyc ?
    ;)

    Artur Lew

  • 14. Data: 2011-09-21 07:00:53
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Sep 2011 22:31:58 +0200, Artur Lew napisał(a):

    (...)

    A moglbys jeszcze zamiescic legende do swojego Ascii-artu
    ? :) Tak na wszelki wypadek...

    Z profilami poprzecznym jest o tyle problem, ze jeden z nich jest na 99
    procent dokladnie na tej wysokosci, na ktorej MUSZA wypadac otwory na sruby
    mocujace umywalke (otwory w plytkach juz wywiercono, a poza tym wysokosc
    wyprowadzen wody i kanalizacji ze sciany oraz nietypowy ksztalt umywalki
    nakladaja spore ograniczenia) i na dodatek jest przewiercony.

    Jesli mam wzmocnic tyl plyty GK, to ten przewiercony profil bede musial
    usunac (inaczej jakos sobie tego nie wyobrazam). No i teraz pytanie, czy to
    wykonalne i jesli tak, to czy nie nalezy przed jego wyjeciem przykrecic
    poprzecznych profili ponizej i powyzej, zeby konstrukcja nie zaczela nagle
    pracowac.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 15. Data: 2011-09-21 08:09:01
    Od: artee <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 września 2011, 09:00:53 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
    > A moglbys jeszcze zamiescic legende do swojego Ascii-artu
    Zobacz ponizej.

> [...]
    > wyprowadzen wody i kanalizacji ze sciany oraz nietypowy ksztalt umywalki
    > nakladaja spore ograniczenia) i na dodatek jest przewiercony.
    Tutaj bedzie klopot ale...
    Ja bym podzielil w takim razie to wzmocnienie na dwie czesci i zamocowal to od gory i
    dolu. Profil poziomy masz z wywinietymi krawedziami C czy klasyczne U?
    Jezeli U to bez problemu wsuniesz od ktorejs strony ta plyte wzmacniajaca w profil i
    odstep miedzy tymi kawalkami bedzie raptem na grubosc profila. Jak z zawinietymi
    brzegami to troche kombinerkowania bedzie ;)
    Boki tych plyt wzmacniajacych mocujesz za pomoca profilu UD do profili pionowych
    (profil U ~50 mm - grubosc plyty 18mm - szerokosc UD ~3cm wiec na pewno sie
    zmiescisz). Plyte wzmacniajaca przykrec katownikiem tez do profilu poziomego z ktorej
    ze stron gdzie nie masz rurek/srub.
    W miejscu gdzie wypadaja Ci otwory podcinasz troche profil poziomy i na cala dlugosc
    wzmocnienia przykrecasz dwa kawalki jakiegos profila czy katownika (pionowo).
    Najlepiej jakis UA jak Ci zostal (2 mm grubosci).
    W tym UA wiercisz otwory przez ktore beda przechodzic sruby z umywalki.

    Nie chce mi sie tego klepac w ASCII i wieczorkiem przygotuje Ci rysunek w 3D jak
    chcesz (odezwij sie na priva) :)

    > Jesli mam wzmocnic tyl plyty GK, to ten przewiercony profil bede musial
    > usunac (inaczej jakos sobie tego nie wyobrazam). No i teraz pytanie, czy to
    Nie bedzie takiej potrzeby ale trzeba bedzie go tylko naciac w dwoch miejscach zeby
    przepuscic profile ktore przeniosa obciazenia z nakretek na plecy wzmocnienia.
    Pamietaj ze te wzmocnienia zastapia Ci profil poprzeczny bo beda sie znajdowac
    pomiedzy pionowymi.
    Jezeli nie masz miejsca bo pewnie ciasno tam troche to zawsze mozesz uzyc zamiast
    plyty kawalka blachy ktory przeniesie obciazenie na wieksza powierzchnie GK. Zawsze
    jednak bedziesz potrzebowal zakotwienia do pionowych/poziomych profili zeby nie
    pracowala plyta GK (a z nia plytki).

    > wykonalne i jesli tak, to czy nie nalezy przed jego wyjeciem przykrecic
    > poprzecznych profili ponizej i powyzej, zeby konstrukcja nie zaczela nagle
    > pracowac.
    Oczywiscie mozesz ale tak na prawde to juz nie za bardzo cos poprawisz bo profile
    zaczynaja pracowac zgodnie z instrukcja dopiero jak je przykrecisz do plyty GK a
    tutaj od strony plytek nie ma szans :)
    Reasumujac - na przyszlosc trzeba przemyslec wzmocnienia sciany z GK zanim sie ja
    oplytkuje ;)

    Artur Lew

  • 16. Data: 2011-09-21 08:24:00
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 01:09:01 -0700 (PDT), artee napisał(a):

    > Reasumujac - na przyszlosc trzeba przemyslec wzmocnienia sciany z GK zanim sie ja
    oplytkuje ;)

    Ja tego nie budowalem, niestety. Zaczynam zalowac. Dopoki nie rozbiore
    sciany (zapewne w sobote), to nie bede nawet wiedzial, jakie dokladnie mam
    tam profile i rozstawy.

    Na dodatek moze sie okazac, ze poniej punktu mocowania umywalki jest w
    scianie bardzo malo miejsca przez rure kanalizacyjna i 2 rury z woda.

    Myslalem w takim ukladzie, ze oprocz wsuniecia wzmocnienia w profil poziomy
    (gruba plyta OSB) i dolozenia jak najszerszych paskow tej plyty powyzej i
    ponizej tego profilu wstawie tam tez cos w rodzaju nog ze stalowych
    profili, ktora zakotwie do podlogi.

    Zglosze sie pod wieczor na priv po rysunek, bo juz mi sie wydawalo, ze
    zaczalem rozumiec, ale teraz chyba przestalem :)

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 17. Data: 2011-09-21 09:31:00
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "artee" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ion-forums@yqaa12...

> [...]
    >Mazianie tego na styku plyty i profilu to jak zabawa Pit-a i Pata w pewnej

    Oczywiście rozumiem i wiem jak działa. I nie widzę żadnych przeszkód aby
    siłę docisku po przyschnięciu kleju na obydwu powierzchniach zapewnić
    poprzez przykręcenie umywalki i nieruszanie tego już więcej.

> [...]

    >Znowu zle.
    >Silikon sanitarny w zadnym razie nie sluzy do klejenia tylko uszczelniania.

    No to w takim razie moje silikony tego nie wiedzą, przynajmniej w
    odniesieniu do kilkudziesięciu umywalek i do brodzików kabin prysznicowych.
    I tu podpiszę się obiema rękami że choć w teorii silikony te nie służą do
    klejenia, to w praktyce doskonale się w tym sprawdzają oczywiście nie jako
    podstawa montażu a uzupełnienie montażu mechanicznego. Przyczepność tych
    silikonów do powierzchni jest świetna pod warunkiem odtłuszcenia
    powierzchni. Kto chce, może to nazwać uszczelnieniem a nie klejeniem bo
    starannie położony świetnie spełnia rolę "drugiej" uszczelki gdyby ta
    pierwsza narożna chciała przepuszczać.

> [...]
    >odpowiedniego elementu wycietego np z pianki (cos takiego jak pod muszle
    >WC, nowa szkola ;) ). Ladnie to przeniesie obciazenie na >plytki.
    ale to, zwłaszcza pianka tylko odizoluje umywalkę od kafelek powodując tylko
    "miękkie" przyleganie i ochornę powierzchni płytek a nie zwiąże w celu
    dodatkowego przenoszenia obciążeń

    > odręcić i umywalka nie dość że będzie się trzymać, to jej oderwanie od
    > ściany będzie bardzo trudne lub niemożliwe bez odcięcia silikonu.
    >A chcesz sie zalozyc ?
    >;)

    Tu spokojnie mógłbym:
    Po dobie zerwanie umywalki w kierunku prostopadłym do ściany jest
    praktycznie niemożliwe, zerwanie poprzez użycie umywalki jako dźwigni jest
    trudne i grozi uszkodzeniem powierzchni kafelek, zerwanie poprzez ukręcenie
    jest także bardzo trudne. To akurat przetestowałem empirycznie w wielu
    sytuacjach z zastrzeżeniem do podanych wcześniej dwóch marek silikonów. We
    wszystkich przypadkach siła potrzebna do oderwania umywalki od ściany będzie
    znacznie większa od sił jakie normalnie działają na umywalkę a dodam że ma
    to być tylko mocwanie pomocnicze w stosunku do śrub.
    --
    Jackare

  • 18. Data: 2011-09-21 09:37:40
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Zglosze sie pod wieczor na priv po rysunek, bo juz mi sie wydawalo, ze
    > zaczalem rozumiec, ale teraz chyba przestalem :)

    gdybyś ostatecznie nie dał rady, zawsze pozostaje Ci możliwość wykonania
    niewielkiej odkrywki i zalania tego betonem ponad wysokość umywalki :))))
    --
    Jackare

  • 19. Data: 2011-09-21 13:42:27
    Od: artee <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 września 2011, 11:31:00 UTC+2 użytkownik Jackare napisał:
    > Oczywi�cie rozumiem i wiem jak dzia�a. I nie widz� �adnych
    Brr, cos masz nie tak z kodowaniem.

    > si�� docisku po przyschni�ciu kleju na obydwu powierzchniach zapewni�
    > poprzez przykr�cenie umywalki i nieruszanie tego ju� wi�cej.
    Otoz nie do konca.
    Aby to przyczepic cala powierzchnia na raz musialbys uzyc wielu ton nacisku (to nie
    przesada).
    Dlatego w praktyce jak nie masz prasy to naklada sie to od rogu czy krawedzi.
    To implikuje typowe uzycie - jedna element jest sztywny a drugi elastyczny jak np
    blacha/fornir/skora/material/etc...

    > No to w takim razie moje silikony tego nie wiedzďż˝, przynajmniej w
    > odniesieniu do kilkudziesi�ciu umywalek i do brodzik�w kabin
    > prysznicowych.
    Tasma klejaca sie tez klei ale to nie wskazuje jej jako sposob montazu w/w
    przedmiotow.
    Mam nadzieje ze "przyklejasz" je tak tylko u siebie?
    Bo ja bym sie bal brac kase za robienie tego "komercyjnie".

    Silikon ma duza adhezje to fakt ale wymaga duzej powierzchni laczenia.
    Co innego kleic lustro a co innego umywalke ktora od strony sciany ma profilowana
    powierzchnie.
    Polecam zanim bedziesz rozwijal temat zapoznac sie z pojeciem klej i uszczelniacz.

    > ale to, zw�aszcza pianka tylko odizoluje umywalk� od kafelek powoduj�c
    > "mi�kkie" przyleganie i ochorn� powierzchni p�ytek a nie zwi��e w
    Zrozum, ani silikon/pianka/kit nie przenosi tutaj obciazenia.
    Zapewnia tylko wieksza powierzchnie styku i niweluje nierownosci.
    Jedyne pewne mocowanie to sruby i ewentualnie jakis stelaz/polka pod umywalka.

    > Po dobie zerwanie umywalki w kierunku prostopad�ym do �ciany jest
    Tzn drzec do siebie?
    To pewnie racja ale kto urywa umywalke rwac ja do siebie jak wystarczy usciasc na
    brzegu?
    :D

    Proponuje EOT.

    Artur Lew

  • 20. Data: 2011-09-21 20:01:38
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-21 10:24, Maciek pisze:
    > Zglosze sie pod wieczor na priv po rysunek, bo juz mi sie wydawalo, ze
    > zaczalem rozumiec, ale teraz chyba przestalem :)
    https://picasaweb.google.com/112330306958894812075/P
    odswietlenie# (3
    ostatnie rendery)

    W skrocie:
    * zielony - poziomy profil C
    * niebieskie - profile UD
    * pomaranczowy - wzmocnienie (tutaj 18 mm) w dwoch czesciach
    rozdzielonych poziomym profilem

    W poziomym profilu wykonujemy 2 naciecia na profil UD albo cokolwiek co
    rozlozy punktowy nacis nakretek na plecy wzmocnienia.
    Propozycje zeby to zaktowic do sufitu i podlogi nie za wiele sie zdadza
    bo musialbys rabnac niezly kawal zelastwa i nawet profil UA na tej
    dlugosci sie wygina.
    Robilem kiedys scianke dzialowa na wys 2.8m, szer 2m, grubosc to U
    (~5cm) + grubosc plyt 2 x 12mm.
    Na boki poszly profile UA zeby to wzmocnic (scianka byla zakotwiona
    tylko w suficie i podlodze).
    Na srodku mozna bylo spokojnie bez wiekszego nacisku to wygiac o jakies
    2-4 mm. Wszystko bylo ok bo nie bylo tam plytek i plyty byla przykrecona
    z obu stron profili.
    Tutaj 4mm to stanowczo za duzo jak na plytki scienne i usztywnienie z
    jednej strony...
    Jak bedziesz mial malo miejsca to rozwiazaniem moze byc odpowiednio i
    przyciety stelaz zrobiony z profilu UA, masz przeciez wersje 50mm (okolo
    40zl).
    Taki stelaz umocowalbys do bokow pionowych profili i do podloza.
    Jasne czy potrzebujesz kolejnego renderu ?
    :D

    Artur Lew