  • 11. Data: 2011-08-29 10:40:20
    Temat: Re: uziom pionowy - ile
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:77bf8d9a-a7ab-4fee-9c42-438715661d84@ea4g2000vb
    b.googlegroups.com...
    >hmm.. coś mi się tu nie podoba.. mnie zaśpiewali 4 razy tyle..
    >Możesz napisać co tak naprawdę zmierzyli w jaki sposób (co konkretnie
    >fizycznie robili na miejscu)?

    do miernika musze miec napiecie podane przedłuzaczem, jedna przewód miernika do
    napięcia, drugi do mierzonego elementu. Pstryk i gotowe. Mozna skasować 50zł, ale
    rynek to rynek, jak da sie skasować 200 to czemu nie :-)

    b.

  • 12. Data: 2011-08-29 11:36:19
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 29 Sie, 12:40, Budyń <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    napięcia, drugi do mierzonego elementu. Pstryk i gotowe. Mozna skasować 50zł, ale
    rynek to rynek, jak da sie skasować 200 to czemu nie :-)

    ehh.. zróbmy test na to czy jestem domyślny :))

    1. "muszę mieć napięcie" znaczy się podłączasz się do przewodu
    fazowego?
    2. "napięcie podane przedłużaczem" - znaczy się przewód podłączający
    do fazy musi być odpowiednio długi - ale dlaczego?
    3. "drugi do mierzonego elementu" - znaczy się fizycznie do czego w
    tym przypadku? konkretnie.
    4. "pstryk i gotowe" - znaczy że otrzymujemy wynik? a co to konkretnie
    za wielkość i w jakich jednostkach?

    Żeby było jasne - nie czepiam się - chcę tylko mieć pewność, że mówimy
    o tym samym i że dobrze wszystko zrozumiałem.

    PZDR
    Shaman

  • 13. Data: 2011-08-29 14:18:40
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
    ehh.. zróbmy test na to czy jestem domyślny :))

    1. "muszę mieć napięcie" znaczy się podłączasz się do przewodu
    fazowego?

    tak

    2. "napięcie podane przedłużaczem" - znaczy się przewód podłączający
    do fazy musi być odpowiednio długi - ale dlaczego?

    przepuszczamy do ziemi prąd z domowego gniazdka porzez miernik i uziom, wypada mieć:
    a) miernik, b) uziom , c) fazę :-) Badany element moze być dosc daleko od sieci wiec
    d) przedłużacz.

    3. "drugi do mierzonego elementu" - znaczy się fizycznie do czego w
    tym przypadku? konkretnie.

    do uziomu, szpili, złacza na kontroplnego scianie budynku

    4. "pstryk i gotowe" - znaczy że otrzymujemy wynik? a co to konkretnie
    za wielkość i w jakich jednostkach?

    rezystancja uziomu, podana w omach. Miernik MZC-2, jak chcesz to wygulaj sobie
    szczegóły.

    b.

  • 14. Data: 2011-08-29 17:48:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    napięcia, drugi do mierzonego elementu. Pstryk i gotowe. Mozna skasować 50zł, ale
    rynek to rynek, jak da sie skasować 200 to czemu nie :-)

    No to cię w ch... zrobili. Zmierzyli ci rezystancję pętli zwarcia
    doziemnego - jak uziom galwanicznie połączony z zaciskiem PE na
    przyłączu to taki pomiar nie mówi NIC o rezystancji przejścia doziemnego.

    Żeby zmierzyć rezystancję przejścia doziemnego należy w pewnej
    odległości od uziomu wbić dwa kołki pomiarowe przy czym linie uziom -
    kołki powinny być do siebie z grubsza prostopadłe. Standardową
    odległością kołków od uziomu jest 25m. im większa tym dokładniejszy
    pomiar ale większych energii wymaga.

    I teraz między uziom a jeden kołek wpuszczamy prąd (najlepiej przemienny
    i o częstotliwości różnej od 50 Hz żeby wyeliminować to co się w ziemi
    od sieci energetycznych plącze), na drugim z kołków mierzymy napięcie -
    i mamy rezystancję uziomu.
    W praktyce robi się to specjalizowanym przyrządem - trzy zaciski (uziom,
    kołek prądowy, kołek napięciowy), generator (na korbkę, bateryjny czy
    też z sieci zasilany - to akurat rzadko, te mierniki powinny dysponować
    sporą autonomicznościa bo uziom to jedna z pierwszych rzeczy robionych
    jeszcze przed podprowadzeniem prądu), stosowny układ opracowujący wyniki
    (liczący rezystancję ze stosunku prądu do napięcia) i element
    prezentujący wyniki (miernik wskazówkowy, wyświetlacz cyfrowy czy co tam
    jeszcze chcesz).

    --
    Darek

  • 15. Data: 2011-08-29 18:57:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w wiadomości
    >Żeby zmierzyć rezystancję przejścia doziemnego należy w pewnej
    >odległości od uziomu wbić dwa kołki pomiarowe przy czym linie uziom -
    >kołki powinny być do siebie z grubsza prostopadłe.

    bede ci mówił Mistrzu, widać wiedza twa znaczna jest i dawno nabyta.

    Bo wiesz, metody technicznej w dobie przyrządów elektronicznych to juz sie rzadko
    uzywa.... Ale jak sobie zyczysz generatorem na korbkę to OK :-)

    b.

  • 16. Data: 2011-08-30 09:29:14
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 29 Sie, 20:57, Budyń <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Bo wiesz, metody technicznej w dobie przyrządów elektronicznych
    > to juz sie rzadko uzywa.... Ale jak sobie zyczysz generatorem na

    Na ile mogłem poczytać to poczytałem - i wygląda na to, że pomiar
    rezystancji uziemienia przez pomiar pętli zwarcia to metoda taka
    sobie. Raczej orientacyjna niż dokładna. Pewnie stąd tak niska cena.

    PZDR
    Shaman

  • 17. Data: 2011-08-30 09:51:38
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >Na ile mogłem poczytać to poczytałem - i wygląda na to, że pomiar
    >rezystancji uziemienia przez pomiar pętli zwarcia to metoda taka
    >sobie. Raczej orientacyjna niż dokładna. Pewnie stąd tak niska cena.

    shaman ja cie prooosze... zostaw to elektrykom :) Moim przyrządem zmierze opornosc
    uziemienia z dokładnością do 0,1oma. I nie bedzie to wynik z okienka przyrządu, po
    prostu trzeba wiedziec co sie mierzy. A cena - to dyktuje rynek.

    b.

  • 18. Data: 2011-08-30 10:01:46
    Od: shaman <g...@m...pl>

    wiadomościnews:c40f347c-d7a8-4419-aeaf-1c30ae6f1709@
> [...]
    prostu trzeba wiedziec co sie mierzy. A cena - to dyktuje rynek.

    Oczywiście że zostawię to elektrykom :) Przyrządu nie mam,
    wystarczającej wiedzy też nie - bo to co poczytałem na pewno nie
    wystarczy :) A w dodatku i tak potrzebny podpis z numerem uprawnień :)
    Ale temat ciekawy bo jak się okazuje pomiar rezystancji uziemienia to
    sprawa wcale nie taka prosta a wynik nie zawsze oczywisty - czasem
    trzeba go odpowiednio zinterpretować.

    Jeszcze trafiłem na materiał hmm.. poznawczo-reklamowy - choć nie
    wiem w jakiej proporcji był poznawczy a w jakiej reklamowy. Chodzi o
    cęgową metodę pomiaru rezystancji uziemienia. Masz jakieś
    doświadczenia własne lub zasłyszane cudze? Wydaje się, że dla sieci TN
    to najlepszy sposób.

    PZDR
    Shaman

  • 19. Data: 2011-08-30 11:53:09
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
    >cęgową metodę pomiaru rezystancji uziemienia. Masz jakieś
    >doświadczenia własne lub zasłyszane cudze?

    Pomiar opornosci generalnie polega na pomiarze prądu i napięcia. Niespecjalne
    znaczenie ma ze prad mierzy sie cegami. To jedna z metod i tyle....

    b.

  • 20. Data: 2011-08-30 16:58:48
    Od: j...@p...onet.pl

    4...@l...googlegroups.com..
    .

> [...]
    przyrządu, po prostu trzeba wiedziec co sie mierzy. A cena - to dyktuje rynek.

    Otóż to - zostaw to elektrykom. Skoro uważasz, że pomiar oporności uziemienia
    z dokładnością 0,1 Ohm jest sensowny i możliwy, to zostaw to tym, którzy
    wiedzą co mierzą.
    Pozdrawiam
    Jarek