  • 51. Data: 2009-01-26 22:53:06
    Temat: Re: Byl dzis u mnie...
    Od: a...@g...com

    On 26 Sty, 21:56, Igus' <t...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja mogę podyskutować, ja jestem po 5 sezonach grzewczych :o)

    Pogadamy za rok z hakiem :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 52. Data: 2009-01-27 09:28:41
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik <a...@g...com> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    >Pogadamy za rok z hakiem

    Tyle co sobie pogadacie, musieli byscie miec identyczne domy.:-)

    Pozdro.. TK

  • 53. Data: 2009-01-27 10:27:15
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    > Do ilu miejsc po przecinku mierzonej?;))0
    > Jeśli 20cm to UMIARKOWANE optimu to ile ile jest optymalne Twoim zdaniem-
    > 40cm. Moze jednak 60cm. I koniecznie w wersji GOLD. Tylko kurcze tre okna.
    > Ile tam ciepła zwiewa.;)))
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    >
    > Krzysiek
    do trzeciego miejsca, to normalne
    jest różnica pomiedzy 0,031 a 0,042,
    i w U dla całej ściany nawet z mostkami w oknach i samymi oknami też będzie
    U=1/R
    R=d/lambda
    R=R1+ R2 + R3 + Rsi + Rse
    podziel, dodaj, odwróć, porównaj różnicę i policz sobie SPBT dla styro z
    lambdą 0,031 a 0,042
    zresztą, pogadamy za 5-10 lat

    pozdr
    przemek

  • 54. Data: 2009-01-27 10:36:34
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Przemek" <e...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > R=d/lambda
    > R=R1+ R2 + R3 + Rsi + Rse
    > podziel, dodaj, odwróć, porównaj różnicę i policz sobie SPBT dla styro z

    Nikt nie kwestionuje tego, ze sciana ocieplona grubsza warstwa styropianu
    bedzie cieplejsza od tej z ciensza warstwa. Problem w tym, ze styropian i
    cegla to nie jedyny element sciany, a tym bardziej calego budynku. Nie
    zawsze jest sens dodatkowego ocieplania scian, bo koszty moga znacznie
    przewyzszyc efekty, a nawet jezeli nie to i tak istnieje pewna graniczna
    wartosc oplacalnosci inwestycji, bo moze ona przyniesc wymierne efekty po
    bardzo dlugim okresie. Mamienie ludzi gruboscia ocieplenia jako jedyne
    panaceum na niskie rachunki za ogrzewanie jest naduzyciem. Kazdy przypadek
    jest inny i tak to nalezy rozpatrywac. Oczywiscie pewne ogolne wartosci sa
    wszystkim znane, ale we wszystkim nalezy zachowac rozsadek, a skutkow zlego
    ocieplenia wcale nie tak znowu niemozliwego i tak nie zlikwiduje i metrowa
    warstwa styropianu.

    Pozdro.. TK

  • 55. Data: 2009-01-27 11:12:16
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > R=d/lambda
    > R=R1+ R2 + R3 + Rsi + Rse
    > podziel, dodaj, odwróć, porównaj różnicę i policz sobie SPBT dla styro z

    Za 10lat to możemy pogadać- wtedy tez moge poprawić ocieplenie sciany- czyli
    dac 50cm styro bo wtedy taka będzie moda pewnie.
    A teraz jest tak że mam 12cm styro. Chyba Adam wyliczł mi parę miesiecy temu
    ze jakbym dał 20cm styro to zaoszczędzę 1400zł rocznie. Tylko ze ja teraz
    paląc pierwszy sezon(a nie mam jeszcze parapetów zewn. więc jakies mostki
    termiczne są) zużywm 1,5 metra drzewa miesięcznie gdy na zewnatrz
    temoperatura w nocy dochodziła do -20(co prawda tylko kilka dni z tak niską
    temperatura było). Szacuje że rocznie zużyje 15metrów(szacunek zawyżony)
    czyli wydam na opał 1500zł. Czyli jak dodam 8cm styro to teoretycznie
    powinienem za ogrzewanie rocznie płacioc 100zł(1500wydawane teraz i 1400zł
    które "zaoszczędziłbym" docieplajac wg OZC). Jak widzisz teoria swoje a
    [praktyka swoje. Dlatego do wyliczeń z OZC podchodzę tak sceptycznie.
    Zrezzta moi rodzice w większym od mojego domu, gdzie tylko 2 sciany mają
    ocieplone styropianem 5cm zuzuywaja opału niewiele więcej jak ja. Osobisty
    szwagier mieszka juz drugi sezon(dom ok 130metrów, 10cm styro) i zużycie
    opału ma podobne. Dodam jeszcze że teraz pale stosunkowo mokrym drzewem bo
    latem nie pomyslałem o przygotowaniu opału i kupuje na bierząco. Ale teraz w
    marcu kupię z nadleśnictwa 15metrów drzewa(100zł za metr), przez lato
    podeschnie więc następny sezon bedzie jeszcze ekonomiczniejszy.
    Tylko prosze nie rozpętajmy dyskusji ze drzewo trzeba ciąc rabac, nosić
    itp. Ja swioadomie wybrałem tebnn riodzaj opału, za podłączenie gazu chcieli
    mnie skasować kilka tysięcy bez przyłacza(koszt pociągnięcia lini gazowej)
    więc im podziękowałem. Teraz gazownia sama zaproponowała że gazociąg zrobi
    na swój koszt a ja zapłace jedynie za przyłacze od płotu do kotłowni. Jak
    więc znudzi mi się rąbanie drzewa to zakładam piec gazowy i mam alternatywne
    źródło ciepła.

    Krzysiek

  • 56. Data: 2009-01-27 12:11:30
    Od: a...@g...com

    On 27 Sty, 12:12, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > temperatura było). Szacuje że rocznie zużyje 15metrów(szacunek zawyżony)

    Ale ja to Ci chyba liczylem dla gazu, a to "mala" roznica :-) Palenie
    drewnem jest chyba nawet tansze w tej chwili od wegla. Jezeli
    zaczniesz ogrzewac gazem i rachunki dobija do 3-3,5k pln to wtedy moje
    prognozy sie sprawdza i przy lepszym ociepleniu dachu / scian
    placilbys zapewne ok 2-2,5k pln, oszczedzajac te 1-1,5k pln na sezon.
    Przy obecnej niskiej cenie styropianu ponizej 100 pln / m3, ocieplanie
    nowego budynku czyms "chudszym" niz 20cm to tylko baaaardzo pozorne
    oszczednosci :) Zwroc uwage, ze kiedys ocieplalo sie 5cm, teraz
    standard to 12cm. Od tego roku zaostrzono normy i U sciany musi byc
    nizszy, niz jeszcze miesiac temu. Tendencja sie nie zmieni :) Moja
    elewacja zew. to ok. 130m2, czyli kazdy 1cm styro to 1,3m3. Zatem
    roznica miedzy 12cm styro, a 20cm styro to 8cm * 1,3 = 10,4m3 = okolo
    1 tys pln !!!! Nawet nie musialbym zaprzegac OZC, zeby byc pewnym, ze
    zwroci sie to baaaardzo szybko ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 57. Data: 2009-01-27 12:52:42
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik <a...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
[...]

    To dodaj jeszcze 10cm to zaledwie koszt tysiaca zł a oszczedności beda
    jeszcze wieksze;)))
    Wg. Twoich wyliczeń oszczędza się 1500zł, ktos tu wczesniej wyliczył ze
    oszczęda się 200zł- więc punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia. No a ty
    imasz przeciez pompe ciepła a to baaardzo tanie żródło ciepła. Uwierz mi w
    kilku domach w zyciu byłem, z kilkoma włascicielami gadałem, ocieplenia
    mieli rózne albo wcale(lub ciepły poroterm). Koszt ogrzewania to popularny
    temat sporo godzin przegadałem. Programy OZC swoje a praktyka swoje. I
    pewnie nie uwierzysz ale w praktyce róznica kosztów ogrzewania domu
    ocieplonego styro 10 od domu ocieplonego styro 20 jest niezauwazalna.
    Albo kolejny temat- wełna w dachu- wszyscy piszą żeby brac z jak najniąszą
    lambda a praktyce znaczenie czy lambda jest 0,036 czy 0,039 nie ma wiekszego
    znaczenia o róznica ceny spora. Tu najwazniejszy jest jednak brak błędów
    wykonawczych.
    Skoro opierasz się na wyliczeniach programów OZC to pewnie możesz
    wyliczyć/wyliczyłes optymalną grubość styro.

    A z oszczędnosciami wyliczonymi przez program OZC to jest tak jak z
    oszczędnością wody. Wylicząłeś mi kiedyś ze magazynujac wodę szarą
    zaoszczędze kilkanascie setek- tylko to oszczedność teoretyczna bo tej
    zmagazynowanej wody w zaden sposób sensownie nie da suie wykorzystać.

    Krzysiek

  • 58. Data: 2009-01-27 13:20:25
    Od: a...@g...com

    wiadomościnews:c989b98c-2ab9-4dfd-a47e-b95ae168b0db@
    r15g2000prd.googlegroups.com...

    > To dodaj jeszcze 10cm to zaledwie koszt tysiaca zł a oszczedności beda
    > jeszcze wieksze;)))

    Gdyby byl sens, to bym dodal. Skupmy sie jednak na faktach - ja chce
    20cm, a nie 30, ani 40 :)

    > Wg. Twoich wyliczeń oszczędza się 1500zł, ktos tu wczesniej wyliczył ze
    > oszczęda się 200zł- więc punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia. No a ty

    Po pierwsze porownanie dotyczylo porothermu 44 VS max+25cm. styro. Po
    drugie ja pisalem o swoim domu. Tomek wyliczyl, ze przez sciany ucieka
    mu 1,4kW, a ogolnie przez caly dom - 8,7kW. Czyli przez sciany ucieka
    mu 16% ciepla. Z tego wychodzi, ze ma albo slabo ocieplona reszte domu
    albo cos pomieszal, bo przez sciany wylatuje w normalnym domu 25-35%
    ciepla, czyli juz 100% wiecej. To daje juz 400 pln oszczednosci
    rocznie przy ogrzewaniu weglem. Przy ogrzewaniu gazem - jakies 600-700
    pln. Dalej wiec twierdzisz, ze jednorazowa inwestycja 1000 pln nigdy
    sie nie zwroci ? :) Bo ja mysle, ze juz w drugim sezonie grzania.

    > imasz przeciez pompe ciepła a to baaardzo tanie żródło ciepła. Uwierz mi w

    Dokladnie taki jest tok rozumowania osob, ktore pozniej Kiki widzi jak
    z rozbudowanym miesniem prawej reki rabia drewno na opal do kominka,
    bo sie trzeba dogrzac :-) Jedna sprawa to "taniosc" zrodla energii, a
    druga to mozliwosci ogrzewania. Zeby ogrzewanie pompa bylo tanie,
    trzeba obnizyc mozliwie najbardziej temperature zasilania podlogowki.
    Zeby obnizyc temperature zasilania - musi byc mniejsze zapotrzebowanie
    na energie, wiec poprostu lepsze ocieplenie. Nie wspominajac juz, ze w
    salonie gdzie mam okno wykuszowe ~3x2 i tarasowe 3x2,6, przy slabym
    ociepleniu - moze wyjsc zapotrzebowanie wieksze niz 80W/m2 i wtedy
    chocbym mial ogrzewanie jadrowe - nie dogrzeje tego pomieszczenia ;)
    No, chyba ze walne tam 50-60st na zasilanie i bede chodzil z obolalymi
    nogami (tak sie tez rodza kolejne mity wad podlogowek..).

    Ja mam glowe na karku i daze do tego, zeby uklad ogrzewania byl u mnie
    zarowno sprawny jak i tani. Nie da sie tego osiagnac (w moim
    przypadku) bez solidnego ocieplenia. Moze ktos ma inne warunki, inny
    dom, inne ogrzewanie i u niego akurat wystarczy 5cm styro. Kazdy
    przypadek jest indywidualny. A Ty smiejesz sie bez powodu z czegos,
    nad czym ktos przesiedzial dluuuuuuugie godziny obliczajac rozne
    scenariusze :-)

> [...]
    > pewnie nie uwierzysz ale w praktyce róznica kosztów ogrzewania domu
    > ocieplonego styro 10 od domu ocieplonego styro 20 jest niezauwazalna.

    No pewnie, ze nie uwierze. Bo tym sposobem przeczysz prawom fizyki :)
    Rozni wlasciciele, rozne domy, rozne nawyki grzania, temperatury,
    roznie polozone domy i okna. Wiesz, ze nawet polozenie wedlug stron
    swiata i uklad okien od strony polnocnej moze zmniejszyc lub zwiekszyc
    koszty ogrzewania o pare % ?..

> [...]
    > znaczenia o róznica ceny spora. Tu najwazniejszy jest jednak brak błędów

    A z ta lambda to pewnie, ze w wiekszosci bzdety :-) Co do bledow
    wykonawczych tez sie zgodze - najlepiej zrobic samemu i wtedy mamy
    pewnosc, ze zrobione jest dobrze :-) Jutro i pojutrze bede ocieplal
    okolice murlaty (jeszcze przed ofoliowaniem wiezby) - postaram sie
    pocykac kilka zdjec pogladowych i pokazac, jak sie to powinno
    robic ;-)))

    [...]
> [...]
    > zaoszczędze kilkanascie setek- tylko to oszczedność teoretyczna bo tej
    > zmagazynowanej wody w zaden sposób sensownie nie da suie wykorzystać.

    Ja pisalem o wykorzystywaniu jej do np. splukiwania kibli :) Ale to
    rzeczywiscie byl temat dla ekstemalnych skner :DD
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 59. Data: 2009-01-27 13:24:17
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

> [...]
    > roznica miedzy 12cm styro, a 20cm styro to 8cm * 1,3 = 10,4m3 = okolo
    > 1 tys pln !!!! Nawet nie musialbym zaprzegac OZC, zeby byc pewnym, ze

    sory, ze pisze tutaj, ale postow Adama (jak sie domyslam) nie widze.
    Na szybko przeliczylem Twoje dane:
    - powierzchnia scian 130m2
    a) max+12cm styro daje u=0,3
    b) max+20cm styro to u=0,19
    Zakladam, ze grzejesz w sezonie przez 5mies i caly czas temp w domu +20stC,
    na zewnatrz -10stC.

    ad a) moc tracona przez sciany zewn to 1170W
    ad b) moc tracona przez sciany zewn to 741W

    roznica - 430W, co daje w sezonie 1548kWh. Grzejac pradem w jednej taryfie
    (vattenfall) roznica w kosztach wynosi 580zl/sezon. Ale przeciez masz PC
    (sprawnosc 1:4) i juz wychodzi 149zl/rok oszczednosci. Dodatkowo mozna
    pokombinowac z taryfa nocna, oraz wersja e (tanszy przesyl). W ten sposob na
    ocieplenie wywalasz tysiaka, a zyskujesz 114zl/rok. Moze i sie oplaca....

    --
    Tomek

  • 60. Data: 2009-01-27 13:30:48
    Od: a...@g...com

    On 27 Sty, 14:24, "Tomek" <a...@i...pl> wrote:
    [...]
> [...]
    > ocieplenie wywalasz tysiaka, a zyskujesz 114zl/rok. Moze i sie oplaca....

    Za pare dni skoncze wprowadzac od nowa domek w nowym OZC (4), stary
    OZC wywalilem a tam mialem swoj domek wprowadzony. Nowy OZC nie czyta
    formatu starego, pozatym rozni sie chocby koniecznoscia wprowadzania w
    ustalonej kolejnosci przegrod. Jak skoncze, to bede mogl pokazac
    roznice kWh VS grubosc styro, obliczona dokladnie przez OZC :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.