    From: "kris" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Byl dzis u mnie...
    Date: Tue, 27 Jan 2009 13:52:42 +0100

    Użytkownik <a...@g...com> napisał w wiadomości
    news:c989b98c-2ab9-4dfd-a47e-b95ae168b0db@r15g2000pr
    d.googlegroups.com...
    On 27 Sty, 12:12, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    Ale ja to Ci chyba liczylem dla gazu, a to "mala" roznica :-) Palenie
    drewnem jest chyba nawet tansze w tej chwili od wegla. Jezeli
    zaczniesz ogrzewac gazem i rachunki dobija do 3-3,5k pln to wtedy moje
    prognozy sie sprawdza i przy lepszym ociepleniu dachu / scian
    placilbys zapewne ok 2-2,5k pln, oszczedzajac te 1-1,5k pln na sezon.
    Przy obecnej niskiej cenie styropianu ponizej 100 pln / m3, ocieplanie
    nowego budynku czyms "chudszym" niz 20cm to tylko baaaardzo pozorne
    oszczednosci :) Zwroc uwage, ze kiedys ocieplalo sie 5cm, teraz
    standard to 12cm. Od tego roku zaostrzono normy i U sciany musi byc
    nizszy, niz jeszcze miesiac temu. Tendencja sie nie zmieni :) Moja
    elewacja zew. to ok. 130m2, czyli kazdy 1cm styro to 1,3m3. Zatem
    roznica miedzy 12cm styro, a 20cm styro to 8cm * 1,3 = 10,4m3 = okolo
    1 tys pln !!!! Nawet nie musialbym zaprzegac OZC, zeby byc pewnym, ze
    zwroci sie to baaaardzo szybko ;)

    To dodaj jeszcze 10cm to zaledwie koszt tysiaca zł a oszczedności beda
    jeszcze wieksze;)))
    Wg. Twoich wyliczeń oszczędza się 1500zł, ktos tu wczesniej wyliczył ze
    oszczęda się 200zł- więc punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia. No a ty
    imasz przeciez pompe ciepła a to baaardzo tanie żródło ciepła. Uwierz mi w
    kilku domach w zyciu byłem, z kilkoma włascicielami gadałem, ocieplenia
    mieli rózne albo wcale(lub ciepły poroterm). Koszt ogrzewania to popularny
    temat sporo godzin przegadałem. Programy OZC swoje a praktyka swoje. I
    pewnie nie uwierzysz ale w praktyce róznica kosztów ogrzewania domu
    ocieplonego styro 10 od domu ocieplonego styro 20 jest niezauwazalna.
    Albo kolejny temat- wełna w dachu- wszyscy piszą żeby brac z jak najniąszą
    lambda a praktyce znaczenie czy lambda jest 0,036 czy 0,039 nie ma wiekszego
    znaczenia o róznica ceny spora. Tu najwazniejszy jest jednak brak błędów
    wykonawczych.
    Skoro opierasz się na wyliczeniach programów OZC to pewnie możesz
    wyliczyć/wyliczyłes optymalną grubość styro.

    A z oszczędnosciami wyliczonymi przez program OZC to jest tak jak z
    oszczędnością wody. Wylicząłeś mi kiedyś ze magazynujac wodę szarą
    zaoszczędze kilkanascie setek- tylko to oszczedność teoretyczna bo tej
    zmagazynowanej wody w zaden sposób sensownie nie da suie wykorzystać.

    Krzysiek