  • 91. Data: 2010-06-25 10:45:45
    Temat: Re: Ca?kowity koszt domu pod klucz
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Użytkownik "kaszpir"<k...@t...pl> napisał w wiadomości

    > A gdzie ja napisalem, ze producent? Klient ma potrzeby i producent za tym
    > nadaza. Skoro klienci klimy oczekuja to staje sie standardem oferowanym
    > przez producentow. To jest rynek wlasnie.

    Ha, to sprawdź czy kupując samochód koło zapasowe, bądź dywaniki są w
    standardzie :)

    racja.

    > To jest standard podstawowy i nie tak wcale oczywisty jeszcze jakis czas
    > temu. Teraz sobie mozesz pisac, ze to standard, ale lata temu moze ktos
    > toczyl takie dyskusje uzywajac podobnych argumentow odnosnie kibla w
    > mieszkaniu. Wyraznie oddzielilismy standard wyzszy i nizszy.
    Właśnie, sąrówne standardy, a nie jeden zdefiniowany przez kolegę.

    > Taki tynk np. Uzytkowo kazdy bedzie taki sam, krzywy czy prosty to tylko
    > szczegoly. Tyle, ze dzis chyba malo kto godzi sie na byle co na scianach i
    > to jest standard. Wchodzisz do nowowykonczonego mieszkania i widzisz proste
    > jak szklo sciany a nie obskurny ostry, krzywy tynk. Nie piszemy nic o
    > materialach sprowadzanych na zmowienie z egzotycznych krajow, bo to bedzie
    > luksus a nie standard. Wyzszy standard to deska na podlodze, nizszy to
    > panele.

    No więc deska sosnowa, czy wypasione panele po 500 zł/m2 ? Co jest
    wyższym standardem ? Uważam, że bez doprecyzowania jakie panele, jaka
    deska, jakie płytki dyskusja nie ma sensu. i arbitralne odrzucanie
    tapet/paneli itp. jest nieuzasadnione. Zaś co do staranności wykonania,
    proste/krzywe ściany, tynk dobrze czy źle położony to tu akurat cena nie
    ma znaczenia jedynie kultura techniczna, reżim wykonawczy i umiejętności
    wykonawcy. I nie jest regułą, że ktoś kto weźmie x zł za robotę zrobi to
    gorzej niż ktoś za 3x zł.

    > Pozdro.. TK

    pozdrawiam
    rafał

  • 92. Data: 2010-06-25 18:48:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Maniek4 pisze:

    > A gdzie ja napisalem, ze producent? Klient ma potrzeby i producent za tym
    > nadaza. Skoro klienci klimy oczekuja to staje sie standardem oferowanym
    > przez producentow. To jest rynek wlasnie.

    Wszystko jasne Maniek :-), ale weź pod uwagę, że właśnie reklama, czy...
    jak to ładnie określiłeś - definiowanie potrzeb klientów przyczynia się
    do podnoszenia standardów, a co za tym idzie, do wzrostu kosztów
    wykończenia.

    Ja nie jestem zwolennikiem tandety, czy bylejakości w tym zakresie, ale
    jak dla mnie kolejność zdaje się być mimo wszystko odwrotna :-). Na
    rynku pojawia się jakieś rozwiązanie, wszelkie kanały dystrybucji
    informacji, że tak to nazwę, :-) podchwytują temat, pewni producenci,
    czy dystrybutorzy robią kampanie reklamowe i... to coś ma szanse stać
    się powszechnie uznanym standardem.

    Pewnie, że ludzie to kupują, bo im się podoba, ale... Nie od dziś
    wiadomo, że ludzie - w szerokim tego słowa rozumieniu - nie mają raczej
    swojego poglądu na wiele spraw, tylko ten wykreowany przez otaczający
    ich zewsząd 'szum informacyjny' z reklamami na czele. Ba... są nawet
    tacy, i jest ich całkiem sporo, co to wiedzę o życiu czerpią głównie z
    reklam.

    [..]

    > To jest standard podstawowy i nie tak wcale oczywisty jeszcze jakis czas
    > temu.

    Tak. Jednak wątkotwórca - jak rozumiem - właśnie o coś takiego na
    początku pytał... Dom, w którym da się bez żenady zamieszkać.
    I to jest standard podstawowy :-)

    Nie tak dawno jednak toczyła się tu dyskusja na temat wyposażenia kuchni
    i ktoś stwierdził, że... 'przeciętnie wykończona kuchnia, bez szaleństw,
    to wydatek rzędu od 25 kzł wzwyż'...

    No to ja przepraszam, bo chyba się nie rozumiemy. I tu masz absolutną
    rację, że są standardy wyższe i niższe :-) My jednak cały czas wracamy
    do tych niższych, ale jeszcze nie żenujących :-)
    [..]
> [...]
    [..]
    > Ciekawe czy wykonczyl bys mieszkanie z rurami i kablami na glazurze z fuga
    > jak popadnie, stara nieobudowana wanna na czterech dziadoskich nogach i
    > zarowka wiszaca na kablu zamiast lampy. To tez jest standard?? A przeciez
    > tak tez mozna i calkiem szczesliwie da sie zyc bez patrzenia na szczegoly.
    > Standard to np. wyciecie otworu w plytce pod baterie. Jak to sie robi dzis
    > zapewne wiesz i czy chicialbys, zeby taki ukladacz plytek wycial ci
    > prostokacik w plytce i go wkleil obok mufy?? To tez nazwiesz wysokim

    No tu trochę przejaskrawiłeś, ale dobrze... Cała rzecz polega na tym, że
    żeby zrobić sobie ładnie i estetycznie łazienkę, nie prowadząc rur po
    ścianach i nie spuszczając żarówki na drucie z sufitu, nie trzeba
    wydawać majątku :-) i o to tu chodzi. Można coś zrobić za bajońskie
    pieniądze, ale kompletnie beznadziejnie, a można zrobić to samo za kwoty
    duuużo niższe nawet wynajmując fachmajstrów, ale całkiem przyzwoicie.

    Chodzi o to, że pojęcie standardu wykończenia można w dużej mierze
    oddzielić od kwoty, jaką się na to wykończenie wyda. Drogo, wcale nie
    oznacza ładnie i praktycznie i tanio nie oznacza niskiego standardu
    :-))). To mi jakoś z dyskusji wynikło...

    [..]
    > Taki standard wlasnie. Kiedys inny, dzis inny i jutro inny.

    Tak, ale na obecnym etapie rozwoju technologii wykończenia wnętrz -
    wydaje mi się, że skoro zastosowałbym rozwiązania stosowane pięć lat
    temu - przestarzałe - to zrobiłbym coś pewnie taniej a i tak dobrze, czy
    wówczas będę miał wykończenie o obniżonym standardzie?

    pozdr.
    robercik-us

  • 93. Data: 2010-06-25 19:13:46
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości

    > Ha, to sprawdź czy kupując samochód koło zapasowe, bądź dywaniki są w
    > standardzie :)

    No raczej sa...

    > No więc deska sosnowa, czy wypasione panele po 500 zł/m2 ? Co jest wyższym
    > standardem ? Uważam, że bez doprecyzowania jakie panele, jaka deska, jakie
    > płytki dyskusja nie ma sensu. i arbitralne odrzucanie

    Panele to substytut i tyle, sztuczna namiastka natury, amerykanska deska
    plastikowa, hamburger zamiast obiadu, cos co udaje a nie jest, taki balwan z
    waty, marne tenisowki z malowanymi trzema paskami udajace Adidasa pare lat
    temu. Mozesz miec inne zdanie, ale rynku to nie obchodzi. :-)

> [...]
    > ma znaczenia jedynie kultura techniczna, reżim wykonawczy i umiejętności
    > wykonawcy. I nie jest regułą, że ktoś kto weźmie x zł za robotę zrobi to

    I mimo wyzszej ceny bedzie to marny standard, a raczej inny problem.

    Podro.. TK

  • 94. Data: 2010-06-25 19:44:17
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > podnoszenia standardów, a co za tym idzie, do wzrostu kosztów wykończenia.

    Z tym definiowaniem potrzeb mialem na mysli obserwacje rynku i dostrzeganie
    potrzeb. Co do reszty nie ma sporu. Kazde podniesienie standardu zwykle
    kosztuje. Tyle, ze to w tym przypadku raczej wiekszosci pasuje i staje sie
    standardem. Gdyby bylo inaczej nikt by nie kupowal rzeczy o lepszych,
    ciekawszych czy wygodniejszych rozwiazaniach. Dalej tkwili bysmy w epoce
    stalowych krzywych rur odstajacych od scian i kabli w olowianym peszlu,
    licznikiem na scianie z wielkimi bezpiecznikami topikowymi wkrecanymi w
    zajmujaca pol sciany tablice rozdzielcza. Toz to tez byl standard. Kto dzis
    tak chce?

> [...]
    > tak to nazwę, :-) podchwytują temat, pewni producenci, czy dystrybutorzy
    > robią kampanie reklamowe i... to coś ma szanse stać się powszechnie

    Droga mniej wiecej czesto tak wyglada, ale rynek nie wszystko kupuje.
    Widzialem jakis czas temu baterie umywlkowa z podswietlana wylewka sterowana
    dotykowymi klawiszami. Producent jakis znany ale w tej chwili nie pamietam.
    Cena, bagatela 8 000zl. Czy takie rozwiazania na dzis moga byc standardem?
    Moim zdaniem nie. Kupi to ktos, ale rynek w wiekszosci tego nie przyjmie z
    banalnego powodu, jakiego nie trzeba tlumaczyc. Zgodze sie rowniez, ze wiele
    produktow to kreowanie potrzeb, sam o tym pisalem przy okazji wentylacji
    mechanicznej i dalej to podtrzymuje. Tyle, ze rynku to nie obchodzi. Moje
    zdanie nikogo nie obchodzi i po woli takie rozwiazanie stanie sie
> [...]

    > 'szum informacyjny' z reklamami na czele. Ba... są nawet tacy, i jest ich
    > całkiem sporo, co to wiedzę o życiu czerpią głównie z reklam.

    Nawet jak sie z Toba zgodze to i tak nie ma to znaczenia. Standard to cos co
    wiekszosc uwaza za rzeczy oczywiste. Takie demokratyczne glosowanie
    banknotami. Nasze zdanie jest dla rynku tyle warte jaki mamy w nim udzial.
    Naprawde nic nie da niezgadzanie sie z tym, reszta i tak uwaza inaczej. A
    skoro tak, to naszego subiektywnego standardu jak przyjdzie co do czego nikt
    nie zechce kupic przy najmniej w rynkowej cenie.

    > Tak. Jednak wątkotwórca - jak rozumiem - właśnie o coś takiego na początku
    > pytał... Dom, w którym da się bez żenady zamieszkać.
    > I to jest standard podstawowy :-)

    Zgoda, nie chodzi o krytyke watkotworcy a o mozliwosci jakie mozna osiagnac
    majac do dyspozycji okreslona kwote.

    > Nie tak dawno jednak toczyła się tu dyskusja na temat wyposażenia kuchni i
    > ktoś stwierdził, że... 'przeciętnie wykończona kuchnia, bez szaleństw, to
    > wydatek rzędu od 25 kzł wzwyż'...

    Bez szalenstw to moze przesada, ale mnie z wyposazeniem mniej wiecej tyle
    kosztuje. Czy byla by mozliwa wyzsza polka? Zawsze, ale nizsza zdecydowanie
    tez.

    > No to ja przepraszam, bo chyba się nie rozumiemy. I tu masz absolutną
    > rację, że są standardy wyższe i niższe :-) My jednak cały czas wracamy do
    > tych niższych, ale jeszcze nie żenujących :-)

    Bo chyba o to wlasnie chodzi. :-)

> [...]
    > kompletnie beznadziejnie, a można zrobić to samo za kwoty duuużo niższe
    > nawet wynajmując fachmajstrów, ale całkiem przyzwoicie.

    To sie zgadza, ale szlifowanie kantow tych samych plytek wymaga umiejetnosci
    i narzedzi. Wiercenie nawet w najtanszym chinskim gresie byle czym do
    latwych nie nalezy. Mozna sobie uproscic plastikowymi listwami i tez byc
    zadowolonym, ale to nie to samo.

> [...]
    > przestarzałe - to zrobiłbym coś pewnie taniej a i tak dobrze, czy wówczas
    > będę miał wykończenie o obniżonym standardzie?

    Nie wiem czy o obnizonym standardzie, raczej w standardzie sprzed pieciu
    lat. Innymi slowy dzis robi sie inaczej. Nawet jak patrze na kuchnie robione
    pare lat temu to golym okiem widac, ze dzis robi sie inaczej, nie taniej,
    nie prosciej ale inaczej. Pamietasz w szafkach wiszacych takie wystajace
    sufity z lampkami halogenowymi? Kto dzis tak robi? Wtedy to byl standard,
    dzis juz nie. Czy tamta kuchnia byla tansza? Nie koniecznie. Czy ktos zechce
    zaplacic dzis tyle samo co za dzisiejsza kuchnie? Watpie.

    Pozdro.. TK

  • 95. Data: 2010-06-28 09:56:35
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Użytkownik "rrr"<r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości

    > No raczej sa...
    No i tu się mylisz :), przynajmniej w autach do 120 - 150kzł. (czyli
    trochę droższych od Dacii Logan), prawda, że dziwne ? Każdy oczekuje, że
    to jest w standardzie, a nie jest. Co na to rynek klienta, nasze
    oczekiwania itd ?

> [...]
    > waty, marne tenisowki z malowanymi trzema paskami udajace Adidasa pare lat
    > temu. Mozesz miec inne zdanie, ale rynku to nie obchodzi. :-)

    A ty ciągle swoje :) Panel to nie tylko to coś za 25zł/m2 w K100ramie,
    czy podobne, to też ciekawe i nowoczesne rozwiązania(vide tapety z tego
    wątku), które znawców tematu, którzy ileś tam domów obejrzeli
    (akwizytorów, Świadków Jehowy, panie do towarzystwa na telefon, czy
    wreszcie kolegę ,a zresztą nie będę uszczypliwy) zachwycają i ten
    rzekomy standard podnoszą. I teraz mimo, że to może być superwypaśna
    podłoga, dla ciebie to i tak beznadzieja. A rynek sobie, ty sobie i ja
    sobie. Jeszcze jedna sprawa. Kupując mieszkanie (dom) czasem jest tak,
    że nie obchodzi Cię, że na podłodze leży deska taka czy owaka, jak żona
    ma zupełnie inną wizję podłogi i sznowny sprzedawca, może sobie ją
    zabrać i wcisnąć, bo kupujący chce położyć np. różową wykładzinę czy
    mieć surowy beton. Co wtedy ze standardem i z ceną takiego lokum, jak to
    podobno klient rządzi ? :)

    > I mimo wyzszej ceny bedzie to marny standard, a raczej inny problem.

    A oto właśnie chodziło, czy za x zł można coś zrobić dobrze. Z dyskusji
    zaś wynika, że jakość wykonania nie ma prostego przełożenia na cenę. To
    raczej rodzaj materiałów użytych decyduje o cenie rozwiązania, jednak
    nie wszystko co drogie to dobre. :)

    > Podro.. TK

    również pozdrawiam

    rafał

  • 96. Data: 2010-06-28 11:57:49
    Od: "Kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
> [...]
    > z waty, marne tenisowki z malowanymi trzema paskami udajace Adidasa pare
    > lat temu. Mozesz miec inne zdanie, ale rynku to nie obchodzi. :-)

    Pozwole sie z Toba nie zgodzić.
    Panele to jeden z wielu dostępnych materiałów na pokrycie podłogi. Maja
    swoje wady i zalety i tyle.
    A czy substytut?
    A jak kładziesz gres to czego to jest substytut: kamienia?.
    A parapety masz z drewna/ kamienia czy substytutu? A dach- Ty masz
    blachodoachówke- i idąc Twoim tokiem rozumowania mozna powiedziec że to
    substytut dachówki. Ale ma ona swoje zalety(i wady) i zapewne wybrałes ją
    świadomie- tak jak inni panele
    I to samo z większościa materiałów wykończeniowych- same substytuty czegoś
    tam.
    Czasami panele imituja drewno, czasami gres własnie. Kwestia wyboru wzoru.
    Ja robiąc podłogi nie brałem pod uwage parkietu tylko wybrałem panele
    poniewaz z nimi mniej kłopotu jest. Jak mi się po kilku latach znudza czy
    zniszcząto w jedno popołudnie je wywale i wstawie nowe. z parkietem klópot z
    cyklinowaniem itp. To był u mnie argument za panelami.

    Krzysiek

  • 97. Data: 2010-06-28 17:54:16
    Od: M <M...@o...pl>

    Kris pisze:
> [...]
    >
    > Pozwole sie z Toba nie zgodzić.
    > Panele to jeden z wielu dostępnych materiałów na pokrycie podłogi. Maja

    Tak, substytut. Udaje drewnianą podłogę. Możesz się z tą opinią nie zgadzać.

    M.

  • 98. Data: 2010-06-28 19:46:08
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Kris" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Pozwole sie z Toba nie zgodzić.
    > Panele to jeden z wielu dostępnych materiałów na pokrycie podłogi. Maja
    > swoje wady i zalety i tyle.
    > A czy substytut?

    Dla mnie tak, dla innych tez a dla jeszcze innych szczyt marzen. Takie
    zycie. Jedni chca byc praktyczni i nie przeszkadza im stukanie paneli,
    uczycie chlodu w dotyku i widok jakby odstajacego plastiku po kilku latach a
    innym to przeszkadza i chca miec cos naturalnego. To tak jakby na Syrenke
    zalozyc gore od Lamborgini. Niby wyglada a jak jest kazdy wie. :-)

    > A jak kładziesz gres to czego to jest substytut: kamienia?.

    Gres to gres, to terakota raczej moze byc substytutem gresu a kamien to
    raczej luksus. :-)

    > A parapety masz z drewna/ kamienia czy substytutu?

    Parapety drewniane.

    > A dach- Ty masz blachodoachówke- i idąc Twoim tokiem rozumowania mozna
    > powiedziec że to substytut dachówki. Ale ma ona swoje zalety(i wady) i
    > zapewne wybrałes ją świadomie- tak jak inni panele

    Blachodachowka pod wieloma wzgledami bedzie gorsza od dachowki i czesto ja
    udaje, ale mimo porownawczych wad spelnia swoje zadanie czasami nawet lepiej
    niz dachowka. Jesli chodzi o wyglad dachowka bije blache na glowe.

    > I to samo z większościa materiałów wykończeniowych- same substytuty czegoś
    > tam.

    Jak chcesz.

    > Czasami panele imituja drewno, czasami gres własnie. Kwestia wyboru wzoru.

    Sam widzisz, ze imituja.

> [...]
    > zniszcząto w jedno popołudnie je wywale i wstawie nowe. z parkietem klópot
    > z cyklinowaniem itp. To był u mnie argument za panelami.

    To jest Twoj wybor i nikt go nie krytykuje. Sam tu i owdzie bede mial
    panele, ale z koniecznosci i moge powiedziec o tym glosno. Na dzis
    podejzewam, ze nie bedzie mnie stac na polozenie wszedzie deski i na te dwa,
    trzy lata panele dadza rade. Poza cena moje uwielbienie sie konczy mimo
    wielu pozytywnych opini o nich. Dla mnie to polprodukt i tyle.

    Pozdro.. TK

  • 99. Data: 2010-06-28 20:03:00
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > No i tu się mylisz :), przynajmniej w autach do 120 - 150kzł. (czyli
    > trochę droższych od Dacii Logan), prawda, że dziwne ?

    Nie ma kola zapasowego?

    > Każdy oczekuje, że to jest w standardzie, a nie jest. Co na to rynek
    > klienta, nasze oczekiwania itd ?

    Rozmawiamy o czyms co nie jest usankcjonowane a jedynie subiektywnym
    poczuciem estetyki. Dla kazdego moze byc inne. Mnie nie dziwi, ze mieszkanie
    z parkietem, gladziami na scianach i schowanymi rurami mozna wziac wiecej.

    > A ty ciągle swoje :) Panel to nie tylko to coś za 25zł/m2 w K100ramie,
    [...]

    No przeciez nie bede zmienial zdania tylko dla tego, ze trzech czy czterech
    Was ma inne zdanie.

> [...]
    > zaś wynika, że jakość wykonania nie ma prostego przełożenia na cenę. To
    > raczej rodzaj materiałów użytych decyduje o cenie rozwiązania, jednak nie

    Niestety standard wykonania o cenie decyduje. Mozna sobie zrobic podwieszane
    sufity niewykonczony naroznikami i bez tasmy na pekniecia pomalowane wapnem.
    Kazda operacja to cena mimo tych samych materialow. Nic nie poradze na to,
    ze dla niektorych Was panele sa jednakowo dobre/ladne, moze nawet lepsze co
    deska na podlodze i nie widzicie tu zadnej roznicy. Nie wiem zatem jak
    mozecie zdefiniowac pojecie standardu w ogole analizujac powyzsza dyskusje,
    bo ktos nawet sie chwalil, ze mieszka w niepomalowanej kilka lat kuchni i
    tez jest fajnie w co oczywiscie latwo mozna uwierzyc. Byc moze dla Was
    pojecie standardu w ogole nie istnieje i nie interesuje Was roznica miedzy
    wykonczeniem w latach siedemdziesiatych a dzisiejszych, ale Wy czy my to nie
    caly swiat a rynek nieruchomosci pewnego usystematyzowania podejzewam
    potrzebuje na wlasne potrzeby jak zreszta kazdy inny i tu pojecie standardu
    jest jak najbardziej zrozumiale. Czy wspomniane mieszkanie bez remontow z
    lat siedemdziesiatych bedzie jednakowo standardowe co wykonczone dzis? Dla
    mnie bez zastanowienia nie, dla Was moze tak, moze nie, mimo ze to
    oczywiste.

    Pozdro.. TK

  • 100. Data: 2010-06-29 06:22:21
    Od: "jahi" <j...@w...pl>

    Maniek4 wrote:

> [...]
    > Takie zycie. Jedni chca byc praktyczni i nie przeszkadza im stukanie
    > paneli, uczycie chlodu w dotyku i widok jakby odstajacego plastiku po

    Co Wy z tym stukaniem? Może trzeba je dobrze ułożyć? Siedem lat temu
    kupiłem mieszkanie z ułożonymi prawdopodobnie pięć lat wcześniej
    panelami. Nic mi nie stuka, nic się nie przeciera jedyna wada to
    odczucie chłodu. U rodziców w pokoju również zostały położone panele
    (niedawno) i też żadnego stukania nie słyszę.

    > a innym to przeszkadza i chca miec cos naturalnego. To
    > tak jakby na Syrenke zalozyc gore od Lamborgini. Niby wyglada a jak
    > jest kazdy wie. :-)
    > Pozdro.. TK

    Coś naturalnego czyli rozumiem żywe drewno, co najwyżej olejowane. Bo
    chyba nie powiesz, że chodząc po parkiecie lub deskach pokrytych grubą
    warstwą lakieru odczuwasz jednocześnie wstręt do sztucznych paneli?
    Mieszkałem ponad dwadzieścia lat w domu z deskami na podłodze, o ile na
    początku bądź po przełożeniu desek przez pewien czas jest ładnie to
    niestety nic nie trwa wiecznie. U mnie deski były na legarach, po
    pewnym czasie szczeliny między deskami i skrzypienie było czymś
    oczywistym.