  • 11. Data: 2011-03-29 21:14:26
    Temat: Re: Link do instalacji solarnej on-line.
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:imteod$opb$1@inews.gazeta.pl...

    > Co tu gdybać jak jest wszystko czarno na bialym. Gwarancja na zbiornik 5
    > lat,
    > napisane na tej stronie http://www.sonergo.com.pl/strony/zbiorniki.php.
    > Sam
    > dawaleś linka to możesz mieć pretensję tylko do siebie. Cały osprzęt
    > według
    > indywidualnych kart gwarancyjnych czyli dwa lata ( mój komentarz). To
    > gdzie te
    > 10 lat gwarancji

    Ale to nie jest moja instalacja. :-)
    Podalem to dla dociekliwych, tych ktorzy glosili tu, ze to nie grzeje i
    nawet latem tylko wspomaga podgrzewanie CWU, oraz dla tych co sie
    zastanawiaja na przyszlosc. Nic nie da lepszej wiedzy jak konkretne
    przyklady i dluzsze obserwacje w celu wlasnych optymalizacji. To po
    pierwsze. Po drugie, pokaz mi zbiornik z dluzsza gwarancja, czy kociol
    elektryczny do CWU bo zdaje sie ktoregos z nich sam uzywasz i jakos problemu
    z brakiem gwarancji na cele zycie nie masz, wiec trudno tu cos zarzucic
    instalacji solarnej, ze nie ma dluzszej gwarancji na podzespoly i tak nie
    majace dluzszej gwarancji w innych, bardziej standardowych sytuacjach.

    > i na co. Na szybę jak się nie potłucze? Czyli już minąłeś się z prawdą,
    > delikatnie mówiąc.

    Daj spokoj z ta demagogia i misyjnym podejsciem.
    Masz tutaj inna gwarancje:
    http://www.hewalex.pl/oferta/plaskie-kolektory-slone
    czne/kolektor-sloneczny-ks2000tlp.html

> [...]
    > Gratulacje. Są tam i inne informacje. Trzecia pozycja na stronie
    > http://www.sonergo.com.pl/strony/rekomendacje.php. Jest tam wszystko.
    > Zestaw
    > 12,5 m2 za 21 500 netto czyli kosztuje 26 500. Zestaw ten wyprodukował w
    > pzreciągu roku 7850 kWh. Przyznasz że do tej pory nie jestem tendencyjny,
    > nic
    > ze swojej strony, z wyjątkiem podania gwarancji na osprzęt, nie dodalem.
    > Opieram sie tylko na rzetelnych informacjach ze strony jaką podaleś. Nic
    > nie
    > sugeruję, nie wyśmiewam. Na razie liczę.

    To przykladowa instalacja ktora znalazlem w sieci. Nie czepiaj sie.

    > Założmy dziesiącio letni okres
    > zywotności. Powinieneś być zadowolony. Bog widzi moą krzywdę bo zbiornik
    > tyle
    > nie wytrzyma. Nie swoje liczę to mogę sobie pozolić na rozrzutność. Koszt
    > podgrzania prądem w II taryfie to jakieś 7850 x 0,3 = 2355. To ze nie masz
    > II
    > taryfy nie wynika ż tego że masz zakaz jej posiadania. Daleś argument nie
    > do
    > zaakceptowania. Jak tylko będziesz chcial ją mieć to zaloża inny licznik i
    > masz od ręki.

    I dla glupiego zbiornika na ciepla wode przez prawie caly dzien mam placic
    dwa razy tyle co teraz? Sorry dobre to dla tych co grzeja dom pradem a nie
    wode przez pare godzin. Do grzania domu mam gaz i nie mysle w ogole o
    pradzie. Idac tym tropem mozesz posluzyc sie weglem dla ktorego bede musial
    dostawic kociol lacznie z zabezpieczeniami w ktorym bede palil nawet
    kartonami jakie mi zostaja rozpalajac dwa razy dziennie by ciepla wode miec
    jeszcze taniej.

    > Na stronie jest informacja że zbiornik jest dogrzewany peletem.

    Zima kiedy slonca prawie nie ma to nie dziwne.

    > Koszt uzyskania 7850 kWh z peletu to jakieś 7850 x 0,21 = 1650. Przy węglu
    > trochę więcej niż polowa tego co pelet. Niech będzie 1000 zlotych. Roczny
    > koszt wynikający z faktu posiadania zestawu z laurki to 26500/10 = 2650
    > zł.
    > Pompki i osprzęt niech zużyją prądu za 350 zlotych.

    Pompa zwykle ma 20W i pracuje w zaleznosci o pory roku do 7 - 8 godzin
    dziennie.

    > Wychodzą rowne 3000.
    > Kilowatogodzina w takim przypadku kosztuje użytkownika 3000/7850= 0,4 zl.
    > więcej niż prąd w II taryfie, dwa razy wiecej niż kilowatogodzina z
    > peletu,
    > ponad trzy razy więcej niż kilowatogodzina z węgla. Odsetki (5%) od 26500
    > 1300 zlotych rocznie.

    Uparles sie na jakas dziwna instalacje za 26500 z 12 metrowym kolektorem. Do
    podgrzewania wody w domu wystarczy Ci zestaw nieprzekraczajacy 10000zl w
    zaleznosci od potrzeb. Ta dycha to jest max wypasiony zestaw jaki
    potrzebujesz, a robiac to wlasnymi silami jeszcze mniej.
    http://allegro.pl/zestaw-solarny-hewalex-3slp-300w-s
    lask-okazja-i1514581668.html
    Dla jednej osoby potrzebujesz kolektora o powierzchni 1,5 m^2 i zasobnik 100
    litrow. 1000zl kolektor, 1000zl zasobnik ktory i tak musisz miec, 1000zl
    sterownik z zestawem pompowym i to niemal caly koszt dla jednej osoby. Dla
    wiekszej liczby osob przyjmuje sie powierzchnie 1 m^2 kolektora na twarz i
    rzecz jasna wiekszy zasobnik. Zajmowanie sie zestawem o powierzchni 12 m^2
    nie ma zadnego sensu.

    > Przy grzaniu węglem zostanie rocznie parę groszy. Do
    > prądu w II taryfie tzreba dolożyc tysiaczka rocznie. Przy pelecie
    > praktycznie
    > tyle samo. Gdzie widzisz zysk? Ja go nie widzę. Czepić się do niczego nie
    > mozesz. Wszystkie dane ze strony jaką sam podaleś.

    Nie mam zamiaru sie czepiac, link jest obiektywny a nie agitacyjny.

    > Obliczenia zrobione na
    > żywym przykladzie od klienta. To bardzo dobry przyklad. Nie ma w nim gadek
    > ze
    > dzisiaj to trzy a jutro jedenaście kilowtogodzin.

    No, dla tego go podalem. Instalacja solarna nie jest dla kazdego, moze nie
    kazdy potrafi dobrac zestaw do wlasnych potrzeb opierajac sie na tym co
    gdzies tam uslyszy, zwykle zle.

    >Tak przy okazji. Gdzie jest
    > zainstalowany zestaw z ktorego robione są wykresy. Taki wykres lątwo się
    > interpretuje i nie zostawia cienia wątpliwości że coś jest liczone
    > tendencyjnie. Chcialbym go zinterpretować i przedstawić wnioski, dlatego
    > pytam.

    Znalazlem to przypadkiem na jakims forum, chyba elektrodzie. Zestaw bodajze
    z Bydgoszczy. Sa dane geograficzne na stronie, mozna wpisac w gps.

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2011-03-29 23:23:40
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 29 Mar, 22:17, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:
    [wycialem calosc]
    Generalnie sie zgodze.
    Tylko dobrze bylo by dodac do calosci obrazu ze wydane dzis te 26kzl
    bedzie co roku rodukowac te 8MWh i co roku te MWh beda drozsze (na oko
    licze zrost cen energii o 100% w 5 lat).
    Czy grzane pradem czy weglem zbiornik bedzie gnil podobnie.
    Na upartego mozna to spacyfikowac zyskiem z inwestycji tych 26kzl ale
    przy prawie kazdej inwestycji trzeba troche "chodzic"

    Na moje oko solarna energia jest na rowni konkurencyjna do wegla/pradu
    poza zima.
    Nie ma sensu sie klocic o detale.
    Gdyby energie z lata zmagazynowac na zime to co innego. Ale narazie
    slabo to widze...

  • 13. Data: 2011-03-30 11:05:58
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    ptoki <s...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > poza zima.
    > Nie ma sensu sie klocic o detale.
    > Gdyby energie z lata zmagazynowac na zime to co innego. Ale narazie
    Masz rację że ceny na nośniki będą rosły. Ale przy okazji będą rosły zarobki i
    emerytury. Cena nośnikow nie wynika z kalkulacji producetów tylko z tego ile
    możesz zapłacić. To są ceny ustalane w oparciu o realne możliwości finansowe
    odbiorców. Podejrzewam że już pod koniec tego roku realne zarobki znacząco
    wzrosną. Instalacja o ktorej pisalem jest bardzo duża.Na dodatek dobrze działa
    w czasie kiedy zapotrzebowanie na ciepło jest zmniejszone. Wszystkie
    instalacje solarne tak dzialąją. Jestem za tym żeby niepotrzebnie nie marnować
    pieniędzy. Jeśli mam mieć cieplą wodę bo za nośnik nic nie placę, ale
    instalacja kosztuje tyle że jednostka cieplą wychodzi drozej niż przy użyciu
    dostępnych do tej pory źrodeł. To nie będę tak glupio oszczędzał. Poza tym nie
    mam szczególnego daru do oszczędzania. Wole zarobić tyle żebym nie musiał
    oszczędzać. Nie oznacza to że niektore sytuacje mnie wkurzają. Nie lubię
    wyrzucać czegoś co jest dobre. Wkurza mnie na przykląd to że codziennie
    wyrzucam dwie wanny cieplej wody. Bo to co do mycia zebów idzie się nie liczy.
    W każdą wanne pakuję około 1,50 zeby woda bylą cieplą. 3 złote codziennie
    przeznaczam na mycie rur kanalizacyjnych wodą o temperaturze trzydziestu kilku
    stopni. 3x365 to ponad tysiąc rocznie, dużo wecej niż bym zaoszczędził
    montując instalację do grzania wody slońcem. Na wodzie mi nie zależy ale na
    cieple tak. Na ten rok mam dwa plany. Zrobić piec na pelet. Nie kupić ale
    zrobić. Taki jak potrzebuję pod względem mocy i wielkości. Potzrebuję
    szczytowo przy dużych mrozach żrodlą ciepla o mocy 6kW. Moze uda mi się to
    zralizować. Drugą rzeczą jaką zrobię to proteza ogrzewania podlogowego w
    lazience. Używal będę do grzania wodę po kąpaniu. I trzeci pomysl to zrobienie
    malej pompy ciepla opartej na sprężarce od lodowki. Ciepłą wodę po kąpaniu
    zmagazynuję i będę w nocnej taryfie odzyskiwal z niej cieplo do grzania wody w
    bojlerze. Koszt takiej inwestycji oceniam, przy nie liczeniu wląsnej pracy, na
    jakieś 200 zlotych. Uważam ze takim szaleństwie jest metoda na oszczędzanie
    energii a nie w bardzo drogich instalacjach.

  • 14. Data: 2011-03-30 18:05:24
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Masz rację że ceny na nośniki będą rosły. Ale przy okazji będą rosły
    > zarobki i
    > emerytury.

    Ostatnio niestety spadly, za to wzrosla stopa bezrobocia.

    > Cena nośnikow nie wynika z kalkulacji producetów tylko z tego ile
    > możesz zapłacić. To są ceny ustalane w oparciu o realne możliwości
    > finansowe
    > odbiorców.

    Gdyby bylo jak piszesz to wegiel i prad kosztowalby w tysiacach zlotych a
    nie w setkach. Dobrym przykladem jest paliwo, drozeje a my ciagle je
    kupujemy. Podobnie jest z chlebem i ogolnie zywnoscia. Masz prosty wybor,
    mozesz nie jesc albo jesc. To sie nazywa popyt sztywny lub nieelastyczny,
    znaczy ze cena w prosty sposob nie determinuje jego wielkosci.

    > Podejrzewam że już pod koniec tego roku realne zarobki znacząco
    > wzrosną.

    Trzymam kciuki i powatpiewam. Sadze, ze najpierw stopa bezrobocia powinna
    spasc.

    > Instalacja o ktorej pisalem jest bardzo duża.Na dodatek dobrze działa
    > w czasie kiedy zapotrzebowanie na ciepło jest zmniejszone. Wszystkie
    > instalacje solarne tak dzialąją.

    Dzis zastanowilem sie troche nad tym co napisales podajac za przyklad
    instalacje za 26 500zl. Prawde mowiac nie bardzo wiem skad taka wartosc.
    Dwanascie metrow kwadratowych kolektora to ok. 7 Hewalexow plaskich po
    powiedzmy 1500zl docelowo, to daje kwote ok. 10000zl. Co tam ma byc jeszcze
    za 16500zl? Do wspomagania CO wystarczy wymiennik ciepla, baniak na CWU,
    pompa, sterownik, troche rury i pewnie nic wiecej. Mysle, ze dobrze
    pomyslana podobna instalacja bedzie znacznie tansza a tym samym bardziej
    oplacalna.
    Przy okazji, latem zuzywam wiecej cieplej wody niz zima, wiec jakos to sie
    bilansuje.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2011-03-31 09:37:00
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 30 Mar, 13:05, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Masz rację że ceny na nośniki będą rosły. Ale przy okazji będą rosły zarobki i
    > emerytury.
    Z tym bylbym ostrozny.
    Ale jest niewykluczone ze tak sie stanie. Wtedy dalej aktualny jest
    wariant wejscioy czyli tak jak policzylismy bez brania pod uwage
    zmien przyszlosci.

    > Cena nośnikow nie wynika z kalkulacji producetów tylko z tego ile
    > możesz zapłacić. To są ceny ustalane w oparciu o realne możliwości finansowe
    > odbiorców.
    Oj, zbaczasz w krzaki. Od jakiegos czasu mamy taki niby wyznacznik
    ceny dla elektrycznosci (regulacja urzedowa) i nagle sie obudzimy z
    zaniedbana siecia przesylowa. Tak nie powinno byc (i zaniedbana siec i
    regulacja cen) bo sie nie oplaca.

    > Podejrzewam że już pod koniec tego roku realne zarobki znacząco
    > wzrosną.
    Z powodu czego?

    > Instalacja o ktorej pisalem jest bardzo duża.Na dodatek dobrze działa
    > w czasie kiedy zapotrzebowanie na ciepło jest zmniejszone. Wszystkie
    > instalacje solarne tak dzialąją.
    Mnie sie wydaje ze jakas taka "slaba" jest albo postawiona zle.
    Bo te 15m2 to nie w kij dmuchal i moj kaloryfer chyba lepiej grzal (w
    przeliczeniu na m2). Ale z tym nie dywaguje bo i po co. Jest jak jest,
    trzeba przyjac ze ten typ tak ma.

> [...]
    > montując instalację do grzania wody slońcem. Na wodzie mi nie zależy ale na
    I z tym sie zgadzam. Dobrze jest zrobic sobie zestawienie tego co sie
    daje oszczedzac i zobaczyc gdzie najwiecej efektu przyniesie wysilek.
    Ale nie zawsze jest mozliwosc rekuperacji wody szarej.

> [...]
    > jakieś 200 zlotych. Uważam ze takim szaleństwie jest metoda na oszczędzanie
    > energii a nie w bardzo drogich instalacjach.

    Heh, widze ducha majsterkowania :).
    Generalnie popieram. Ale z ostroznoscia. Po moich doswiadczeniach
    wyszlo mi ze z rozwiazan dostepnych w, powiedzmy, standardowym domu
    oplaca sie wlasnie solar z odpowiednio przemyslanym buforem.
    Wiatraki i pompy ciepla sobie odpuscilem. Za duzo roboty albo
    niestabilne w pracy (awarie, koszty "przypadkowe") itp.

  • 16. Data: 2011-03-31 09:37:20
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 29 Mar, 07:55, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:
    > ptoki <s...@g...com> napisa (a):

    > na razie to tajemnica, ale ma zwi zek z tematem.

    Juz mozesz ujawnic?

  • 17. Data: 2011-03-31 19:52:36
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    ptoki <s...@g...com> napisał(a):

    > =3DB6ci

    > a=3DB3t 3k=3D
    > eko w=3DEAgl=3D
    > =3DF3w to=3D
    > letni czas=3D
    > z pros=3D
    > ocnej a ile =3D

    > Juz mozesz ujawnic?
    To odsetki od 12 tysięcy. W zasadzie pokrywają koszt grzania wody. Solar w
    miarę spranie dziala latem. Nawet jak wystąpi duża nadwyzka ciepla to i tak
    jest bezużyteczna. Bo zmagazynowanie kosztuje majątek.

  • 18. Data: 2011-03-31 20:46:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]
    >Bo te 15m2 to nie w kij dmuchal i moj kaloryfer chyba lepiej grzal (w
    >przeliczeniu na m2). Ale z tym nie dywaguje bo i po co. Jest jak jest,

    Tu jest nieco wiecej prawdy obiektywnej:
    http://www.hewalex.pl/public/pliki/uzysk%20energetyc
    zny%20tp.pdf
    http://www.hewalex.pl/public/pliki/SPF%20C825%20TP-p
    l.pdf

    >I z tym sie zgadzam. Dobrze jest zrobic sobie zestawienie tego co sie
    >daje oszczedzac i zobaczyc gdzie najwiecej efektu przyniesie wysilek.
    >Ale nie zawsze jest mozliwosc rekuperacji wody szarej.

    Syf, kila i mogila. Rekuperacja szarej wody bedzie moim zdaniem bardzo
    trudna. Higiena i osad dadza o sobie znac wczesniej czy pozniej. W kazdym
    razie, nie wierze aby udalo sie tym jak kolwiek skutecznie ogrzewac
    posadzke. Lepiej zostawic wode do wystygniecia w wannie niz bawic sie w
    takie problematyczne cos.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2011-03-31 20:57:02
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > tak
    > jest bezużyteczna. Bo zmagazynowanie kosztuje majątek.

    Ja mam do cieplej wody podlaczona zmywarke i pralke, staram sie
    wykorzystywac to co sie da. Latem kapie sie czesciej, wiec pewna nadwyzka w
    upalne dni bedzie akurat. Ostatnimi dniami notuje lekka nadwyzke w stosunku
    do tego co wykorzystuje. Na dniach skladam wymiennik z podlogowka by
    wykorzystac to co trudno sie wykorzystuje kiedy zasobnik osiaga wysokie
    temperatury. Musze jeszcze przerobic co nieco na dachu dla wygody i zajme
    sie dolem. Dzis kociol w ciagu dnia sie wylaczyl zgodnie z granica grzania a
    w domu cieplo. Wieczorem odpala ponizej 13C na zewnatrz. Gdybym nagrzal
    posadzke w ciagu dnia to odpalenia bylyby znacznie rzadsze. Zobaczymy co z
    tego wyjdzie.
    Gdyby taki uklad zadzialal to moznaby pokusic sie o dodatkowe ze dwa
    kolektory, a na lato uklad zabezpieczyc czyms w rodzaju chlodnicy
    samochodowej i sterowac obieg zwyklym termostatem silnikowym. Proste to jak
    drut i wymyslone przeciez dawno. Instalacje jak ktos juz ma to inwestycja
    nie musi powalac.

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2011-03-31 21:35:58
    Od: " " <s...@W...gazeta.pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > oplacalna.
    > Przy okazji, latem zuzywam wiecej cieplej wody niz zima, wiec jakos to sie

    Nie tak szybko spadają zarobki. One systematycznie powoli rosną. Bo wszystko
    drożeje. Gdyby od kilkunastu lat zarobki nie rosły a rosly by tylko ceny to
    przeciętny kowalski jadł by co drugi dzień. To ze rosną tak wolno to problem
    wszystkich pracownikow najemnych na calym Świecie. Na cenach energii łapę
    trzyma państwo. Prąd węgiel benzyna to dobra ktore musisz kupic na warunkach
    jakie narzuca państwo. Ich cena nie wynika z kalkulacji a z tego żeby
    powiedzmy 95% odbiorców miało dostatecznie dużo pieniedzy zeby je kupić. Jak
    by prad kosztowal nie sto zlotych na miesiąc a tysiac to to by spzredawali 2%
    tego co teraz spzredają. Pomijam drobny szczegół że wiele osób by go zużylo i
    za niego nie zaplacilo. Mialeś przykląd ze swietlówkami. Wymiana żarowek na
    świetlówki przynioslą pewene oszczędności. Jak ktoś z żarowkami placil stowkę
    za prąd to po wymianie z 15 zlotych mniej. To podniesli cenę prądu żeby znowu
    placil stowkę. Cenami nośnikow tak jak stopami procentowymi można regulowac
    rynek. I jest w ten sposob regulowany. Zarobki powinny niedlugo wzrosnać a
    stopa bezrobocia niekoniecznie spaść. Niemcy otwierają sztucznie zamkniety
    rynek pracy. Wszystkie kraje ktore go otworzyly dla Polaków dobrze na tym
    wyszły. Według mnie Niemcy nie dopuścily Polakow bo polski rząd wyszedl z taką
    inicjatywą. Niemcy to narod starych ludzi. Mają bardzo rozbudowaną sferę
    socjalną. Żeby zaspokoić konstytucyjne prawa swoich obywateli ( socjal mają
    wpisany do konstytucji) potrzebują dużo pieniedzy. Mogą je wypracować tylko
    pracownicy spoza Niemiec. Jak by otworzyli od razu rynek pracy dla Polakow to
    wyjechalo by tam do pracy tak dużo ludzi ze rozlożylo by to polski rynek
    pracy. To Niemcy swoim tlumaczyli ze zamkniecie rynku pracy jest dla ich
    dobra. A nasi ze Niemcy to dranie i nie otworzyli. Według statystyk przeciętny
    Polak ma 21 znajomych ( nawet to mają policzone) Nie wiem ilu mam. Ale sposród
    nich cztery osoby wyjechaly z tego jedna wrocilą a dwie na 110% nie wrocą. Do
    Niemiec jest blizej i są glodni polskich pracownikow, podatkow i ubezpieczeń
    spolecznych jakie im pobiorą. Popatrz jak naszym rządzacym puszczają zwieracze
    na punkcie emerytur. Na jedną emeryturę skląda się dwóch pracujacych, do tego
    z budżetu doplacane jest dużo kasy. A system zdycha. W polsce pracuje i placi
    z tego tytulu zus i podatki ponad 15 milionow ludzi. Jak ubędzie z 2,5 miliona
    bo wyjadą do Niemiec to zrobi się tutaj tragiczna sytuacja z pracownikami.
    Wyjadą przede wszystkim fachowcy. Może się okazać ze w przyszlym roku swoje CV
    bedą przesylali pracodacy pracownikom. Jeśli bym mial rację to ci co nie
    wyjadą silą rzeczy będą lepiej zarabiali. Oczywiście mogę się mylić. Czas
    pokaże. Dlatego napisalęm o tej konkretnej instalacji bo byla najlepiej
    udokumentowana. Była podana powierzchnia. Z tego dalo się odtworzyć cenę.
    Podany byl czas pracy - rok. I była ilośc energii jaką wyprodukowała w tym
    czasie. Bez gdybania czarowania, czarno na bialym jest napisane. Mniejsza o
    połowę instalacja to mniejszy koszt, ale proporcje pozostaną takie same. W
    dalszym ciągu bęzdie to nie oplącalne. Tego typu instalacja musi być w takiej
    cenie zeby kilowatogodzina z niej wychodzilą w tej chwili na poziomie 10
    groszy. Nie da się z dostępnych na ryku elementow złożyc takiej instalacji.