  • 31. Data: 2009-10-18 19:52:22
    Temat: Re: Po co różnicówki?
    Od: "Alti" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał

> [...]
    > ją stosować, czemu nie. Na pewno będzie odrobinke bezpieczniej. Ale trzeba
    > mieć tą świadomośc, że to będzie tylko bardzo, bardzo niewielkie
    > odrobinkę, równe mniej więcej prawdopodobieństwu, że dotykając do
    > urządzenia z przebiciem będziemy jednocześnie mokrą ręką trzymać mocno za
    > niemalowaną rurę wodociągową, stać boso na zalanej betonowej posadzce w
    > piwnicy czy siedzieć w metalowej wannie pełnej wody. A już zwłaszcza
    > zależałoby mi, żeby nie generalizować i nie głosić sloganów "załóż
    > różnicówkę, to cię prąd nie porazi", bo to po prostu nieprawda.

    Wreszcie ktoś mi łopatologicznie wytłumaczył jaka jest różnica między
    instalacją 3 a 2 żyłową i działemie różnicówek na ww instalacjach.
    Dzięki :-)
    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 32. Data: 2009-10-18 20:17:53
    Od: "Alti" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisał

    > Inspektor przyjdzie i sprawdzi czy masz odpowiednią skrzynkę licznikową,
    > czy nie masz możliwości kradzieży prądu oraz czy Twoja instalacja nie
    > będzie wprowadzać zakłóceń do sieci.

    CUT

    > Jeszcze na koniec ciekawi mnie po co Ci 7kW w mieszkaniu ?
    > Normalnie 5kW to wystarczy "z palcem w zębach" :)

    Hej. Dzięki za wyjaśnienie. Pójdę jeszcze w poniedziałek upewnić w ZE czy
    takie oświadczenie styknie.
    A zwiększałem moc bo 5kW zamontowany mialem przedlicznikowe 20A więc tak na
    prawdę 4,6kW. Wśród sprzętu który kupiłem do kuchni jest piekarnik 3680W
    oraz czajnik 2400W. Do tego jeszcze Te sprzęty często chodzą razem.
    Do tego nie musisz dodawać oświetlenia czy kompa a i tak na 100% masz wybite
    korki.
    Poza tym poważnie myślę o zamontowaniu niedużej klimatyzacji w przyszłym
    roku. Takiej żeby chłodziła salon i sypialnię, które to pokoje mam od
    południa więc w lipcu/sierpniu jest w nich niezbyt przyjemnie.
    Zwiększenie mocy o 2kW jest może niewygodne w realizacji natomiast koszt
    zabawy wyniesie mnie jakieś 320pln dla ZE, 200-300pln dla elektryka za
    pomiary i odbiór i ok 2pln miesięcznie za zapewnienie dodatkowej mocy. IMO
    warto żeby mieć spokój a nie wiecznie wybite korki.

    Wojtek

  • 33. Data: 2009-10-18 20:25:35
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Alti napisal:
    > Wreszcie ktoś mi łopatologicznie wytłumaczył jaka jest różnica między
    > instalacją 3 a 2 żyłową i działemie różnicówek na ww instalacjach.

    a) roznicowka porownuje prady plynace przewodem fazowym i neutralnym;
    jezeli roznica pradow przekroczy granice zadzialania (w obwodach
    konsumenckich 30 mA) to obwod zostanie rozlaczony; roznica moze byc
    wywolana uplywnoscia izolacji, zwarciem do obudowy lub ciezkim rozruchem
    (jak mialem zapieta betoniarke to trzeba bylo roznicowke wymienic na
    taka z Ia=200 mA).

    b) jezeli masz instalacje dwuprzewodowa i nastapi zwarcie do nieuziemionej
    ani niewyzerowanej obudowy (a zerowac z tego co wiem juz nie wolno) to
    na obudowie utrzyma sie napiecie fazowe a roznicowka z braku uplywu
    nie zadziala, az ktos sie zlapie; wtedy albo uszczypie w palce i zadziala,
    albo... nie zadziala :( ; jezeli natomiast bedzie instalacja trojprzewodowa
    z przewodem ochronnym PE to albo uplyw wybije roznicowke, albo jezeli ona
    nie zadziala to wybije przeciazeniowy. Tak czy inaczej, jest to wariant
    znacznie bezpieczniejszy dla potencjalnych ofiar ;)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 34. Data: 2009-10-18 22:39:12
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > problem, bo osoba rażona będzie trzepana aż miło, jej życie będzie
    > wisiało na włosku, a różnicówka na to co? Nic...

    Rozumowanie zasadniczo poprawne, zapominasz tylko o jednej rzeczy. Nawet
    w prawidlowej instalacji jest jakis prad roznicowy - izolacje przewodow
    nie sa przeciez nieskonczone, filtry wejsciowe zasilacza komputerowego
    tez powoduja jakis uplyw, jest uplywnosc pomiedzy zasilaczami a obudowa
    urzadzen. Oczywiscie te prady moga byc male, a moga wynosic np. 27mA,
    roznicowka jest na progu zadzialania, w tym momencie nawet dotkniecie
    i... bum, wybila.
    Druga rzecz to pojemnosc ciala. Czlowiek po dotknieciu instalacji robi
    jako kondensator i to nie taki maly. Przez ulamek sekundy poplynie prad
    znacznie wiekszy niz by wynikalo tylko z oporu. Takze wniosku koncowego
    nie bylbym wcale taki pewny.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 35. Data: 2009-10-19 07:15:27
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    T.M.F. <t...@n...mp.pl> wrote:

    > zasilaczami a obudowa urzadzen. Oczywiscie te prady moga byc male,
    > moga wynosic np. 27mA, roznicowka jest na progu zadzialania, w tym
    > momencie nawet dotkniecie i... bum, wybila.

    Zgoda, mogą, ale jak sam piszesz nie muszą. I w kewstiach
    bezpieczeństwa bym na nie nie liczył szczerze mówiąc.

> [...]
    > jako kondensator i to nie taki maly. Przez ulamek sekundy poplynie
    > prad znacznie wiekszy niz by wynikalo tylko z oporu. Takze wniosku

    Nie mogę w tej chwili odszukac, ale na ten temat spierali się kiedyś
    teoretycy na forum ISE, ktoś przedstawił wtedy wyliczenia, z których
    wynikało, że z punktu widzenia zadziałania RP to zjawisko jest
    pomijalne.

    J.

  • 36. Data: 2009-10-19 19:13:21
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 19.10.2009 09:15, Jarek P. pisze:

    > Zgoda, mogą, ale jak sam piszesz nie muszą. I w kewstiach bezpieczeństwa
    > bym na nie nie liczył szczerze mówiąc.

    Owszem. Ale jak rozumiem spor dotyczy tego czy dawac w takiej sytuacji
    roznicowke czy nie. Jednak lepiej dawac. A jakis prad roznicowy jest
    zawsze, czyli to zawsze bedzie <30mA.

  • 37. Data: 2009-10-19 21:47:43
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    > Jak to ugryźć?
    >
    > Wojtek

    Nijak. Przepisy wymagają i już. Po co się kopać z koniem?
    "inspektorzy" mogą się nawet nie pojawić bo za stan instalacji i spełnienia
    warunków z ZE odpowiadzasz Ty. Przyjedzie monter z ZE zaplombowac licznik.
    Jakby się pojawili możesz mieć problemy a w zasadzie elektryk który podpisze
    oświadczenie dla ZE biorąc odpowiedzialność za stan instalacji, więc jeżeli
    ma kapkę oleju w głowie nie podpisze oświadczenia.
    --
    Jackare

  • 38. Data: 2009-10-20 05:37:48
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Paweł Bochenek" <p...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    > wiadomości news:hbeoho$im6$1@inews.gazeta.pl...

    > No wlanise, z ta roznica, ze to Twoja logika: zabezpieczenie jest na 30mA a
    > przeciez 10mA zabija. Moze mniej pij bo Ci sie film urywa tuz po wyslaniu
    > posta.

    Być może źle zrozumiałem Twoje intencje. Sądziłem że żartobliwy sposób
    twierdzisz, że różnicówki są niepotrzebne.
    pzdr., PB

  • 39. Data: 2009-10-20 08:39:06
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 18 Paź, 10:59, "Jarek P." <jarek[kropka]p...@gazeta.pl> wrote:

    > Pytałem, _gdzie_ ten prąd popłynie. Na drodze: przewód fazowy,
    > obudowa peceta, osoba rażona... co dalej?

    Z prawa Ohma wynika co innego - im większy opór tym mniejszy prąd!
    ;-)

    No pewnie że najlepiej mieć "i rybki i akwarium"
    ;-)

> [...]
    > porażenia, prąd rażeniowy będzie o wiele mniejszy od progu
    > zadziałania różnicówki i ta różnicówka się psu na budę nie zda.

    Jeżeli prąd nie ma gdzie popłynąć to i "rażenia prądem" nie ma ;-)

> [...]
    > powodujący powstanie na obudowie jakiegoś malutkiego i całkowicie
    > bezpiecznego potencjału, różnicówka jednak i tak ten obwód rozłączy

    Mniej więcej zgadza się.
    ;-)

> [...]
    > zadziałała, prąd upływu musi osiągnąć 30mA. Podczas gdy za prad
    > potencjalnie niebezpieczny dla osoby rażonej uznaje się już 5mA.

    Dla osób co mają rozrusznik serca...
    ;-)

> [...]
    > a 25mA, będzie problem, bo osoba rażona będzie trzepana aż miło, jej
    > życie będzie wisiało na włosku, a różnicówka na to co? Nic...

    Nie prawda. Zwykle prąd "rażeniowy" to dużo więcej niż 30mA i
    różnicówka zapewne nie jednemu uratowała już życie.
    ;-)

> [...]
    > mi, żeby nie generalizować i nie głosić sloganów "załóż różnicówkę,
    > to cię prąd nie porazi", bo to po prostu nieprawda.

    Kiedyś grzebałem przy "rozebranym" zasilaczu (próbowałem go naprawić)
    który wywalał bezpieczniki. Niestety inny domownik włączył bezpiecznik
    w momencie gdy gołą płytkę drukowaną trzymałem w rękach. Poza
    nieprzyjemnym uczuciem lekkiego mrowienia nic nie poczułem i wcale mną
    nie trzepało. Prąd po prostu nie miał gdzie popłynąć bo siedziałem na
    kanapie. A mrowienie czułem tylko dlatego że skóra dłoni zwarła obwód
    pierwotny (L i N). Dzięki temu mrowieniu dowiedziałem się w ogóle że
    układ jest pod prądem. Nie siej paniki. Różnicówka właśnie jest po to
    by chronić przed właśnie takimi sytuacjami gdy prąd ma gdzie płynąć i
    w dodatku nie jest to przewód N. Czyli właśnie wtedy gdy trzymasz
    swojego fjuta między żeberkami kaloryfera (no ja bym na to nie wpadł
    że tam go można umieścić, wolę standardowe przeznaczenia - gratuluję
    pomysłowości)
    ;-)

    > A już zwłaszcza zależałoby
    > mi, żeby nie generalizować i nie głosić sloganów "załóż różnicówkę,
    > to cię prąd nie porazi", bo to po prostu nieprawda.

    Zgadza się.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 40. Data: 2009-10-20 10:09:30
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 20 Paź, 10:39, Krzemo <p...@g...com> wrote:

    > Z prawa Ohma wynika co innego - im większy opór tym mniejszy prąd!
    > ;-)

    To nie do mnie z tym wnioskiem.

    > Jeżeli prąd nie ma gdzie popłynąć to i "rażenia prądem" nie ma ;-)

    Odkrywcze... ;-)

    > Mniej więcej zgadza się.
    > ;-)

    Oj dzięki. Coś wygrałem? ;-)

> [...]
    >
    > Nie prawda. Zwykle prąd "rażeniowy" to dużo więcej niż 30mA i
    > różnicówka zapewne nie jednemu uratowała już życie.

    Po pierwsze: co rozumiesz przez "zwykle"? Kiedy i w jakich sytuacjach
    ów prąd to dużo więcej niż 30mA i co ważne, przez jaki czas płynie?
    Podawane przeze mnie wartości prądów niebezpiecznych nie są moimi
    wymysłami, tylko danymi, które na dowolnym kursie BHP mozna poznać, o
    SEPowskim nie wspominając. Naprawdę pierwszy z brzegu strzał z gógla:

    http://www.ratownictwo2006.republika.pl/index_pliki/
    Page1831.htm
    "Poniżej 0,5mA człowiek nie odczuwa porażenia prądem, lecz w miarę
    jego wzrostu następuje łaskotanie, mrowienie, drętwienie aż do bólu a
    następnie dochodzi do skurczu mięśni. Wtedy natężenie przekracza tzw.
    prąd samouwolnienia, czyli 10mA. Przy tej wartości prądu skurcz mięśni
    jest duży, że staje się niemożliwe otwarcie dłoni, aby przerwać
    kontakt z prądem. Skutkiem tego jest skurcz mięśni oddechowych oraz
    zaburzenia rytmu serca prowadzące do migotania komór a w efekcie
    zatrzymania krążenia."

    > nie trzepało. Prąd po prostu nie miał gdzie popłynąć bo siedziałem na
    > kanapie. A mrowienie czułem tylko dlatego że skóra dłoni zwarła obwód
    > pierwotny (L i N).

    Czy tylko mi się zdaje, że w tym zdaniu przeczysz sam sobie?
    Co tam się w końcu działo? Zwarłeś skórą dłoni L z N czy tez jedynie
    trzymałeś za L a poniewaz siedziałeś na kanapie a nie gołą d... na
    betonie, płynął jedynie niewielki prąd upływu wywołujący mrowienie?
    Jeśli to pierwsze, to mylisz się pisząc, że prąd upływu nie miał gdzie
    płynąć, a ja gratuluję gruboskórności, jeśli faktycznie czułeś jedynie
    mrowienie (ew. zdefiniujmy słowo "mrowienie").
    A jeśli drugie - no i super, ale czego to dowodzi?

    > w dodatku nie jest to przewód N. Czyli właśnie wtedy gdy trzymasz
    > swojego fjuta między żeberkami kaloryfera (no ja bym na to nie wpadł

    Nie wiem, czy byś nie wpadł, nie znam Cię, a pisząc to starałem się w
    zdaniu zawrzeć różne możliwości.

    J.